Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:59

13
خرداد
شب قدر قلب رمضان (2)

شب قدر قلب رمضان (2)

بدون تردید رمضان هر سال، یک شب قدر در دل خود پنهان دارد و برای ما معلوم نیست که این دُرّ گران‏بها، در صدف کدام شب پرارج نهفته شده است.

 

از بعضی از روایات، معلوم می‏ شود که شب قدر، حتما در دهه آخرماه مبارک رمضان قرار دارد؛ چنانکه حضرت علی علیه‌‏السلام فرمود: هنگامی که از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از شب قدر پرسیده شد، فرمود: «شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بیابید».

نیز در برخی روایات دیگر، یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان به عنوان شب قدر معرفی شده است؛ چنانکه امام صادق علیه‏السلام فرمود: «شب قدر را در بین شب‏‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم طلب کن».

علت مخفی بودن شب قدر

بدون تردید رمضان هر سال، یک شب قدر در دل خود پنهان دارد و برای ما معلوم نیست که این دُرّ گران‏بها، در صدف کدام شب پرارج نهفته شده است.

به راستی علت این مخفی‌کاری چیست؟ حضرت علی علیه‌‏السلام فرمودند: «به یقین می‏گویم که خداوند آن شب را به خاطر توجه بیشتر به شما، مخفی نگه داشته است؛ زیرا اگر آن شب را برای شما آشکار و معیّن می‏‌کرد، فقط به دنبال اعمال و فضیلت‏‌های آن شب می‏‌رفتید و شب‏‌های دیگر را فراموش می‏‌کردید».

شب قدر تا قیامت باقی است

بعضی، عقیده دارند که شب قدر، مختص زمان و روزگار پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است و از میان رفته، و دیگر شب قدری نخواهیم داشت، اما چنین نیست و همه یاران پیامبر و عالمان مسلمان، معتقدند که شب قدر، تا قیام قیامت باقی است.

از ابوذر غفاری نقل است که گفت: به پیامبر خدا صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏ آله گفتم: ای پیامبر، آیا شب قدر و نزول فرشتگان در آن شب، تنها در زمان پیامبران وجود دارد و چون پیامبران از دنیا رفتند، دیگر شب قدری نیست، فرمود: «نه، بلکه شب قدر، تا قیامت وجود دارد».

شب قدر در کلام امام رحمه‏الله

رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمه‏ الله در سخنانی، درباره شب قدر و اهمیت آن می‏ فرماید: «شب قدر... شبی است که احیای آن سنت الهی است و قدر و منزلت آن، از هزار ماهِ منافقان والاتر است.

شبی است که مقدرات خلق در آن شب پایه‌ریزی می‏ شود... در شب قدر، مسلمانان با شب‌زنده‏ داری و مناجات، خود را از قید بندگیِ غیرخدای تعالی که شیاطینِ جن و انس‏اند، رها کرده و به عبودیت خداوند در می‏آیند».

شب قدر در کلام رهبری

مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه‏ خامنه ‏ای، درباره اهمیت شب قدر می‏فرماید: «در ماه رمضان... دل‌هایتان را هر چه می‏توانید با ذکر الهی نورانی کنید تا برای ورود در ساحت مقدس لیله‌القدر آماده شوید... ؛ شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‏ کنند، دل‏ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منوّر می‏ کنند.

شب سِلم و سلامت معنوی،... شب سلامت دل‌‏ها و جان‏‌ها. شب شفای بیماری‏‌های اخلاقی، بیماری‌‏های معنوی، بیماری مادّی و بیماری‏‌های عمومی و اجتماعی که امروز متأسفانه، دامان بسیاری از ملت‏‌های جهان، از جمله ملت‌‏های مسلمان را گرفته است.

سلامت از همه اینها در شب قدر ممکن و میسّر است، به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر بشوید».

ایشان در جای دیگری می ‏فرماید: «این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجه و تفکر و تأمل در آیات خلقت و تأمل در سرنوشت انسان... بگذرانید».

 

 

برای خواندن بخش اول- شب قدر قلب رمضان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: علت مخفی بودن شب قدر، شب قدر در قرآن، شب قدر در احادیث، آثار شب های قدر، درباره شب قدر، شب زنده داری در قدر، شب لیله‌القدر، اهمیت شب قدر تعداد بازديد: 700 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز