Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:49

7
فروردین
در مصرف آجیل افراط نكنید (2)

در مصرف آجیل افراط نكنید (2)

آجیل‌ها با توجه به رطوبت کم، جزء گروه‌های غذایی نیمه سریع فاسد شدنی هستند و عواملی که می‌توانند آنها را آلوده کنند.

 

بادام هندی: بادام هندی بیشتر به عنوان یک نوع آجیل و تنقلات خورده می‌شود، اما از آن می‌توان در تهیه برخی از غذاها نیز استفاده کرد. بادام هندی سرشار از ویتامین A  است.

نكته1: در خرید و نگهداری آجیل شب عید به چه نكاتی باید توجه نمود؟

آجیل‌ها با توجه به رطوبت کم، جزء گروه‌های غذایی نیمه سریع فاسد شدنی هستند و عواملی که می‌توانند آنها را  آلوده کنند، عبارتند از کپک‌ها (به دلیل رطوبت کم) حشرات، جوندگان و پرندگان، اکسیژن و هوا، بنابراین در نگهداری آجیل‌ها شامل گردو، پسته، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، فندق و ... باید مسائل زیر را در نظر داشت:

 آجیل‌ها را دور از  نور و هوا نگه دارید.

 آنها را در جای خشک و خنک و در بسته‌بندی مناسب قرار دهید. در این حالت امکان دسترسی حشرات به آنها کاهش خواهد یافت.

 تنها آجیل مرغوب می‌تواند مدت زمان بیشتری باقی بماند.

 سرما یکی از روش‌های مناسب برای نگهداری از آجیل است.

 اگر می‌خواهید آجیل‌ها را با ارزش غذایی بالا استفاده کنید، لازم است آنها را به اندازه نیاز خانواده خریداری و به صورت تازه مصرف کنید.

 مدت نگهداری آجیل‌ها در یخچال 2 ماه و در فریزر تا 4 ماه می‌باشد.

 رطوبت و گرما سبب رشد قارچ در آجیل می‌شود.

 چنانچه بعد از تعطیلات نوروز، آجیل خریداری شده اضافه آمد، آنها را در ظروف دربسته در فریزر قرار دهید.

 آجیل را از مراکز بهداشتی خریداری کنید.

 هرگز از مغز‌های گردو که به دلیل قارچ و کپک سیاه شده‌اند استفاده نکنید، زیرا حاوی مایکوتوکسین هستند.

 از خرید نخودچی‌هایی که دارای سوراخ‌های قابل مشاهده هستند خودداری کنید، زیرا این علائم نشان دهنده آفت‌زدگی می‌باشند.

 آجیل‌هایی که دست شما را رنگی می‌کنند با مواد شیمیایی رنگ شده‌اند. از مصرف آنها خودداری کنید، زیرا اکثر این مواد حساسیت‌زا هستند.

 در صورتی که شرایط برداشت، فرآوری و یا حمل مناسب نباشد، ممکن است سبب تولید آفلاتوکسین شوند که از سموم خطرناکی است.

 آجیل شب عید خود را از دوره‌‌گرد‌ها نخرید، زیرا در اثر تماس با هوا، با مواد آلوده مخلوط شده است.

 از خرید پسته‌های تماما خندان خودداری کنید، زیرا با شوک حرارتی که به این نوع پسته‌ها وارد می‌کنند، روی کیفیت آنها اثر منفی می‌گذارند و موجب می‌شوند که رطوبت وارد آنها شود.

 آجیل تازه هیچ بوی نا، ماندگی و ترشیدگی نمی‌دهد.

 از خرید پسته‌هایی که پوست زرد و براق دارند، خودداری کنید.

نكته2: در مصرف آجیل احتیاط نمایید

 از نظر تغذیه‌ای یک نعلبکی آجیل دارای 600 كیلوکالری انرژی است که معادل 2 بشقاب برنج می‌باشد. مغزها به دلیل کالری بالا در صورتی که متعادل استفاده نشوند، سبب اضافه وزن می‌شوند.

 شور بودن آجیل‌ها می‌تواند برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق و افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران کلیوی، خطراتی را به همراه داشته باشد.

 در دید و بازدید‌های عید برای جلوگیری از اضافه وزن حتما حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی به خصوص شام کاهش دهید و به اندازه کافی ورزش کنید.

 آجیل‌های شیرین به راحتی به دندان می‌چسبند و در حفره دهان تا ساعت‌ها باقی می‌مانند، بنابراین پس از مصرف مسواک بزنید.

 در عید نوروز مصرف شیرینی و شکلات در کنار آجیل‌ها سبب بروز مشکلاتی می‌شود، زمانی كه تنقلات به مقدار زیاد وارد معده می‌شود، کار معده سخت می‌گردد. از طرفی مصرف بیش از حد تنقلات مانع از خوردن غذا در وعده‌های اصلی می‌شود. تنظیم رژیم غذایی کودکان در تعطیلات عید بسیار مهم است و به عهده والدین می‌باشد. 

 افراد دیابتی در صورت مصرف آجیل‌ها باید حتما مقدار انرژی و کربوهیدرات آن را محاسبه کنند و  از کل کالری دریافتی خود کسر نمایند.

نكته 3: مقدار متعادلی از میوه‌های خشك را در برنامه غذایی خود بگنجانید

خشک کردن میو‌ه‌ها از جمله سنت‌های دیرینه‌ای است که در کشور‌هایی مثل ایران، سوریه، مصر، عراق و ترکیه انجام می‌شود. با خشک کردن میو‌‌ه‌ها به دلیل کاهش  pH، مدت زمان ماندگاری میوه‌هایی مثل انجیر، زردآلو و... افزایش می‌یابد.

نگهداری میو‌ه‌های خشک به نوع بسته‌بندی و رعایت شرایط محیطی از جمله نور و دما بستگی دارد و وجود هرگونه رطوبت و اکسیژن سبب از بین رفتن این‌گونه محصولات می‌شود. در خرید میوه‌های خشک حتماً به پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضاء و نشان استاندارد دقت کنید.

میوه‌های خشک سبب بهبود عمل هضم و بهبود در بافت استخوان می‌شوند. استفاده از فرایند‌های حرارتی سبب کاهش فعالیت برخی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین c و رنگدانه‌های مفید در میوه‌ها می‌شود. مقدار کاهش ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها به روش و سرعت خشک کردن میوه‌ها بستگی دارد.

لازم به ذکر است که با خشک کردن میوه‌ها آب داخل آنها کاهش و میزان قند داخل آنها افزایش می‌یابد. به همین دلیل مصرف بی رویه آنها سبب افزایش وزن می‌گردد. از جمله مضرات میوه‌های خشک می‌توان به وجود ترکیبات سولفیدی اشاره کرد که سبب ایجاد مشکل در افراد دچار آسم می‌شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- در مصـرف آجیل افراط نكنید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آفلاتوکسین، بادام هندی، آجیل و تنقلات، آجیل مرغوب، ارزش غذایی آجيل ها، قارچ در آجیل، مایکوتوکسین، خشک کردن میو‌ه‌ها تعداد بازديد: 573 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز