Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:47

22
اسفند
آماده‌سازی سبزه نوروز

آماده‌سازی سبزه نوروز

اصول کلی سبزکردن بذرهای لعابدار مثل شاهی یا منداب .ویژگی این بذرها این است که پس از خیس خوردن حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به راحتی به ماکت می‌چسبند.

تحریریه زندگی آنلاین : ویژگی این بذرها این است که پس از خیس خوردن حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به راحتی به ماکت می‌چسبند.

 

خیس کردن: مقدار مناسب بذر را پس از یک بار شستن به مدت 4 ساعت با مقدار آب لازم خیس کنید (میزان آب لازم برای بذر شاهی 5 برابر و بذر منداب 5/2 برابر مقدار بذر است).

 

آماده کردن ماکت: سطحی که می‌خواهید سبزه را روی آن سبز کنید اول با آب افشان خیس کرده سپس یک لایه پنبه به ضخامت 1 سانتیمتری روی سطح ماکت قرار دهید به طوری که همه‌جای ماکت را پوشش دهد سپس روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف بکشید برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه در جای خود می‌توانید با یک تکه کاموا آن را ببندید سپس سطح ماکت را با آب افشان کاملا خیس کرده و بذرهای خیس‌خورده را روی ماکت بمالید دقت کنید بذر را فقط یک لایه روی تنظیف بمالید (پس از اتمام کار با آب افشان سطح ماکت را کاملا خیس کنید).

بیشتر بخوانید:

سبزه لوبیا چشم‌بلبلی

آموزش کاشت سبزه عيد نوروز

نحوه کاشت سبزه به شکل کلاه

نحوه کاشت سبزه به شکل موش نماد سال 99

چطور سبزه هفت سین را آماده کنیم؟

 

 آبدهی: روز اول و دوم سبزه‌ شما به روزی 3 بار آبدهی با آب افشان نیاز دارد از روز سوم که بذرها ریشه و جوانه کرد و سبزه‌ شما به رنگ سبز کم‌رنگ درآمد دیگر احتیاج به روکش نایلونی ندارد در این مرحله سبزه را باید روزی 2 مرتبه کاملا سیراب نموده و دیگر احتیاج به آب افشان کردن ندارد.

 

 محل نگهداری: در 3- 2 روزی که نایلون روی کار قرار دارد به محیط خاصی احتیاج نداشته و می‌توانید سبزه را در یک محیط معمولی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی نایلون را برداشتید یک روز دیگر هم سبزه را در محیط قبلی قرار داده ولی در روزهای بعد باید سبزه را روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید. البته در معرض وزش باد نباشد در این مرحله سبزه به روزی 1 بار آبدهی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت سبزه عدس

سبزه عید بکارید حتی در روزهای کرونایی

 تذکر چند نکته:

بذر منداب در 6 روز و شاهی در 8 روز آماده می‌شود. سعی کنید سبزه را در سبدهای حصیری قرار دهید تا آب از آن کاملا تخلیه شود. اگر ماکت شما لبه دارد حتما لبه سبد را ببرید تا آب در آن جمع نشود و ایجاد بوی نامطبوع نکند.

 

 طبیعت

برای این مدل از یک سینی پلاستیک که بتوانیم چند جای آن را سوراخ کرده تا آب کاملا تخلیه شود بعد یک تکه ابر 1 سانتی کف آن پهن می‌کنیم و روی آن را بذر لعابدار مثل شاهی یا منداب می‌کشیم متوجه باشید بذر را یک لایه استفاده کنید برای درخت یک تکه اسفنج را با کارد برش داده و با دست آن را حالت دهید پنبه را به ضخامت 2 الی 3 سانت روی آن کشیده بعد از خیس کردن آب اضافی آن را با دست می‌گیریم و بذر را روی آن یک لایه می‌کشیم و طبق آموزش عمل می‌کنیم به جای اسفنج از جوراب هم می‌توانیم استفاده کنیم یعنی یک جوراب کوتاه را پر از خاک اره یا خاک گلخانه‌ای کرده و بعد از اینکه آن را کاملا خیس کرده با دست حالت درخت به آن داده و پنبه روی آن کشیده و بذر را یک لایه استفاده می‌کنیم و طبق آموزش عمل می‌کنیم جای درخت را روی ماکت زمینه خالی بگذارید.

 

 مدل لبریز داخل سبد

برای این مدل به یک سبد و یک تکه پارچه نوع آن مهم نیست و یک تکه پنبه به ضخامت 2 الی 3 سانت احتیاج داریم.

داخل سبد را مقدار یک لیوان سنگریزه می‌ریزیم تا واژگون نشود بعد آن را با پوشال کولر یا شلتوک یا چیزی که بتوانید جایگزین آن کنید پر کرده و تکه پارچه را به اندازه روی سبد بریده و ادامه آن را کمی باریک‌تر می‌بریم بعد پنبه را روی آن گذاشته و به پارچه کوک می‌‌زنیم بعد از اتمام کار آن را کاملا خیس کرده و با دست آب اضافه آن را می‌گیریم تا حالت کوبیده پیدا کند و بذر را روی آن یک لایه می‌کشیم و طبق آموزش قبل آن را سبز می‌کنیم قبلا از تنظیف استفاده می‌کردیم ولی با این روش هم می‌توان سبزه را آماده کرد متوجه باشید ادامه سبزه‌ روی زمین نیفتد.

برچسب ها: سفره هفت سین، سبزه، زندگی آنلاین، سبزه عید، تزئین سبزه عید، آموزش کاشت سبزه، سبزه تخم شاهی، کاشت سبزه آبشاری تعداد بازديد: 618 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز