Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 18:57

22
آذر
پژو 3008

پژو 3008

كليك كنيد.

شرکت خودروساز فرانسوي پژو در سال 2008  براي اولين بار مدل مفهومي خودرا با نام «3008» و در نمايشگاه اتومبيل «پاريس»  معرفي كرد. اين خودرو كه نمي‌توان آن را در کلاس خودروهاي مرسوم فعلي جاي داد از لحاظ ابعاد و كاربري مدلي بين خودروهاي چند منظوره MPV» ،  «SUV « و «هاچ بک» مي‌باشد كه در عين جمع و جور خودرويي جادار است. «3008» با دارا بودن قابليت‌هاي رانندگي يک سدان، کاربري‌هاي متنوع خودروهاي چندمنظوره «MPV» و «SUV» را نيز به همراه دارد. پژو 3008» بر روي پلت فرم مدل فعلي 308 و  در  كارخانه «سوهاکس» (Sochaux) واقع در شرق فرانسه توليد خواهد شد. البته «پژو» اولين خودروسازي نيست که چنين خودرويي اين ابعاد توليد کرده است، پيش‌تر نيز نيسان با ارائه مدل «قشقايي» ثابت كرد كه اينگونه خودرو‌ها مي‌توانند خريداران فراواني را به سوي خود جلب كنند.
بر خلاف خودرو «قشقاويي» كه جايگزين كامل مدل هاچ بك اصلي شد، 3008 به عنوان مدلي کاملا مستقل از مدل «308» طراحي و توليد شده است. عليرغم تشابه در برخي جهات، فضاي داخلي 3008 از «قشقاويي» بزرگ‌تر مي‌باشد. نام «3008» به ترتيب :عدد 3 معرف کلاس خودروهاي متوسط و جمع و جور،  00 معرف طراحي كاملا جديد در محصولات پژو و عدد 8  نيز نشان دهنده فضاي جادار اين خودروست. «3008»  در تمامي زمينه‌ها افق جديدي به سوي فناوري‌هاي فعلي مورد استفاده در صنعت خودروسازي گشوده است. اين خودروي مدرن قرار است تا پايان 2009  در اروپا عرضه گردد.

موتور و سيستم انتقال قدرت:
 پنج نوع موتور بنزيني و ديزلي متفاوت براي «3008» در نظر گرفته شده است. موتور‌هاي بنزيني با همكاري شركت «بي‌ام دبليو» طراحي و توليد شده‌اند. اين موتورها شامل موتور بنزيني 1.4 ليتري « VTi» با سيستم انتقال قدرت پنج حالته دستي است که مي‌تواند 120 اسب بخار توان  و 160 نيوتن متر گشتاور توليد نمايد. در اين حالت «3008» مي‌تواند در زمان 11.8 ثانيه سرعت خود را از حالت سکون به 100 کيلومتر بر ساعت برساند و  بيشينه سرعت در آن نيز 190 کيلومتر بر سرعت است. موتور بنزيني 1.4 ليتري «THP» در دو نوع متفاوت ارائه مي‌شود كه نوع اول با سيستم انتقال قدرت شش حالته دستي داراي 150 اسب بخار توان و 240 نيوتن متر گشتاور و ميزان توليد آلاينده «دي اکسيد کربن» در آن برابر 176 گرم در هر کيلومتر مسافت است. همچنين  شتاب صفر تا صد آن برابر 9.8 ثانيه بوده و سرعت بيشينه قابل دستيابي نيز 210 کيلومتر بر ساعت مي‌باشد.  نوع دوم اين موتور با توان  بيشتر (156 اسب بخار توان و 240 نيوتن متر گشتاور)، «دي اکسيد کربن» کمتري توليد كرده (170 گرم در هر کيلومتر مسافت) و مي‌تواند استاندارد آلاينده‌هاي «يورو 5» را به راحتي رعايت كند. موتورهاي ديزلي استفاده شده در «3008» نيز با حجم 1.6 و 2 ليتر، از نوع «HDi FAP» مي‌باشند. موتور ديزلي 1.4 ليتري سيستم تعويض دنده شش حالته دستي يا  خودکار و سامانه محدود شده سرعت مي‌تواند الکترونيکي باشد و توان 110 اسب بخار و گشتاور 240 نيوتن متر را در اختيار سرنشين خود قرار دهد. شتاب صفر تا صد «3008» با استفاده از  اين موتور برابر  12.2 ثانيه و سرعت بيشينه نيز 190 کيلومتر بر ساعت مي‌باشد. موتور ديزلي 2 ليتري که مي‌تواند هم با سيستم تعويض دنده شش حالته اتوماتيک و هم دستي ارائه شود، قادر است 163 اسب بخار توان و 340 نيوتن متر گشتاور توليد نمايد.
علاوه بر موتورهاي بنزيني و ديزلي مذکور،  «پژو» اعلام كرده كه نسخه هيبريدي اين خودرو را نيز تا پايان سال 2011 ارائه خواهد نمود.  اخبار منتشره حاكي است اين سامانه هيبريدي که
«Peugeot’s HYbrid4 technology» نام دارد، شامل يك موتور 2 ليتري ديزلي همراه با موتور الكتريكي خواهد بود؛ بدين ترتيب مصرف سوخت و توليد آلاينده‌ها تا ميزان 35 درصد (نسبت به موتور ديزلي 2 ليتري به تنهايي )كاهش خواهد يافت. قدرت اين سامانه هيبريدي به هر چهار چرخ «3008» منتقل مي‌شود. البته راننده مي‌تواند تنها از موتور الکتريکي استفاده كند که در اين صورت توان موتور تنها به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود و ميزان  آلودگي نيز در اين شرايط صفر خواهد بود.

طراحي خارجي و داخلي: 
بدنه اين خودرو به صورت كشيده با جلو پنجره وسيع طراحي شده و از خودروهاي چند منظوره «SUV» الهام گرفته است. طراحي قسمت جلوي خودرو علي رغم طراحي كاملا جديد، خصوصيات ويژه خودروهاي پژو را دارد و بيننده بلافاصله شرکت سازنده آن را شناسايي مي‌‌كند.  در قسمت عقب خودرو نيز طراحي کناره برجسته بوده فرم چراغ‌ها و سپر به گونه‌اي است كه از فاصله دور به نظر مي‌رسد بدنه خودرو به زمين  متصل مي‌باشد. «پژو 3008» بسته به نوع سفارش، مي‌تواند خصوصيات كامل يك خودروي خارج از شهري (Off Road)  را داشته باشد . از ويژگي‌هاي قابل توجه در مورد ظاهر «3008»  مي‌توان به جلو پنجره زيباي كرمي آن اشاره كرد. اين جلو پنجره علاوه بر زيبايي خاص خود، با داشتن سطح مقطع مناسب، هواي كافي را براي موتور و احتراق هر چه بهتر چراغ‌هاي جلوي خودرو  نيز به صورت كشيده طراحي شده كه با طرح و ظاهر بدنه سازگاري كامل دارد. فضاي داخلي اين خودرو نيز با طراحي زيبا و كارآمد، بسيار مناسب و جادار است و خصوصا فضا و صندلي راننده طراحي منحصر به فردي داشته  و راننده احساس راحتي و آرامش خودروهاي لوكس كوپه را دارد. قسمت راننده در «3008» بي شباهت به كابين خلبان نيست! فضاي ساير سرنشينان نيز جادار و كافي بوده و با برخورداري  از صندلي‌هاي متناسب و راحت براي جثه‌هاي بلند قامت نيز مناسب است. همچنين  با جمع شدن صندلي‌ها فضاي داخلي خودرو مي‌تواند بسته به تعداد سرنشين‌ها تنظيم گردد . براي هرچه زيباتر شدن فضاي داخلي سقف شيشه‌اي با مساحت 1.6 متر مربع تعبيه شده است كه علاوه بر زيبايي نورپردازي مناسبي به وجود مي‌آورد. سقف اين خودرو طراحي كاملا صاف داشته  و به همين دليل فضاي داخلي خودرو از به 1604 ليتر افزايش يافته است. براي هر چه بيشتر شدن آرامش و قابليت‌هاي رانندگي، امكانات استاندارد يا انتخابي متعددي در نظر گرفته شده است که از جمله مي‌توان به سيستم  (Head Up Display) ، «سيستم کمک پارک لکترونيکي» ، «سيستم کمکي حرکت برروي سطوح شيب دار (HillAssist) و سيستم جهت يابي مخابراتي و ماهواره اي اشاره كرد.
«پژو» با بکارگيري تجربه چندين ساله خود در طراحي و توليد، مدل 3008 را به گونه‌اي طراحي كرده است که ضمن داشتن قابليت‌هاي يك خودرو بزرگ و جادار، داراي قابليت‌هاي رانندگي و شادابي يک سدان نيز باشد. اين شركت با ارائه مدل 3008، باب جديدي از دورنماي خودروهاي آينده گشوده خواهد شد. براي دستيابي به اين مجموعه قابليت‌ها، «پژو» از سيستم تعليق با صلبيت مناسب در جلو (از نوع «مک فرسون») و در عقب همراه با ميله پيچش استفاده نموده است. از نوآوري‌هاي به کار رفته در سيستم تعليق «3008» مي‌توان به فناوري‌هاي جديد «كنترل ديناميكي غلطش» که به سيستم تعليق عقب متصل مي‌باشد نيز  اشاره نمود که با استفاده از اين علاوه بر حفظ خصوصيات‌هاي جذب و ميرا سازي کنترل بسيار مناسبي در غلطش بدنه خودرو نيز حاصل شده است.
 از ديگر نوآوري‌هاي به کار رفته در اين خودرو پيشرفته مي‌توان به سيستم «کنترل چسبندگي» اشاره كرد که در آن با ترکيب «سيستم پيشرفته کنترل انطباق جاده» و تايرهاي خاص  ضد گل و برف   ميزان انطباق و چسبندگي چرخ‌هاي جلو و عقب، خصوصا در جاده و در شرايط آب و هوايي متفاوت با اطمينان تامين مي‌شود. اين سيستم به گونه‌اي طراحي شده است که راننده مي‌تواند به راحتي و تنها با فشردن يک دکمه آن را در يکي از پنج حالت در نظر گررفته شده شامل: استاندارد، برفي ، خارج از شهر (گل، گرد و غبار و چمن و سبزه مرطوب) ، سنگ و ESP  قرار دهد.
«3008»، 1830 ميليمتر عرض و 1690 ارتفاع دارد و فاصله بين مركز چرخ‌ها (wheel base) نيز برابر 2613 ميلي متر مي‌باشد.  وزن خودرو نيز  نسبت به ابعاد آن بسيار مناسب و 1450 کيلوگرم است. از مهم‌ترين عواملي كه موجب كاهش وزن اين خودرو شده استفاده از جوش ليزري به جاي جوش نقطه‌اي مرسوم مي‌باشد.
قيمت تقريبي اين خودرو 26 هزار دلار اعلام شده است.

تعداد بازديد: 515 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز