Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04:54

23
دی
عجايب آب (بخش اول)

عجايب  آب (بخش اول)

تقریباً 80 درصد آب مورد نیاز بدن از نوشیدن آب و مایعات و 20درصد دیگر از مواد غذایی تأمین می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

آب، یكی از مهم‌ترین عناصر زندگی است كه دسترسی به آن همواره كاری ساده بوده است. بسیاری از ما می‌دانیم كه روزانه بدن ما به هشت لیوان آب نیاز دارد و این نیاز علاوه بر نوشیدن هر نوشیدنی دیگری است كه در طول روز انتخاب می‌كنیم.

اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند كه دیگر نیازی نیست در مورد مقدار نوشیدن آب در طول روز نگران باشید. در عوض می‌‌توانید به سادگی هر وقت احساس تشنگی كردید، آب بنوشید و در واقع هیچ نشانه علمی قطعی وجود ندارد كه نشان دهد بدن روزانه به هشت لیوان آب در روز نیاز دارد.

البته آب، یك نوشیدنی عالی و ایده‌آل است، اما مطالعات نشان می‌دهد كه شما می‌توانید آب مورد نیاز بدن را از طریق خوردن قهوه، آبمیوه، برخی غذاها و حتی نوشابنه نیز تأمین كنید.

در مطالعه‌ای كه در سال 2002 انجام گرفت، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند كه شواهد در مورد بزرگسالان سالم مبنی بر اینكه آنها به مقدار زیادی آب نیاز دارند، ناكافی است؛ البته كسانی كه در آب و هوای معتدل زندگی می‌كنند و فعالیت‌های سنگین و جدی زیادی ندارند. به این افراد توصیه می‌شود زمانی كه تشنه شدند، آب بنوشند و حتی نوشیدنی‌های كافئین‌دار نیز نیازشان را برطرف می‌كنند.

در فوریه 2004، موسسه پزشكی IOM توصیه كرد افرادی كه دارای شرایط پزشكی خاص هستند و مقدارمایعات بدن آنها باید كنترل شود، همچنین ورزشكاران و افرادی كه فعالیت‌های جسمی طولانی مدت دارند و یا در شرایط بد زندگی می‌كنند، از این قاعده مستثنی هستند

چقدر آب كافی خواهد بود؟

مؤسسه پزشكی IOM اعلام كرد به طور كلی به زنان و مردان توصیه می‌شود روزانه مایعات بنوشند. البته توجه داشته باشید كه این مقدار شامل كل مایعات شود و شامل آب و تمامی مایعات مواد غذایی است و صرفاً به آب خلاصه نمی‌شود.

تقریباً 80 درصد آب مورد نیاز بدن از نوشیدن آب و مایعات و 20درصد دیگر از مواد غذایی تأمین می‌شود. با فرض اینكه این درصدها دقیق باشند، مردان باید روزانه 5/12 فنجان و زنان 9 فنجان مایعات بنوشند. در حالی كه به نظر می‌رسد 20 درصد رقم بالایی برای تأمین آب از مواد غذایی باشد، با توجه به مطالعات انجام شده، بسیاری از مواد غذایی مصرفی عمدتاً حاوی آب است.

كاهو (یك و یك‌دوم فنجان) حاوی 95 درصد آب، هندوانه (یك و یك‌دوم فنجان) حاوی 92 درصد آب، كلم براكلی (یك و یك‌دوم فنجان) حاوی 91 درصد آب، گریپ فروت (یك و یك‌دوم فنجان) حاوی 91 درصد آب، شیر (1 فنجان) حاوی 89 درصد آب، آب پرتقال (3 تا 4 فنجان) حاوی 88 درصد، هویج (یك و یك‌دوم فنجان) حاوی 87 درصد آب، ماست (1 فنجان) حاوی 85 درصد آب، سیب (متوسط) حاوی 84 درصد آب است.

فعالیت‌های فیزیكی، گرما و رطوبت می‌تواند نیاز بدن را به مایعات افزایش دهد. در این مواقع بهتر است یك بطری آب در كنار خود قرار دهید و برای جلوگیری از كم آبی بدن، گاهی آب بنوشید. اگر قصد دارید به مدت طولانی، فعالیت بدنی شدید انجام دهید، استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی حاوی قند و سدیم انتخاب مناسبی خواهد بود.

بیماری‌هایی كه با افزایش درجه حرارت بدن یا تعریق بیش از حد و یا اسهال و استفراغ و تكرر ادرار همراه است نیز نیاز بدن را به مایعات افزایش می‌دهد. اگر شما یكی از این شرایط را دارید، دریافت مایعات را بیشتر كنید و در صورت دفع آب زیاد از بدن با یك پزشك مشورت نمایید.

دانشمندان مركز IOM هیچ حد مشخصی برای عدم مصرف آب تعیین نكرده‌اند. دكتر پولو، ارولوژیست در آتلانتا می‌گوید، مسمومیت با آب بسیار نادر است؛ اگرچه در موارد بسیار كمی دیده شده كه كاملاً جدی بوده و منجر به مرگ شده است. در مطالعه اخیر كه بر روی دوندگان ماراتن در بوستون انجام شد، پژوهشگران دریافتند از هر سه دونده یك نفر در طول مسابقه بیش از حد آب می‌نوشد و دلیل آن احتمالاً توصیه‌های اكیدی است كه به آنها در مورد نوشیدن آب می‌شود. طبیعت اشتباه نمی‌كند.

هرگاه تشنه شدید، به مقدار لازم آب بنوشید در این صورت هیچ‌گاه دچار كم آبی نخواهید شد (مثل انسان‌های ما قبل تاریخ كه هیچ‌گونه اطلاع علمی نداشتند و از روی خشكی دهان متوجه می‌شدند كه باید آب بنوشند). به غریزه خود اعتماد كنید.

دكتر پولو می‌گوید: مثانه شبیه یك بادكنك است كه باید به موقع و   با رفتن به دستشویی تخلیه شود و عدم تخلیه صحیح آن مشكل آفرین خواهد شد. وی معتقد است، هر انسان سالم باید در طول روز 7 الی 12 مرتبه برای دفع ادرار به دستشویی برود...

 

 

برای خواندن بخش دوم - عجايب  آب - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوشیدن آب، نیاز روزانه بدن به آب، فواید آب در بدن، احساس تشنگی، آب کافی برای بدن تعداد بازديد: 702 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز