Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 01:26

15
مهر
آموزش عروسك

آموزش عروسك

الگوی مورد نظرتان را روی كاغذ الگو ترسیم كنید و بعد تكه‌ها را مطابق الگویی كه ترسیم كرده‌اید روی پارچه‌ها گذاشته و هر قسمت را جدا كنید.

اغلــــب دخـــتربچـــه‌ها عـــــاشق عروسك‌هایشان هستند و معمولا یكی از آنها هم عزیزتر است و هم دوست‌داشتنی‌تر. آنها عروسك ویژه‌شان را همه جا می‌برند و تا لحظه‌ای كه به خواب بروند از خود جدا نمی‌كنند تا جایی كه عروسك خیلی زود كهنه و كثیف به نظر می‌رسد. این عروسك كه می‌خواهیم درست كردن آن را به شما یاد بدهیم، حدود 35 سانتی‌متر قد دارد ولی شما می‌توانید در اندازه‌ها به دلخواه تغییر ایجاد كنید تا عروسكی را درست كنید كه دخترتان بیشتر دوست دارد مثلا برای دختربچه‌های كوچك عروسك‌های كوچك و برای دختربچه‌های بزرگتر كمی بزرگتر.

 

لوازم مورد‌‌‌ نیاز

مداد و كاغذ الگو

جعبه وسایل خیاطی و چرخ خیاطی

پارچه نخی سفید برای سر و دست‌ها به اندازه 20 سانتی‌متر

پارچه نخی راه‌راه صورتی و سفید برای بدن و پاها به اندازه 20 سانتی‌متر

تكه‌های كوچك از پارچه تهی ساده صورتی برای كفش‌ها

 

مواد مورد نیاز برای پر كردن داخل بدن عروسك (الیاف)

نوار آماده برای دور دوزی پایین دامن

صابون خیاطی یا مداد نرم

نخ قلاب‌دوزی ابریشمی برای بخش صورت (آبی،‌ سفید و قرمز)

پارچه پیكوی نخی سفید برای قسمت پیراهن به اندازه 30 سانتی‌متر (مثل تیترون)

كاموای سنگین برای موها به رنگ قهوه‌ای (ترجیحا رشته‌های كاموا ضخیم باشد)

روبان صورتی كتان به اندازه 1 متر

                                               

مراحل انجام كار 

 1- الگوی مورد نظرتان را روی كاغذ الگو ترسیم كنید. ابتدا اندازه كوچك شكل را بكشید و بعد طبق دستورالعمل اندازه‌های بزرگتر را و بعد تكه‌ها را مطابق الگویی كه ترسیم كرده‌اید روی پارچه‌ها گذاشته و هر قسمت را جدا كنید مثل الگوی مربوط به پارچه راه‌راه صورتی سفید. كاغذ را با سوزن ته‌گرد روی پارچه‌ها محكم كنید تا تكان نخورد و بعد پارچه را برش بزنید. با دقت اینكار را انجام دهید.

 2- قسمت روی پارچه را روی هم قرار دهید و بعد شروع به دوختن دست‌ها و بازوها كنید و بعد به ترتیب كفش‌ و پاها را بدوزید. سپس سر و بدن را به همین شكل بدوزید. هركدام از تكه‌های مربوط به دست‌ها و پاها را از وسط تا بزنید طوری كه روی پارچه، روی هم بیفتد و شروع به دوخت‌ زدن كنید. قسمت‌های گرد مربوط به دست‌ها و كفش‌ها را با دقت بدوزید تا حالت گرد خود را حفظ كنند. حالا كه كار دوخت هر قسمت تمام شد آنها را برگردانید (پارچه‌ها را به رو برگردانید) و بعد شروع به پر كردن تكه‌ها با مواد مورد نظرتان مثل پنبه یا الیاف كنید. دقت كنید كه بیش از حد آنها را پر كنید تا حالت بدن و دست و پاها بد نشود. حالا قسمت‌های باز هر بخش كه دوخت نخورده‌اند را بدوزید.

 3- یك بخش را سر و بدن را روی هم قرار دهید قسمت روی پارچه رو به شما باشد و آنها را به هم وصل كنید (با سوزن) سپس اینكار را در مورد پاها و قسمت پایین بدن نیز انجام دهید. سپس دستها را نیز با سوزن به بدن وصل كنید.

 4- قسمت پاها و دستها را به سمت داخل تا بزنید و بعد قسمت جلویی بدن و صورت را روی آنها قرار دهید. هر دو قسمت را دو به دو با سوزن به هم وصل كنید قسمت‌های دست و پاها قبلا پر شده‌اند قسمت بدن را از ناحیه پایین كار كمی باز نگه دارید (یك بخش كوچك را دوخت نزنید) تا از آنجا مواد را وارد كنید و بدنه را نیز پر كنید. حالا پارچه‌ای را به رو برگردانید و بعد قسمت سر و بدن را نیز پر كنید. و بعد با دقت درز باز این قسمت را نیز بدوزید تا مواد الیافی بیرون نیایند.

 5- برای دوخت لباسی كه برای عروسك در نظر گرفته‌اید نیز نهایت دقت را به خرج دهید دوخت را مرتب  و از لبه‌ها و به شكل ظریف انجام دهید. مخصوصا دور حلقه آستین و دور گردن را. قسمت پشت پیراهن از بالا را به قسمت جلوی پیراهن وصل كنید و دوبار قسمت‌هایی كه باید دوخته شوند را چرخ بگیرید.

قسمت پایین پیراهن (دامن) را نیز بدوزید و برای زیباتر شدن بیشتر پایین دامن از یك نوار آماده به دلخواه استفاده كنید. حالا عروسك دختر كوچولوی خود (آن ژنده‌پوش) را بپوشانید و بعد با روبان كتانی دور كمر او را گره زده و یك پاپیون ایجاد كنید تا پیراهن زیباتر به نظر برسد بعداً از این روبان برای موها نیز استفاده كنید.

 6- مطابق شكل راهنما، از نخ قلاب‌دوزی ابریشمی برای چشم‌ها، بینی و دهان استفاده كنید. ابتدا جای درست هر كدام را با مداد یا صابون خیاطی مشخص كنید و بعد با نخ سفید، آبی و قرمز آن قسمت‌ها را درست كنید. موهای عروسك را با كاموای ضخیم درست كنید می‌توانید موها را ببافید و برای تكمیل شدن كار به دو طرف مو یك روبان به صورت پاپیونی بزنید.

 

برچسب ها: عروسک، آموزش عروسک، وسایل لازم درست کردن عروسک، روش تهیه عروسک، الگوی عروسک تعداد بازديد: 864 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز