Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:22

9
اردیبهشت
گردو و چربی خون (1)

گردو و چربی خون (1)

بیشتر تحقیقاتی که در مورد گردو انجام گرفته در مورد اثرات مثبت آن بر کاهش کلسترول خون است. طبق مطالعات صورت گرفته گردو می‌تواند کلسترول تام خون را کاهش دهد.

دكتر آزیتا حكمت‌دوست، سید محمد هادی امامت

 

 

 

آیا مصرف مغزها برای ما مفید است؟

مغزها از اقلام غذایی مغذی در رژیم غذایی ما محسوب می‌شوند. مغزها از لحاظ چربی غنی هستند ولی با این حال این چربی از نوع چربی‌های ضروری برای بدن می‌باشد. منظور از چربی‌های ضروری (مانند امگا3) چربی‌هایی است که بدن توانایی ساخت آنها را ندارد و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند.

این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌ها و املاح متنوع است که سبب می‌شود مغزها را از مواد غذایی با ارزش در نظر بگیریم. در مغزها مواد آنتی‌اکسیدان و فیبرها نیز وجود دارند که برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف موثرند. در مطالعات مختلف دیده شده که مصرف منظم و متعادل مغزها به طور روزانه بروز بیماری‌های مرتبط با سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش ‌می‌دهد.

گردو، مغز معجزه‌آسا

در میان مغزهای مختلف، گردو شرایط ویژه‌تری دارد، به طوری که از تمام قسمت‌های میوه آن در پزشکی استفاده می‌شود. هر مغز گردوی متوسط حاوی 26 کیلوکالری انرژی، 6/2 گرم چربی، 6/0 گرم پروتئین، 55/0 گرم کربوهیدرات و 3/0 گرم فیبر رژیمی است. با اینکه 84 درصد گردو را چربی تشکیل می‌دهد، چربی آن بیشتر از نوع غیراشباع ضروری و مفید است.

در حالی‌که مغزهای دیگر غنی از اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه هستند، گردو حاوی مقدار بیشتری اسیدچرب با چند باند دوگانه است به خصوص آلفا لینولئیک و لینولنیک اسید که این ترکیب ویژه اسید چرب به گردو خواص بسیار زیادی می‌بخشد. این مغز کم سدیم بوده، منیزیم و پتاسیم خوبی دارد که برای سلامت بدن و بهبود فشارخون بالا ضروری هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدانی گردو مانند اسیدهای فنولیک، تانن و فلاونوئید‌ها در پوسته نازک رویی مغز آن وجود دارد. نکته جالب توجه دیگر در مورد گردو این است که ویتامین E در آن به جای شکل معمول آلفا توکوفرول بیشتر به شکل گاما توکوفرول است و تحقیقات نشان می‌دهد گاما توکوفرول در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثرتر است.

گردو به لحاظ ویتامین‌ها و املاح غنی است که از میان آنها می‌توان به ویتامین‌های گروه E، A، B و املاح منیزیم، فسفر، منگنز و مس و پتاسیم اشاره کرد. شواهد علمی مختلفی نشان می‌دهد که گنجاندن گردو در رژیم غذایی سالم روزانه خطر بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

از موارد مورد توجه در مورد فسفر گردو این است که میزان آن تا حدی با فسفر ماهی و تخم مرغ در مقادیر مساوی، برابری می‌کند. شباهت مغز گردو با مغز انسان و اینکه گردو به دلیل دارا بودن بهترین نسبت امگا3 به امگا6 بهترین غذا برای مغز محسوب می‌شود، جالب به نظر می‌رسد. اسید الاژیک گردو سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و حتی اثرات ضد سرطانی دارد.

با مصرف گردو کلسترول خون پایین‌تری داشته باشید

بیشتر تحقیقاتی که در مورد گردو انجام گرفته در مورد اثرات مثبت آن بر کاهش کلسترول خون است. طبق مطالعات صورت گرفته گردو می‌تواند کلسترول تام خون را کاهش دهد. از آنجایی‌که، رسوب کلسترول LDL بر دیواره داخلی عروق خونی، از عوامل اصلی بروز آترواسکلروز (سختی دیواره عروق خونی) و سکته است، گردو به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از بروز اکسیداسیون LDL و رسوب آن در دیواره عروق جلوگیری می‌کند.

همچنین گردو به دلیل دارا بودن پلی‌فنول‌های متعدد توانایی کاهش التهاب در بدن را دارا است که از عوامل زمینه‌ساز در بروز آترواسکلروز است. برخی از مطالعات حاکی از آن است که مصرف منظم گردو می‌تواند تری‌گلیسیرید خون را نیز کاهش دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- گردو و چربی خون- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مغزها، گردو، گردو و چربی خون، اسموتی گردو و خرما، گردو و درمان بیماری ها، گردو و سلامتی، خواص مغزها، مزایای مغزها تعداد بازديد: 1524 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز