Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:10

23
اسفند
روش سبزه کردن سبزه میکروگرین در خانه

روش سبزه کردن سبزه میکروگرین در خانه

از روزگاران قدیم در بین همه خانواده‌های ایرانی کاشتن سبزه مرسوم بوده و هنوز هم اسفند که به نیمه می‌رسد خیلی از شهروندان به سنت قدیم و با اعتقاد به اینکه کاشت سبزه سبب می‌شود سال خود را با سبزی و سرسبزی آغاز کنند، غلاتی مانند عدس، گندم و... را سبز می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین : جالب است بدانیم سبزه‌های گندم و عدس و... که طی سالیان سال مهمان سفره‌های هفت‌سین بوده‌اند، همان میکروگرین (ریزسبزی) هستند و در صورت کشت صحیح امکان خوردن آن‌ها وجود دارد.

میکروگرین مرحله‌ای از رشد گیاه است که اخیراً در برخی صفحات مجازی به‌عنوان ایده‌ای برای کاشت سبزه‌های متنوع عید معرفی شده و مورد توجه کاربران هم قرار گرفته است. برای آشنایی با اصول صحیح کشت، نگهداری، تنوع و خواص خوراکی این نوع سبزه‌ها با «الهام بهرامی» کارشناس ارشد رشته بیوشیمی و ساکن منطقه۱۰ که از حدود یک سال قبل به تولید میکروگرین (ریزسبزی) روی آورده، همراه می‌شویم.

«میکروگرین» (ریزسبزی) مرحله‌ای از رشد گیاه است که گیاه نخستین برگ‌های خود را ظاهر می‌کند. ریزسبزی‌ها کوچک‌تر از سبزی‌های بالغ و بزرگ‌تر از جوانه‌ها هستند و بین ۷تا ۱۴روز حدود ۷سانتیمتر قد می‌کشند. طعم ریزسبزی‌ها خیلی بهتر از سبزی‌های بالغ است و شما می‌توانید در تهیه سالاد، سوپ یا ساندویچ از آن‌ها استفاده کنید. اخیراً میکروگرین‌ها در منو‌های برخی رستوران‌های سراسر کشور هم ظاهر شده‌اند. گرچه آغاز تولید این نوع گیاهان به سال ۱۹۸۰ در سانفرانسیسکو برمی‌گردد، اما تا چند دهه پس از آن استقبال چندان نبود. در دهه۱۹۹۰ از چند نوع میکروگرین، از جمله ریحان، چغندر، کلم و... به‌صورت محدود در جنوب کالیفرنیا استفاده شد.

طی سال‌های اخیر میکروگرین‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و با توجه به راحتی رشدشان کشاورزان و باغبانان مبتدی هم می‌توانند از مزایای تولید آن بهره‌مند شوند. این سبزی‌های کوچک نتیجه کاشت بذر‌های مختلف و نسخه‌های کوچک‌تر سبزی‌های بالغ هستند که قبل از اینکه کامل رشد کنند، برداشت می‌شوند. در این روش دانه‌ها پس از خیساندن در آب جوانه می‌زنند و زمانی که به رنگ سبز در می‌آیند، پیش از آنکه زرد شوند برداشت می‌شوند.

بیشتربخوانید:

طرز کاشت سبزه گندم برای عید

روش سبزه کردن سبزه میکروگرین در خانه

تولیدکننده سبزه‌های ارگانیک

«الهام بهرامی» چند ماهی است این کار را به‌صورت متمرکز در مزرعه‌ای کوچک در مرکز شتاب‌دهنده ذوق آغاز کرده است. او در مزرعه کوچکش انواع ریزسبزی گیاهانی همچون شلغم، لبو، کلم، تربچه، آفتابگردان، شاهی، خردل و... تولید می‌کند که ارزش غذایی‌شان چند برابر جوانه‌هاست: «بعد از سال‌ها انجام کار‌های تکراری در آزمایشگاه‌ها یک سال پیش تصمیم گرفتم خودم شغلی مرتبط با رشته تحصیلی‌ام راه بیندازم و بعد از آشنایی با شتاب‌دهنده ذوق منطقه۱۰ که در محله‌مان بود، گروه استارتاپی تولید میکروگرین را افتتاح کردم.

من این بسته‌های خوراکی را به‌عنوان خوراکی سالم و گارنیش دورچین غذا به بوفه‌های وگن و رستوران‌ها عرضه می‌کنم و علاوه بر آن برای ۳نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کرده‌ام.»

بهرامی سعی دارد شهروندان را به کاشت ریزسبزی‌هایی که به‌صورت ارگانیک در شرایط ایده‌آل، کنترل شده، بدون مصرف سموم و آفت‌کش‌ها کشت و برداشت می‌شوند، ترغیب کند: «میکروگرین‌ها سرشار از ویتامین، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند. نزدیک شدن به سال نو بهانه‌ای شد تا به تولید تعداد بیشتر ریزسبزی و عرضه آن‌ها به‌عنوان سبزه سفره هفت‌سین بپردازم.

شهروندان هم خوب است که بدانند با رعایت اصول صحیح کاشت سبزه می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان منبع غذایی مغذی استفاده کنند و علاوه بر گندم و عدس ریزسبزی‌های متنوعی از ریحان و تربچه تا چغندر و... بکارند.»

بیشتر بخوانید:

روش سبزه کردن سبزه میکروگرین در خانه


روش سبز کردن سبزه میکروگرین در خانه

۱.در مرحله اول باید بذر خوب و مرغوب از بذرفروشی‌های بازار تهران یا عطاری‌ها تهیه کرد. به مقداری بستر کشت پالم‌پیت (بستر کشت بومی ایران که از تنه و سربرگ‌های نخل تولید می‌شود) و ظروفی که سطح زیریی‌شان زهکش داشته باشد، نیاز داریم.
۲.بستر کشت را مرطوب می‌کنیم (نباید غرقاب شود) و داخل ظرف مورد نظر می‌ریزیم و آن را در دمای ۱۸تا ۲۴درجه قرار می‌دهیم.
۳.سپس بذر‌ها را به‌صورت متراکم روی بستر کشت پخش می‌کنیم به‌صورتی که هریک از بذر‌ها با فاصله خیلی کم از همدیگر روی بستر کشت قرار بگیرند. پس از اسپری کردن آب تا زمان جوانه‌زنی بذر‌ها روی آن‌ها را با مشمع یا ظرف‌های سوراخ‌دار می‌پوشانیم (زمان مورد نیاز برای جوانه‌زنی بذر‌ها بستگی به نوع بذر دارد).
۴.بعد از جوانه‌زنی بذرها، پوشش را برمی‌داریم و با ریختن مقدار کمی آب داخل بشقاب زیر ظرف زهکش‌دار (روش مویینگی) به گیاه آبرسانی می‌کنیم (میزان آبرسانی نسبت به بذر‌های مختلف متفاوت است).
۵.بعد از آبیاری، نیاز است که ظرف را در معرض نور غیرمستقیم (پشت پنجره) قرار دهیم یا بالای میکروگرین‌ها لامپ معمولی قرار دهیم تا به کیفیت رشدشان کمک کند. قرار گرفتن در معرض جریان هوای ملایم یا جریان غیرمستقیم پنکه هم از امکان کپک در میکروگرین جلوگیری می‌کند.
۶.بین ۷تا ۱۰روز به این روش نگهداری ادامه می‌دهیم تا آب جذب ریشه‌های گیاه شود و سبزه‌ها کاملاً رشد کرده و آماده برداشت شوند. میکروگرین‌ها پس از آماده شدن تا یک هفته ماندگاری دارند.

برچسب ها: عید نوروز، سفره هفت سین، سبزه، سبز کردن سبزه، کشاورزی تعداد بازديد: 300 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز