Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 15:10

27
بهمن
به 7 دليل حبوبات بخوريد

به 7 دليل حبوبات بخوريد

احتمال بروز چاقی در افرادی كه حبوبات را به طور منظم در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند، كمتر می‌باشد.

مهسا دادخواهی‌پور

 

حتما تاكنون بارها شنیده‌اید كه اگر از یك رژیم كاهش وزن پیروی می‌كنید، مصرف حبوبات برایتان مفید است، بنابراین اگر مراقب وزن خود هستید، حبوباتی نظیر لوبیا و عدس را به برنامه غذایی خود بیفزایید. حبوبات علاوه بر فواید متعدد، طعم دلپذیری دارند! در این مقاله 7 دلیل مهم برای گنجاندن حبوبات در برنامه غذایی روزانه را با هم بررسی می‌كنیم:

حبوبات و افزایش عملكرد آنزیم‌های بدن

حبوبات سرشار از مس می‌باشند. مس یك ماده معدنی كلیدی و ضروری برای عملكرد مناسب بسیاری از آنزیم‌های بدن است. بعنوان مثال، مس كوفاكتور یك آنزیم اكسیداتیو كلیدی به نام سوپراكسید دیسموتاز می‌باشد. این آنزیم مهم باعث خنثی و بی‌اثر كردن رادیكال‌های آزاد تولیدشده در میتوكندری سلول‌ها می‌شود.

حبوبات و دریافت آهن بیشتر

حبوبات منبع خوبی از آهن هستند. آهن یك ماده معدنی مهم است كه برای تولید هموگلوبین (ناقل اكسیژن از ریه‌ها به سلول‌های بدن) مورد نیاز است. كمبود دریافت آهن می‌تواند منجر به بروز كم‌خونی شود. سعی كنید حبوبات را به همراه منابع خوب ویتامین C (مانند پرتقال، لیمو ترش و گوجه‌فرنگی) بخورید تا توانایی بدن برای جذب آهن افزایش یابد. 

حبوبات و حفظ وزن با كاهش تمایل و ولع برای غذا خوردن

تحقیقات نشان داده‌اند احتمال بروز چاقی در افرادی كه حبوبات را به طور منظم در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند، در مقایسه با كسانی كه بطور منظم حبوبات مصرف نمی‌كنند، كمتر می‌باشد. همچنین این افراد، اغلب سایز دور كمر كمتری دارند. در واقع، فیبر محلول موجود در حبوبات موجب كند شدن فرآیند هضم و ایجاد احساس سیری برای مدت زمان بیشتری می‌شود.

به علاوه، حبوبات مواد غذایی انرژی‌بخشی هستند كه از ترشح مقادیر اضافی انسولین توسط پانكراس جلوگیری می‌كنند. ترشح مقدار زیادی انسولین موجب كاهش میزان قندخون و ایجاد ولع خوردن می‌شود. برعكس، خوردن مواد غذایی مانند حبوبات از ترشح مقدار زیادی انسولین توسط پانكراس جلوگیری می‌كند كه در نتیجه باعث می‌شود قندخون در سطح مناسبی حفظ شود و به این ترتیب، به كاهش ولع خوردن و ایجاد احساس سیری می‌انجامد.  

حبوبات و پیشگیری از بروز دیابت نوع 2

فیبر محلول موجود در حبوبات به حفظ سطح قندخون كمك می‌كند و در نتیجه از بروز دیابت نوع 2 پیشگیری می‌نماید. میزان بالای فیبر حبوبات باعث كاهش جذب قند به جریان خون و در نتیجه آزاد شدن آهسته و پیوسته انرژی در بدن می‌شود.

حبوبات و دریافت پروتئین بیشتر

حبوبات بعنوان منابع گیاهی خوبی از پروتئین می‌باشند. مصرف حبوبات به همراه غلاتی از قبیل برنج، پروتئینی قابل مقایسه با پروتئین گوشت و فرآورده‌های لبنی را تأمین می‌كند كه مشكلات پروتئین‌های حیوانی مانند كالری بالا و اسیدهای چرب اشباع شده را نیز ندارد.

حبوبات و كاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی

حبوبات با دارا بودن میزان بالایی فیبر محلول، به كاهش كلسترول تام و LDL كلسترول (كلسترول بد) خون كمك می‌كنند. فیبرهای محلول به اسیدهای صفراوی (برای هضم چربی‌ها مورد نیاز می‌باشند) كه توسط كبد از كلسترول ساخته می‌شوند متصل شده و آن را به روده منتقل می‌كنند تا دفع شوند. در نتیجه كبد باید ذخایر اضافی كلسترول بدن را مصرف نماید تا اسیدهای صفراوی جدید تولید كند. 

علاوه بر آن، حبوبات منبع خوبی از فولات و منیزیم می‌باشند. فولات (از ویتامین‌های گروه B)، به كاهش میزان هموسیستئین كمك می‌كند. مقدار زیاد هموسیستئین می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و در نتیجه بروز حمله قلبی شود. از طرف دیگر، منیزیم به كنترل فعالیت‌های عصبی- عضلانی قلب و ریتم منظم ضربان قلب كمك می‌كند. همچنین منیزیم از بروز لخته‌های خونی غیرطبیعی در قلب جلوگیری می‌كند و احتمال بروز حمله قلبی را كاهش می‌‌دهد.  

حبوبات و كاهش احتمال بروز سرطان

تحقیقات نشان داده‌اند زنانی كه حداقل دو بار در هفته حبوبات می‌خورند، 25 درصد كمتر از كسانی كه از حبوبات به میزان كمتر استفاده می‌كنند، به سرطان سینه مبتلا می‌‌شوند. مصرف قندهای ساده باعث تغذیه سلول‌های سرطانی می‌شود و زمانی كه این مواد غذایی با حبوبات جایگزین گردند، قدرت بدن برای مقابله با سرطان افزایش می‌یابد.

 

برچسب ها: مصرف حبوبات، خوردن حبوبات، پختن حبوبات، فواید حبوبات، مخاطرات حبوبات، حبوبات و کاهش ابتلا به سرطان تعداد بازديد: 1729 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز