Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:43

14
خرداد
سرهمی دوختن برای کودکان خردسال با لباس‌ها و تی‌شرت‌های قدیمی

سرهمی دوختن برای کودکان خردسال با لباس‌ها و تی‌شرت‌های قدیمی

کودکان خیلی سریع رشد می‌کنند و لباس‌های چند ماه پیش آنها دیگر اندازه‌شان نیست. با کمک این آموزش‌ها می‌توانید در خرید خود صرفه‌جویی کنید و با تی‌شرت‌های بدون استفاده برای فرزندتان، سرهمی پرمصرف بدوزید.

تحریریه زندگی آنلاین : کودکان خیلی سریع رشد می‌کنند و لباس‌های چند ماه پیش آنها دیگر اندازه‌شان نیست. با کمک این آموزش‌ها می‌توانید در خرید خود صرفه‌جویی کنید و با تی‌شرت‌های بدون استفاده برای فرزندتان، سرهمی پرمصرف بدوزید. این کار هم ساده است و هم نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی ندارد.

بهتر است بگوییم این کار حتی یک ریال هم هزینه ندارد. پس نگران خرج کردن نباشید. سرهمی پایین دکمه‌ای همان چیزی است که مورد استفاده زیاد بسیاری از کودکان است و بیشتر از سایر لباس‌های کودک مورد مصرف می‌باشد.

شما می‌توانید اول اسم فرزندتان را هم گوشه یا کنار آن تگ (برچسب) کنید. پروژه جالبی است و ارزش آن را دارد که کمی از وقت‌تان را صرف دوختن این سرهمی کنید.

کودک شما در این سرهمی می‌تواند راحت حرکت و جست و خیز کند و هر بار که لازم شد با باز کردن دکمه‌ها، پوشک او را عوض کنید. احتمالا بعد از دوختن یکی، به آن علاقه‌مند می‌شوید و چند تای دیگر هم می‌دوزید.

 بیشتربخوانید:

چگونه یک لباس سرهمی را به پیراهن دخترانه تبدیل کنیم؟

 

 

وسایل مورد نیاز

 یک تی‌شرت (T shirt) نخی و معمولی

 پارچه‌های بدون مصرف برای دور یقه و دور پایین سرهمی

 دکمه فشاری

 کاغذ الگو و مداد

 وسایل خیاطی

 

 روش کار

برای شروع کار از لباس‌های سرهمی کودک‌تان استفاده کنید تا با کمک آنها یک الگوی مناسب بدوزید. بهتر است از نوع گشادتر استفاده کنید تا سرهمی او نیز گشادتر و راحت‌تر باشد. به دوخت و برش نواحی اطراف گردن و دور پاها توجه کنید. منحنی فاق و منحنی دور یقه را همان طور درست و دقیق روی الگو پیاده کنید.

لباس الگو را از وسط تا بزنید و مرتب کنید. کمی قسمت شانه را باز کنید تا منحنی دور یقه مشخص‌تر شود. منحنی بازو را 5 تا 8 سانتیمتر ادامه دهید و قسمت مربوط به گردن را با زاویه بیشتری در الگو بکشید.

حدود 2 سانتیمتر جای دوخت اضافی بگذارید (برای جای درز)، اما برای منحنی‌های دور یقه و دور پا (ران) نیازی نیست. اگر نمی‌خواهید دور این بخش‌ها را با پارچه اضافی لبه‌دوزی کنید، برای جای دوخت این قسمت‌ها هم 2 سانتیمتر جای درز اضافی بگذارید. دور تا دور طرح الگو را با مداد یا خودکار بکشید و تا اینجا شما قسمت الگوی پشت کار را آماده کرده‌اید. الگوی جلوی کار را هم به همین شکل و شیوه بکشید. فقط خط گردن را تنظیم کنید و کمی بالاتر ببرید. به هنگام کشیدن الگوی جلوی لباس، از الگوی پشت به عنوان مرجع استفاده کنید.

حالا وقت برش زدن رسیده است. اگر از یک تی‌شرت قدیمی برای سرهمی کودک‌تان استفاده می‌کنید، قسمت‌های دور یقه، دور بازو و تمام جاهایی که دوخت دارند را برش بزنید تا دو تا تکه پارچه بدون دوخت شوند.

حالا قسمت جلویی تی‌شرت را از وسط تای عمودی بزنید. پارچه را به رو تا بزنید. الگوی کشیده شده را روی پارچه تی‌شرت قرار دهید. دور تا دور الگو را با مداد یا هر چیز دیگری روی تی‌شرت علامت‌گذاری کنید و بعد شروع به برش زدن محل کشیده شده کنید.

این کارها را در مورد قسمت پشت و جلوی سرهمی و با کمک الگوهای‌شان انجام دهید (دقت داشته باشید که تفاوت الگوی پشت و جلو فقط در این است که بازی یقه در قسمت جلوی کار کمی بیشتر از پشت کار است).

از یک پارچه بدون استفاده به اندازه 4 تا نوار در ابعاد (طول بسته به اندازه دور یقه و دور بازو و عرض به اندازه 4 سانتیمتر) برش بزنید.

2 نوار برای گردن (دور یقه) و 2 نوار برای دور بازو. بهتر است که پارچه‌ها کشی باشند و وقت برش زدن حواس‌تان باشد که قسمت کش‌دار پارچه به طول آن بیفتد.

بیشتربخوانید:

دوخت جعبه‌های پارچه‌ای

حالا نوار دور گردن را روی همان ناحیه قرار دهید. قسمت روی نوار روی قسمت روی پارچه قرار بگیرد. نوار را به منحنی دور یقه دوخت بزنید و نیم سانتیمتر جای درز را نگه دارید. هنگام دوختن نوار را کمی بکشید.

بهتر است برای لبه‌ها از دوخت زیگزاگ هم استفاده کنید تا کارتان مطمئن‌تر و مرتب‌تر شود. حالا نوار دوخته شده را به رو برگردانید و صاف کنید. لبه‌های دوخته نشده آن را به سمت داخل تاب دهید. روی پارچه تی‌شرت قرار دهید. چیزی حدود 1 سانتیمتر تا بخورد و داخل لوله باریک درست شده برود و 5/2 سانتیمتر باقی‌مانده نصف در جلوی کار و نصف در پشت کار باشد. با سوزن ته‌گرد نوار را بپیچید و در جای خود محکم کنید. شروع به دوختن کنید و همان طور که می‌دوزید، سوزن ته‌گردها را درآورید. ما از دوخت دوتایی استفاده کرده‌ایم تا مرتب‌تر شود. اگر چرخ شما دو سوزنه نمی‌شود، حداقل از دوخت زیگزاگ استفاده کنید. دور تا دور این بخش را بدوزید و بعد جای دوخت را اتو کنید تا کاملا تخت و صاف شود. همین کار دور دوزی را با قسمت دور یقه در پشت کار هم تکرار کنید.

قسمت پشت کار را بردارید. قسمت مربوط به شانه‌ها را تا بزنید به عقب (دقیقا در جایی که باید خط شانه باشد) از الگویی که کشیده‌اید استفاده کنید و برش این بخش و منحنی دور بازو را از روی الگو مرتب کنید. هر دو قسمت تا شده شانه (چپ و راست) را با سوزن ته‌گرد محکم و ثابت کنید.

حالا قسمت پشت سرهمی را روی قسمت جلوی سرهمی قرار دهید (طوری که پشت پارچه‌ها به هم باشد). لبه‌ها را با هم میزان کنید و دور تا دور منحنی ور بازوها را سوزن بزنید.

مطابق چیزی که در شکل می‌بینید، قسمت تا کرده بالای شانه را به قسمت جلوی آن (جلوی سرهمی) برگردانید. با استفاده از سوزن ته‌گرد این قسمت‌ها را نیز در قسمت مناسب‌شان سفت و محکم کنید. دقت داشته باشید که در قسمت شانه‌ها شکل پشت و رو دارند و در نهایت قسمت پشت کار روی قسمت جلوی آن سوار می‌شود. توجه‌تان به منحنی دور بازوها هم باشد. این بخش را با حوصله تا بزنید تا شکل منحنی به خوبی حفظ شود. سوزن‌ها را یکی‌یکی بردارید و لبه‌ها را بدوزید. این دوخت فقط برای حفظ حالت منحنی دور بازو است. حالا از یک نوار کشی دیگر استفاده کنید و مثل کاری که با دور یقه انجام دادید، نوار را دور منحنی بازو بدوزید و بعد از دوخت باز هم آن را اتو کنید تا صاف و تخت شود.

شما به دو نوار پارچه‌ای دیگر نیز نیاز دارید. عرض آن 4 سانتیمتر و طول آن بسته به منحنی لای پای سرهمی. این نوارها را نیز مثل نوار دوزی دو بخش دیگر به قسمت مورد نظر بدوزید و دوباره اتو کنید. حدود 5/2 سانتیمتر از دو سر نوار را از لبه‌ها آزاد بگذارید که بعد از دوخت نوار آنها را به پشت کار برگردانید و بدوزید و کار تمیزتر به نظر برسد.

حالا وقت قرار دادن و دوختن دکمه‌های فشاری است. ما از چهار دکمه استفاده کرده‌ایم. دکمه‌ها را در محل مناسب‌شان بدوزید. قسمت پایین کار هم دوخته شد و آخرین مرحله لبه‌های چپ و راست سرهمی را باید بدوزید. یک بار دوخت بزنید و یک بار هم زیگزاگی بروید تا مرتب‌تر شود.

حرف M یا هر حرف دیگری که خواستید را به صورت تگ در هر جای سرهمی که دوست داشتید، دوخت بزنید.

کارتان تمام شده است.

 

 

برچسب ها: خلاقیت، هنر، آموزش خیاطی، لباس بچه تعداد بازديد: 1240 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز