Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 09:15

30
فروردین
خواص كنسرو ماهی تون (1)

خواص كنسرو ماهی تون (1)

ماهی تون و فرآورده‌های وابسته را می‌توان به عنوان یكی از غنی‌ترین مواد غذایی نام برد، چرا كه دارای كالری بالا و نیز حاوی پروتئین با كیفیت بالا می‌باشد.

پگاه محمدزاده؛ كارشناس صنایع غذایی- كنترل كیفیت

 

 

 

‌ماهی تون از دسته محصولات دریایی است كه به علت سلامت طبیعی و خواص فراوان آن، مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها و مصرف‌كنندگان در سراسر جهان امروز قرار گرفته است. متداول‌ترین روش مصرف آن به صورت كنسروشده می‌باشد.

‌بر اساس آمار به‌ دست آمده نیمی از ماهی تون صیدشده‌ در جهان از قسمت جنوبی اقیانوس آرام است كه 95 درصد مصرف سالیانه‌ ‌آن در كشورهای آمریكا، تایوان، ژاپن و كره می‌باشد.

در سفره‌های ایرانی معمولاً این فرآورده به صورت سرد و گرم مانند انواع ساندویچ، سالادها، خوراك‌ها و یا حتی همراه با برنج جای دارد.

خانواده تون ماهیان دارای انواع مختلفی با درجه مرغوبیت متفاوت می‌باشند، اما همه آنها جزء دسته گوشت‌های روشن محسوب می‌شوند. این گروه ماهیان عبارتند از هوور، هوور مسقطی، زرده ، گیدر، قباد ژاپنی و شیرماهی كه در اقیانوس آرام و هند و همچنین در سراسر آب‌های خلیج فارس و دریای عمان یافت می‌شوند.

در هر كشور برای استفاده از ماهی تون جهت كنسرو كردن استاندارد خاصی تعریف شده است. در كشور ما، گونه هوور مسقطی یا خطی، گیدر یا زردباله، هوور بندری و زرده مورد تأیید استاندارد ملی می‌باشند.

تا سال 1932 مردم اكثر دنیا شناخت زیادی درباره خانواده ماهیان تون نداشتند، تا اینكه یك آمریكایی با بزرگ‌ترین كشتی ماهی‌گیری زمان خود به نام may Flower سفر دریایی خود را از سان‌دیه‌گو آغاز كرد و پس از طی كیلومترها در اطراف هاوایی برای اولین بار ماهی گیدر را به تور انداخت.

سال بعد در سفری به جزایر Galapogo و Marquesas موفق به صید انبوهی از ماهی تون شد كه در آن زمان مصرف‌كنندگان از طعم این ماهی استقبال فوق‌العاده‌ای كردند و به تدریج صید و تولید كنسرو ماهی تون جهانی گردید.

در ایران هم از سال 1316 در جنوب برای اولین بار تولید تون ماهی آغاز گردید.

ارزش غذایی ماهی تون

ماهی تون و فرآورده‌های وابسته را می‌توان به عنوان یكی از غنی‌ترین مواد غذایی نام برد، چرا كه دارای كالری بالا و نیز حاوی پروتئین با كیفیت بالا می‌باشد. همچنین ماهی تون میزان قابل توجهی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را داراست كه قابل هضم برای تمامی افراد می‌باشد.

عامل مهم‌تر میزان چربی و كلسترول پایین آن است. وجود اسید چرب امگا-3 یكی دیگر از ویژگی‌های مهم این نوع فرآورده به حساب می‌آید.

از دیگر مواد مغذی این نوع ماهی می‌توان انواع ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی و انواع مواد معدنی مانند سدیم، آهن، فسفر، سلنیوم، روی، منگنز و مس را نام برد.

توصیه‌های میزان مصرف و خواص درمانی

بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده، مصرف انواع ماهی حداقل 2 تا 3 بار در هفته توصیه می‌شود كه یكی از انتخاب‌های مناسب، در دسترس و خوش‌طعم، كنسرو ماهی تون می‌باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص كنسرو ماهی تون- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص تن ماهی، ارزش غذایی تن ماهی، مراحل تولید تن ماهی، تن ماهی و سلامتی، میزان مصرف تن ماهی، ماهی کنسروشده، سالاد تن ماهی، ساندویچ تن ماهی، ارزش غذایی ماهی تون تعداد بازديد: 1346 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز