Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 09:27

26
اردیبهشت
پلاک ماشین کشورهای مختلف | شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا (1)

پلاک ماشین کشورهای مختلف | شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا (1)

پلاک‌‌ها در چین زیر نظر اداره مدیریت وسایل نقلیه که این اداره زیر نظر وزارت امنیت عمومی است صادر می‌‌‌شوند.

محمدرضا شرع‌پسند

 

 پلاک ماشین کشورهای مختلف | شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا (1)

 

پلاک خودرو، پلاکی است که به یک وسیله نقلیه موتوری درجهت شناسایی بهتر آن خودرو و مالک آن متصل می‌گردد. معمولا پلاک خودرو در کشورهای دنیا یک کد رقمی یا حرفی است که آن خودرو را کاملا از خودروهای دیگر در محدوده پلاک‌گذاری آن متمایز می‌کند.

در برخی کشورها سیستم شماره‌گذاری خودرو در کل کشور یکسان است و پلاک، خودرو را نسبت به دیگر خودروها در کل کشور متمایز می‌کند و در دیگر کشورها ممکن است این تمایز در سطح یک استان یا منطقه صورت گیرد.

در قانون شماره‌گذاری بیشتر کشورها مالکان وسایل نقلیه ملزم به متصل کردن پلاک هم به جلو و هم به عقب وسیله نقلیه هستند، البته در برخی کشورها برخی از وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت تنها ملزم به اتصال پلاک در عقب هستند.

در پایگاه داده‌های ملی اکثر کشورها شماره پلاک خودرو نشان‌دهنده مشخصاتی از خودرو مانند شرکت سازنده، مدل، رنگ، سال تولید، اندازه موتور، نوع سوخت مصرفی و کارکرد خودرو و همچنین نام و آدرس مالک خودرو است.

در قوانین شماره‌گذاری برخی کشورها پلاک خودرو بطور دائم به آن خودرو تعلق می‌یابد و در برخی دیگر این پلاک به شخص تعلق می‌گیرد. اگر خودرو اوراق شده یا به کشور دیگری وارد شود نیازمند پلاک‌گذاری مجدد است. در این حالت برخی کشورها مانند چین مالک خودرو را ملزم به پلاک‌گذاری مجدد خودرو وارد شده به کشور می‌کنند و برخی دیگر مانند امریكا پلاک موقتی برای خودروهای واردی ثبت می‌شود.

درضمن برخی کشورها مانند امریكا، کانادا و مکزیک با هم توافقنامه‌هایی برای قبول پلاک یکدیگر امضا کرده‌اند که متعاقباً مالکان خودرو در این کشورها نیازمند تعویض پلاک برای ورود به کشور دیگر نیستند. در ضمن پس از مروری کوتاه بر تاریخچه پلاک‌گذاری وسایل نقلیه به روش شماره‌گذاری در برخی از کشورهای دنیا می‌پردازیم.

عربستان: پلاک وسایل نقلیه در عربستان توسط یک شرکت آلمانی که برای بسیاری دیگر از کشورهای عربی نیز پلاک می‌‌‌سازد، تهیه می‌‌‌شود. این شرکت مدعی است که این پلاک‌‌ها قابل جعل نیستند و حروف و اعداد حک شده روی آنها یک نوار امنیتی دارند که غیرقابل کپی و جعل است. حکومت عربستان سعودی تمامی دارندگان وسایل نقلیه را ملزم کرده که وسایل نقلیه خود را در عربستان سعودی ثبت کنند و پلاک‌‌های خود را در جلو و عقب خودرو نصب کنند.

شماره پلاک‌‌ها در این کشور شامل سه حرف و تا چهار عدد که به عربی حک شده‌اند می‌‌‌شود. البته همین اعداد و حروف به لاتین نیز روی آن حک شده‌اند. در گوشه سمت راست پلاک نشان حکومتی عربستان و همچنین سه حرف KSA که نشان دهنده عبارت عربستان سعودی هستند بطور عمودی نوشته شده‌اند.

زمینه کلیه پلاک‌‌ها سفید است اما رنگ گوشه سمت راست آنها متفاوت است. رنگ این قسمت بسته به نوع خودرو متفاوت است؛ خودروهای شخصی سفید، خودروهای سنگین آبی، خودروهای حمل‌ونقل عمومی زرد و خودروهای دیپلماتیک سبز هستند. البته خودروهای دیپلماتیک دو حرف C.D و ه. د. را نیز دارند تا بتوان آنها را تمیز داد.

این سیستم شماره‌گذاری از سال 2003 در عربستان اجرا شده است و پیش از این پلاک‌‌ها تنها 3 حرف و 3 عدد داشتند و به لاتین نیز ترجمه نمی‌شدند.

عراق: پلاک‌‌ها در عراق مستطیل شکل هستند و از آلومینیوم ساخته شده‌اند. در سمت چپ عبارت عراق و زیر آن عبارت حکومت عراق حک شده است. در کنار آن شماره پلاک خودرو که تنها از اعداد در آن استفاده شده است حک می‌‌‌شوند. پلاک‌‌ها بسته به نوع خودرو رنگ‌‌های مختلفی دارند. خودروهای شخصی سفید، خودروهای تاکسی، اتوبوس یا کرایه‌‌ای قرمز، دولتی آبی، تجاری زرد و پلاک‌‌های موقت سیاه هستند.

ژاپن: پلاک خودروها در ژاپن به دو دسته تقسیم می‌‌‌شوند: دولتی که در کل کشور استفاده می‌‌‌شود و منطقه‌‌ای که معمولا برای خودروهایی مانند موتورسیکلت‌‌های سبک که از یک شهر یا منطقه خارج نمی شوند صادر می‌‌‌شود. در سیستم شماره‌گذاری دولتی نوشته بالای روی پلاک نام اداره‌‌ای که خودرو در آن ثبت شده را نشان داده و شامل یک کد عددی که کلاس خودرو را مشخص می‌‌‌کند، می‌‌‌شود.

در پایین پلاک یک شماره سریال به حروف ژاپنی و تا 4 رقم نگاشته می‌‌‌شود. کلاس خودروها براساس نوع وسیله نقلیه و اندازه موتور طبقه‌بندی می‌‌‌شود. برای خودروهای شخصی کمتر 660 سی‌سی شماره پلاک متن مشکی در زمینه زرد رنگ دارد. برای خودروهای بالای 660 سی‌سی، پلاک مشکی با نوشته سبز رنگ بکار می‌‌‌رود.

برای خودروهای تجاری و غیر شخصی این رنگ‌‌ها عوض می‌‌‌شوند. معمولا در سمت چپ پلاک مهر و موم رسمی وجود دارد که مانع از درآوردن پلاک می‌‌‌شود. پلاک‌‌های منطقه‌‌ای در هر منطقه‌‌ای متفاوت هستند.

چین: پلاک‌‌ها در چین زیر نظر اداره مدیریت وسایل نقلیه که این اداره زیر نظر وزارت امنیت عمومی است صادر می‌‌‌شوند. پلاک‌‌های کنونی در چین از سال 2007 صادر می‌‌‌شوند. شماره روی این پلاک‌‌ها شامل اختصار نام استان به صورت یک کاراکتر، حرف لاتین که نشان دهنده شهر خاصی در آن استان است و پنج حرف یا عدد می‌‌‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خودرو، پلاک خودرو، پلاک گذاری خودرو، انواع خودرو، شماره گذاری خودرو، موتورسیکلت، شماره پلاک خودرو تعداد بازديد: 10521 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز