Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:36

20
اسفند
چـراغ سبز نوروز!

چـراغ سبز نوروز!

تزئین هفت سین از موضوعاتی است که دم عید دغدغه خیلی‌ها می‌شود و همه به نوعی به دنبال ایده‌های جدید برای زیباتر کردن سفره هفت‌سین‌شان هستند. در اینجا سبز کردن سبزه را آموزش می‌دهیم.

بانو اسفندیاری

 

تزئین سفره هفت سین از موضوعاتی است که دم عید دغدغه خیلی ها می شود و همه به نوعی به دنبال ایده های جدید برای زیبا تر کردن سفره هفت سین‌شان هستند.

سبزه هم که عضو اصلی و جدا نشدنی سفره هفت سین است  امکان ندارد روی سفره نوروز نباشد.

در این مطلب دو تزئین زیبا و متفاوت از سبزه را به شما آموزش می دهیم که انشاا... مورد پسندتان واقع شود.

آماده كردن زمینه

برای شروع یك آبكش یا یك كاسه پلاستیكی تهیه كرده‌، آن را به صورت وارونه قرار دهید.

قسمت بالای ظرف را یك تكه اسفنج به ضخامت 3 سانتیمتر و قطر 10 سانتیمتر به شكل گرد برش داده و با چسب حرارتی به ماكت بچسبانید.

سپس سطح ماكت را با پنبه و تنظیف روكش كرده و طرح مورد نظر را با ماژیك روی تنظیف بكشید.

مقدار یك‌دوم لیوان بذر منداب را پس از خیس كردن روی قسمت‌های علامت گذاشته شده بمالید. نقاط باقیمانده را با بذر خرفه (2 استكان) و خاكشیر (1 استكان) پر نمائید.

سپس طبق آموزشی كه در ذیل شرح آن می آید سبزه آماده شود. در مرحله آخر یك عدد شمع وارمر (مخصوص گرم نگهداشتن غذا) و یا شمع معمولی را داخل اسفنج فرو كرده و 1 عدد حباب چراغ گردسوز را كه از قبل تهیه كرده‌اید روی اسفنج قرار داده و تقریباً 1 سانت حباب را به داخل اسفنج فشار دهید تا حباب در جای خود محكم شود.

مراحل آماده كردن سبزه
روش خیس كردن بذر

در این مدل می توانید از انواع بذر لعابدار مثل بذر شاهی، منداب، خرفه، ریحان و... استفاده كنید.

این بذر‌ها چون ظریف هستند زمان خیساندن كوتاهی دارند. معمولا بین 2-4 ساعت برای این كار كافی است.

مقدار آبی كه روی بذر می‌ریزید باید به اندازه‌ای باشد كه حالت ژله‌ای به خود بگیرد چون اگر رقیق باشد بین دانه‌ها فاصله ایجاد می‌شود و سبزه‌ها كم پشت خواهد شد.

روش مالیدن بذر روی ماكت

قبل از شروع این مرحله باید سطح ماكت را كه قبلا با پنبه و تنزیب روكش كرده‌اید با آب افشان كاملا خیس كنید.

سپس یك لایه از بذر خیسانده را بطور یكنواخت روی ماكت بمالید. دقت كنید اگر 2 یا 3 لایه بذر روی كار باشد باعث گندیدگی سبزه می‌شود.

قرار دادن روكش نایلونی روی ماكت

بعد از اینكه بذر را روی ماكت كشیدید، آن را آب افشانی كنید و یك روكش نایلونی شفاف كه مقداری بزرگ‌تر از ماكت باشد روی آن بگذارید.

دقت كنید كه نایلون با سطح ماكت تماس نداشته باشد، زیرا باعث خرابی سبزه می‌شود.

سپس روی سطح نایلون 2 سوراخ به ابعاد 3×3 سانتیمتر ایجاد كنید تا هوا داخل نایلون جریان پیدا كند و اضافه‌های نایلون را در زیر كار جمع كنید.

بعد از طی كردن این مراحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنك و پرنور قرار دهید. دقت كنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.

آب‌دهی و نگه‌داری تا مرحله آماده شدن

روز اول 3 مرتبه بذر‌ها را با آب افشان اسپری كنید و روكش نایلونی را روی كار قرار دهید.

از روز دوم به علت اینكه بذر‌ها ریشه كرد می‌توانید دیگر از آب‌پاش استفاده نكنید و به ملایمت آب را روی بذر‌ها بریزید، روز دوم هم احتیاج به 3 بار آب‌دهی دارد و روكش نایلونی باز هم هنوز باید روی كار قرار بگیرد.

در روز سوم و چهارم سبزه روی سطح كار نمایان می‌شود. در این مرحله سبزه به روزی 2 بار آب‌دهی احتیاج دارد و دیگر نیازی به روكش نایلونی ندارد.

در روز‌های بعدی سبزه به حد كافی رشد كرده، در این مرحله به روزی 2 بار آب‌دهی نیاز دارد. اكنون سبزه را روز‌ها در هوای آزاد و شب‌ها به محیط خانه منتقل كنید.

 

برچسب ها: عید نوروز، روش خیس كردن بذر، نگهداری سبزه، بذر سبزه، تزئین سفره هفت سین، سبز کردن سبزه، مراحل آماده كردن سبزه، آب دهی سبزه تعداد بازديد: 945 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز