Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:22

11
فروردین
دنیای آجیلی (2)

دنیای آجیلی (2)

گردو سرشار از ALA (آلفا لینولنیک اسید) است که در جلوگیری از سرطان، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی بسیار موثر است.

بادام زمینی

زادگاه اولیه بادام زمینی برزیل است. روغن آن به نام «آراشید» در طباخی و صنعت کاربرد فراوان دارد. بادام زمینی یک میان وعده غذایی بسیار مناسب است که به کاهش وزن كمك می‌کند.  بادام زمینی منبعی غنی از اسید‌های چرب غیر اشباع، سرشار از پروتئین و دارای ریز مغذی‌هایی نظیر منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس، ویتامین B2 و نیاسین است. روغن بادام زمینی یك منبع غنی از ویتامین E است که نقش آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی دارد.

پژوهشگران کانادایی دریافته‌اند افراد مبتلا به کلسترول بالا چنانچه روزانه 30 گرم بادام مصرف کنند، میزان کلسترول مضر آنها 4 درصد کاهش می‌یابد. در نوامبر سال 2002 پژوهشی در مورد ارتباط مصرف بادام زمینی و دیابت صورت گرفت که نشان داد مصرف پنج بار یا بیشتر در هفته هر بار به مقدار 28 گرم، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم ر ا در زنان کاهش می‌دهد. کره بادام زمینی در سال 1800 میلادی به بازار آمد که  برای تامین کلسیم و آهن گیاهخواران مفید است.

زنانی که 5 قاشق غذاخوری روغن کره را در هفته مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در آنها به مقدار 20 درصد کاهش می‌یابد. مصرف 28 گرم بادام زمینی حدود 10 درصد از نیاز روزانه فولات و ویتامین B  و 20 درصد از نیاسین را تامین می‌کند. همچنین به دلیل داشتن امگا 3، برای حفظ سلامت و نرمی پوست مفید است. 

1 اونس بادام زمینی (28 گرم)/ کالری:170/ چربی:14 گرم / ترانس0 / پروتئین:7گرم / کلسترول:0/ پتاسیم:190mg/ کربوهیدرات: 6 گرم /فیبر:2گرم 

گردو:

بهترین گردوی جهان معروف به گردوی ایرانی است كه یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی می‌باشد. گردو و بادام زمینی هر دو نقش ویژه‌ای در کاهش LDL (کلسترول بد) دارند. گردو منبع غنی از چربی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین B، منیزیم و آنتی‌اکسیدانت از قبیل ویتامینE  است. گردوی تازه سرشار از ویتامین c و منبعی غنی از امگا 3 می‌باشد که از اگزما، آسم و رماتیسم جلوگیری می‌كند. همچنین سرشار از اسید‌های چرب ضروری می‌باشد که بدن قادر به ساخت آنها نیست.

گردو سرشار از ALA (آلفا لینولنیک اسید) است که در جلوگیری از سرطان، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی بسیار موثر است. در طب سنتی چینی برای تخفیف التهاب و کمک در بهبود سرفه و التهاب زانو استفاده می‌شود. گیاه‌شناسان غربی به طور سنتی برگ گردو را در آلودگی انگلی روده به کار می‌برند. 

1 اونس گردو (28 گرم)/کالری 190/ چربی 18 گرم/ ترانس0/ کلسترول 0  پتاسیم 125mg/ کربوهیدرات4 گرم/ فیبر 2گرم / پروتئین 4گرم 

فندق

فندق، بومی اروپا و آسیای صغیر می‌باشد كه از دیرباز در ایران کشت می‌شده است. در سال 1629 توسط  «شیپ‌منت» به آمریکا برده شد. فندق حاوی مواد مغذی، غنی از اسید‌های آمینه، و ویتامین E است. مقدار اسید لینولئیک در فندق تازه بیشتر است. برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مصرف آن توصیه می‌شود.

در سال 1996 طی مطالعه‌ای زنانی که به طور منظم چهار بار در هفته از فندق استفاده كرده بودند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. افزون بر این، ویتامین B6  و تیامین نیز به طور قابل توجهی در آن یافت می‌شود. 
همچنین به دلیل اینکه خشکبار سرشار از فولات است، مانع از ابتلا به انواع سرطان و آلزایمر و افسردگی  می‌شود.

1 اونس فندق (28گرم)/ کالری 180/ چربی 18گرم/ ترانس 0/ کلسترول0 پتاسیم 210mg/ کربوهیدرات 5گرم/ فیبر 3 گرم / پروتئین 4گرم 

سخن آخر

در سال 2003 میلادی، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد که چند نوع خشکبار، مانند بادام زمینی، بادام، فندق، پسته و گردو، در هر 50 گرم فقط 3 گرم اسید چرب اشباع دارند و به این دلیل مصرف آنها موجب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. مصرف خشکبار به دلیل کالری بالایی که دارند، باعث اضافه وزن می‌گردد و بهتر است جایگزین خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی با کالری بالا شود. همچنین، می‌توان به جای پنیر و گوشت در برخی سالادها از آنها استفاده کرد. 

برای خواندن بخش اول - درباره آجیل‌ها و مغزها - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص فندق، خواص گردو، خواص بادام زمینی، بادام زمینی و پوست، بادام زمینی و دیابت، بادام زمینی و کلسترول، بادام زمینی با پوست تعداد بازديد: 882 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز