Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 18:25

28
مهر
فلسفه حج

فلسفه حج

قرآن مجید در یك جمله كوتاه درباره فلسفه‏های حج می‏فرماید «لِیشْهَدوا مَنافِع لَهم» (حج [مردم به این سرزمین مقدّس برای این می‏آیند كه منافع خویش را با چشم خود ببینند])

تحريريه بهار زندگی

 

قرآن مجید در یك جمله كوتاه درباره فلسفه‏های حج می‏فرماید «لِیشْهَدوا مَنافِع لَهم» (حج [مردم به این سرزمین مقدّس برای این می‏آیند كه منافع خویش را با چشم خود ببینند])
مفسّران در تفسیر كلمه «منافع» در اینجا سخن بسیار گفته‏اند، ولی روشن است كه هیچ‌گونه محدودیتی در مفهوم این لفظ نیست و تمام منافع و بركات معنوی و نتایج مادی و فلسفه‏های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را شامل می‏شود.
ربیع بین خیثم از امام صادق(ع) تفسیر این كلمه را خواست، امام در پاسخ فرمود «منافع دنیا و آخرت را هر دو شامل می‏شود». (تفسیر نورالثقلین)
در حدیث دیگری از امام صادق(ع) در پاسخ هشام بن حكم از فلسفه حج می‏خوانیم كه امام به چند بعد مهم در آن اشاره فرمود است، نخست آشنایی مسلمین تمام جهان با یكدیگر، سپس به منافع اقتصادی آن و ایجاد بسیاری از مشاغل در شعاع حج و سرانجام به اثرات فرهنگی آن اشاره كرده می‏فرماید «وَ لِتُعَرفُ آثارُ رَسُولِ ا... ِ(ص) وَ تُعْرَفُ اَخُبارُهُ وَ یذْكَرُ وَلا ینْسی» (وسائل‌الشیعه) [و نیز هدف این بوده كه آثار پیامبر(ص) و اخبار او شناخته شود (و علوم و دانش‌های اسلامی، از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد و به دست فراموشی سپرده نشود.]
به هر حال اگر كسی در جزئیات مراسم حج دقیق شود، مخصوصاً از نزدیك این مراسم را مشاهده كند، به اهمیت بعد فرهنگی و آموزشی آن، كه به راستی كم‌نظیر یا بی‌نظیر است، آشنا می‏شود.

برچسب ها: حج و آداب حج، حج، مراسم حج، واجبات حج، حج تمتع تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز