Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:03

15
مرداد
خیاطی کلاه لبه‌دار دو لایه

خیاطی کلاه لبه‌دار دو لایه

این کلاه، که به آن مدل سطلی می‌گویند، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کلاه است. می‌توان آن را در دو لایه دوخت تا به صورت پشت و رو قابل استفاده باشد. الگوی این کلاه هم برای دختر‌ها است و هم پسرها و می‌توانید

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : این کلاه، که به آن مدل سطلی می‌گویند، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کلاه است. می‌توان آن را در دو لایه دوخت تا به صورت پشت و رو قابل استفاده باشد. الگوی این کلاه هم برای دختر‌ها است و هم پسرها و می‌توانید آن را تا چهار سایز کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید. خیلی خوب روی سر می‌نشیند و از سر به راحتی سُر نمی‌خورد (ثابت می‌ماند). لبه‌های آن به اندازه‌ای است که از تابش مستقیم نور خورشید روی صورت فرزندتان جلوگیری می‌کند و از طرفی آنقدر هم بلند نیست که او را اذیت کند. هم راحت است و هم زیبا و دوست‌داشتنی. با وجود این امتیازات به عنوان یک کلاه، طبیعی است که طرفداران زیادی داشته باشد. امیدوارم وسایل و ابزار مورد نیاز آن را داشته باشید تا بتوانید بلافاصله اقدام به دوختن آن نمایید.

بیشتربخوانید:

خیاطی : تی‌شرت پسرانه فوتبالی

 

روش دوختن کلاه

1- کار خود را با برش پارچه A برای قسمت‌های جانبی کلاه شروع کنید. پارچه A را به صورت دو مستطیل برش بزنید و طرف روی آنها را بر یکدیگر قرار دهید و بالا و پایین‌شان را به هم بدوزید. 1 سانتیمتر جای دوخت نگه دارید. سپس جای دوخت را اتو کنید تا صاف و مرتب شود. در حال حاضر با پارچه A یک دایره یا حلقه درست کرده‌اید.

2- با سوزن ته گرد، قسمت گردی بالای کلاه (دایره) را به قسمت جانبی (بدنه کلاه) وصل کنید. برای آنکه شکل و حالت دایره‌ای آن بهتر درآید، می‌توانید به موازات لبه‌هایی که با سوزن ته گرد بر هم قرار داده‌اید، برش‌های خیلی ریز ایجاد کنید تا فرم دایره‌ها بهتر درآیند (مطابق شکل). حالا شروع به دوخت لب به لب آن کنید. 1 سانتیمتر جای دوخت بگذارید بماند. بهتر است کار برش‌های ریز دور تا دور این بخش را قبل از مرحله سنجاق زدن انجام دهید. بریده بریده شدن لبه‌ها کمک زیادی به دوخت راحت‌تر آن می‌کند و خطوط دوخت را با هم مطابق می‌نماید.

3- برای اینکه قسمت دایره‌ای کلاه جلوه بهتری به خود بگیرد، ابتدا لبه‌های اضافی آن را با قیچی بگیرید، به رو برگردانید، با کشیدن انگشت روی جای دوخت، آن را صاف کنید و یک بار دیگر همان قسمت را با چرخ خیاطی از رو دوخت ریز بزنید. این کار باعث می‌شود که این بخش بهتر و مرتب‌تر به نظر برسد.

4- این سه مرحله را با پارچه B تکرار کنید.

 

مرحله وصل کردن دو لایه کلاه به هم

1- در این مرحله باید لبه‌های کوتاه را بدوزید و در نهایت آنها را به قسمت بدنه کلاه وصل کنید. از پارچه A، بخش مربوط به لبه‌ها را برش زده و دو طرف آنها را به هم بدوزید. 1 سانتیمتر جای دوخت هم بگذارید.

2- همین کار را با پارچه B تکرار کنید. در مرحله بعدی باید از لایی استفاده کنید (لایی در این بخش ضروری است، زیرا باعث می‌شود لبه کلاه صاف و مرتب شود). لایی را به پارچه B بچسبانید. سپس هر دو بخش A و B را روی هم قرار دهید، جوری که روی آنها بر هم باشد. دور تا دور آنها را از پایین به هم بدوزید. 1 سانتیمتر جای دوخت بماند. برای بهتر شدن شکل دایره‌ای این بخش هم می‌توانید از برش‌های ریز در آن استفاده کنید.

3- حالا بخش لبه پارچه A و B و لایی به هم وصل شده است. می‌توانید این بخش را هم به رو برگردانید.

 4- با کشیدن انگشت دست، جای دوخت را صاف کنید و در صورت نیاز و مرتب‌تر شدن کار می‌توانید از اتو نیز استفاده کنید. شروع کنید به دوخت زدن این قسمت. دوخت‌ها را کنار هم ایجاد کنید.

بهتر است بین هر ردیف دوخت نیم سانتیمتر فاصله باشد. این دوخت‌ها باعث می‌شوند کلاه اسپورت‌تر به نظر برسد و علاوه بر آن باعث سفت‌تر و ثابت‌تر شدن این بخش می‌شود.

5- لبه کلاه را به قسمت بدنه کلاه از پارچه A با سنجاق و یا سوزن ته گرد وصل کنید. در این بخش باید دو طرف کاملا روی هم قرار بگیرند و با 1 سانتیمتر فاصله از لبه (جای دوخت)، شروع به دوخت کنید.

6- لبه‌های اضافی را بگیرید و این بخش را به رو برگردانید.

بیشتربخوانید:

آموزش دوخت عروسک موش نمدی با الگو

 

 

مرحله تمام کردن کلاه

1- لبه بدنه کلاه را به اندازه 1 سانتیمتر به داخل تا بزنید. این کار برای جای دوخت است.

2- حالا باید قسمت بدنه را به لبه وصل کنید. ابتدا آن را مرتب کنید و هر دو بخش را به خوبی کنار هم سوار کنید. با کمک سنجاق قفلی و سوزن ته گرد، آنها را به هم وصل کنید و وقتی مطمئن شدید صاف و مرتب هستند، روی این بخش را دوخت بزنید. کمی از آن را باز نگه دارید تا وقتی لایه دوم کلاه را زیر لایه اول قرار دادید بتوانید از همان درز کلاه را پشت و رو کنید. سپس بعد از برگردان لایه دوم کلاه به رو، شروع به دوختن همان درز و جای دوخت کنید تا کلاه‌تان شکل و ظاهر بسیار درست و مناسب داشته باشد. این کلاه سبک و تابستانی است و دو لایه بودن آن نیز باعث افزایش زیبایی و کاربرد کلاه می‌شود.

برچسب ها: کلاه، خلاقیت، آموزش خیاطی، کلاه نمدی تعداد بازديد: 485 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز