Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 21:52

30
فروردین
خواص كنسرو ماهی تون (2)

خواص كنسرو ماهی تون (2)

مصرف ماهی در كاهش بیماری قلبی، فشار خون و درد مفاصل و همچنین تنگی نفس بسیار مؤثر است و نیز باعث رشد در نوجوانان می‌شود.

 

مصرف ماهی در كاهش بیماری قلبی، فشار خون و درد مفاصل و همچنین تنگی نفس بسیار مؤثر است و نیز باعث رشد در نوجوانان می‌شود.

بنا به توصیه متخصصان مصرف تون ماهی به دلیل نمك آن برای افراد مبتلا به فشارخون و كودكان زیر 18 ماه مناسب نمی‌باشد. همچنین توصیه می‌شود برای پیشگیری از اضافه وزن از روغن محتوای كنسرو استفاده نشود.

مراحل تولید كنسرو ماهی تون

ماهی تون، نمك، روغن مایع گیاهی (سویا، آفتابگردان و زیتون) كه البته در صورت استفاده از روغن زیتون، باید روی قوطی قید شود. در غیر این صورت از روغن‌های گیاهی مانند سویا یا غیره استفاده شده است.

مرغوب‌ترین ماهی تون در صنعت كنسروسازی نوع هوور و یا گیدر می‌باشد كه مصرف‌كنندگان با توجه به ذكر نوع ماهی بر روی برچسب كنسروها می‌توانند دقت نمایند.

لازم به ذكر است به جز این سه ماده داخل كنسرو از هیچ ماده نگهدارنده‌ای جهت ماندگاری بالا (حداكثر 2 سال) استفاده نمی‌شود، چرا كه بر اساس استاندارد ملی كشور ما استفاده از هرگونه مواد افزودنی غیرمجاز می‌باشد و تولیدكنندگان برای حفظ كیفیت محصول در طول 2 سال از فرآیند استرلیزاسیون استفاده می‌كنند كه در زیر شرح داده خواهد شد.

مراحل تولید

ابتدا ماهی باید از حالت انجماد خارج شود (چرا كه ماهی‌ها در سردخانه‌های كشتی‌ها بلافاصله پس از صید منجمد شده و اگر كارخانه دور از خلیج باشد، توسط ماشین‌های یخچال‌دار حمل و نقل می‌گردد) و به حالت دیفراست برسد، سپس امعاء و احشاء آن تخلیه شده و بعد قطعه‌بندی می‌گردد. پس از قطعه‌بندی ماهی‌ها شستشو داده شده و برای مرحله پخت آماده می‌گردند.

در این مرحله ماهی‌ها توسط بخار در دیگ‌های مخصوص تحت فشار و دمای معین و در زمان مشخص پخته شده، سپس قطعات پخته‌شده ماهی پوست‌گیری و تمیز می‌شوند. در این مرحله استخوان‌ها و گوشت‌های تیره كاملاً از گوشت روشن و فیله‌ای جدا می‌شوند و پس از آن گوشت‌های فیله درون نوار پركن به صورت اتوماتیك قرار می‌گیرند. دستگاه پركن فیله‌ها را به قطعات مساوی درون قوطی كنسرو برش می‌دهد.

پس از پرشدن كنسروها از گوشت، در مرحله بعد، نمك افزوده می‌شود و به دنبال آن روغن مایع به صورت اتوماتیك با وزن‌های مشخص ریخته می‌شود. در مرحله بعد قوطی‌های حاوی گوشت، روغن و نمك، از مرحله اگزاست (ایجاد خلأ و خروج اكسیژن هوا) گذر می‌كنند.

این مرحله از این جهت انجام می‌گیرد تا اكسیژن موجود در فضای باقیمانده قوطی خارج شود و میكروارگانیسم‌ها برای رشد، اكسیژن نداشته باشند.

در مرحله بعد قوطی‌ها دربندی شده و پس از آن وارد مرحله استرلیزاسیون می‌شوند. در این مرحله كنسروها تحت دمای 121 درجه سانتیگراد و مدت زمان 20 دقیقه استرلیزه می‌شوند. با این فرآیند كلیه میكروب‌های بیماریزا از بین می‌روند و یا غیرفعال می‌شوند.

ماندگاری بالای محصول مربوط به همین مرحله می‌باشد. در نهایت كنسروها بسته‌بندی می‌گردند.

‌ تذكر: قبل از مصرف هر كنسروی به توصیه‌های روی برچسب آن جهت گرم كردن و یا مصرف دقت نمایید.

یك نوع ساندویچ با كنسرو ماهی تون

مواد لازم

كنسرو ماهی تون (روغن آن تخلیه شود)                  1 عدد

پیاز متوسط خردشده                                            1 عدد

سس مایونز                                                       2 قاشق سوپخوری

ساقه ظریف كرفس خردشده (در صورت تمایل)        مقداری

روش تهیه ساندویچ با كنسرو ماهی تون

تمامی مواد بالا را با هم مخلوط كرده و مایه به‌دست آمده را به صورت ساندویچ مصرف كنید.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- خواص كنسرو ماهی تون- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماهی، کنسرو، تون ماهی، قوطی كنسرو، ماندگاری تن ماهی، ساندویچ با تن ماهی تعداد بازديد: 682 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز