Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:26

9
دی
همه چيز در مورد سركه سيب (بخش اول)

همه چيز در مورد سركه سيب (بخش اول)

در سال‌های اخیر، سرکه سیب به عنوان یک ترکیب خاص کمک کننده به سلامتی انتخاب شده است. بنابراین امروزه هم به عنوان چاشنی و هم به صورت مکمل در مراکز مختلف به فروش می‌رسد.

نيما طیبی نژاد؛ زير نظر دكترسيد مسعود كيمياگر

 

 

در طول دهه‌های مختلف از سرکه برای مصارف گوناگونی مانند تهیه ترشی‌ها، از بین بردن علف‌های هرز، تمیز کردن وسایل و چاشنی سالاد استفاده می‌شد. همچنین سرکه به عنوان یک درمان کهن،  برای تسکین هر درد و ناراحتی که شما تصور کنید، توصیه می‌شد.

  در سال‌های اخیر، سرکه سیب به عنوان یک ترکیب خاص کمک کننده به سلامتی انتخاب شده است. بنابراین امروزه هم به عنوان چاشنی و هم به صورت مکمل در مراکز مختلف به فروش می‌رسد. با آنکه بسیاری از درمان‌های قدیمی ‌استفاده شده در مورد سرکه آزمایش و اثبات نشده و حتی برخی از آنها رد شده است، اما تعدادی از آنها دارای تحقیقات پزشکی حمایت شده‌ای هستند.

تعداد مطالعاتی که سرکه سیب را برای برخی شرایط شامل دیابت و چاقی موثر می‌دانند، بسیار اندك و غیر قابل اعتماد است.  

پس آیا مصرف سرکه سیب برای سلامتی قابل قبول است؟ یا بهترین استفاده از آن برای پاک کردن آلودگی‌ها و رنگ کردن تخم مرغ عید است؟! در اینجا نگاهی کوتاه به حقایقی در مورد این ترکیب می‌اندازیم.  

سرکه سیب چیست؟

سرکه بر اثر فرایند تخمیر تولید می‌شود. این فرایندی است که در آن شکر موجود در مواد غذایی بوسیله باکتری‌ها و مخمرها شکسته می‌شود. اگر این فرایند تخمیر بیشتر ادامه پیدا کند سرکه تولید می‌شود. گرچه سرکه را می‌توان از بسیاری از میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات بدست آورد، ولی سرکه سیب را تنها از سیب‌های کوبیده شده و نرم شده تهیه می‌کنند.  

ترکیب اصلی سرکه سیب و یا هر نوع سرکه‌ای اسید استیک است. در هرحال، سرکه‌ حاوی اسید‌های دیگر، ویتامین‌ها، نمک‌های مواد معدنی و اسید‌های آمینه (واحد‌های تشکیل دهنده پروتئین‌ها) به مقدار بسیار ناچیز می‌باشد. 

آیا سرکه سیب دوای هر دردی است؟ 

با آنکه سرکه سیب برای مدت‌های طولانی به عنوان یک درمان معمول استفاده می‌شد، ولی در آمریکا از اواخر دهه 1950 با چاپ کتابی با نام «درمان‌های مردمی» شناخته شد. در جریان گسترش روش‌های جایگزین دارو در سال‌های اخیر، سرکه سیب و قرص‌های آن به یک مکمل غذایی محبوب تبدیل شد.

زمانی که به جعبه‌های مکمل‌ها نگاه می‌کنید یا در اینترنت و یا صفحه برخی کتاب‌ها جستجو می‌کنید، بعضی ادعاهای حیرت آور را مشاهده می‌کنید مانند «سرکه سیب برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، ناخوشی‌ها و بهبود سلامتی».

در برخی موارد حتی اشاره شده است که برای کشتن شپش‌ سر، ضد پیری، هضم آسان و از بین بردن سموم بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت در بسیاری از این موارد هیچگونه شواهد و پشتوانه علمی ‌وجود ندارد. در برخی موارد مانند امکان درمان شپش و زگیل با سرکه، مطالعاتی انجام شده، ولی محققین هیچگونه اثری را برای حمایت از این ادعا مشاهده نکردند.

در مورد دیگر ادعاها نیز مطالعاتی انجام شده که این نکته حائز اهمیت است که سرکه بر آنها موثر است، اما این میزان کمتر از استفاده از درمان‌های دیگر است. به عنوان مثال، درست است که سرکه یک ضد عفونی کننده است، اما آن میکروب‌های متعدد را مشابه با دیگر پاک کننده‌ها از بین نمی‌برد. 

یافته‌های علمی ‌در مورد فواید سرکه سیب 

در هر حال برخی از استفاده‌های پزشکی از سرکه وجود دارد که در انتظار آن بودید و مطالعات اندکی نیز در مورد آنها انجام شده است. در اینجا به برخی از موارد جدید آنها نگاه می‌كنیم 

دیابت

اثر سرکه سیب بر قند خون احتمالا بهترین تحقیق و مهم‌ترین فایده سلامتی مورد انتظار آن می‌باشد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش سطوح قند خون کمک نماید. به عنوان مثال در مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد مشاهده گردید که دریافت 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، قندخون صبح را به میزان 4 تا 6 درصد کاهش داد.  

 کلسترول بالا

مطالعه‌ای در سال 2006 شواهدی را نشان داد که سرکه می‌تواند موجب پایین آوردن کلسترول شود. البته این آزمایش در موش‌ها انجام شد و بنابراین به مطالعات بیشتر انجام شده بر روی انسان‌ها برای اثبات این اثر نیاز می‌باشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم - همه چيز در مورد سركه سيب - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید سرکه سیب، سرکه سیب چیست، خاصیت درمانی سرکه سیب، موارد مصزف سرکه سیب، خواص سرکه سیب تعداد بازديد: 944 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز