Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:54

30
فروردین
همه چیز پیرامون روغن ماهی (1)

همه چیز پیرامون روغن ماهی (1)

امگا 3 در كاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مؤثر است.بنابراین روغن ماهی كه سرشار از امگا‌3 LDLمی‌باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.

 دكتر سیدعلی كشاورز؛ متخصص تغذیه

 

 

 

مقدار روغن در ماهی‌های مختلف متفاوت است اما روغن ماهی منبع غنی و فشرده‌ای از انواع امگا 3 است و بصورت كیسه‌های ژله‌ای عرضه می‌شود. روغن ماهی از كبد ماهی تهیه می‌شود و منبع غنی از ویتامین A و D است. بسیاری از خواص درمانی روغن ماهی به خاطر وجود امگا3، اسیدهای چرب ضروری، مثل اسید Docisahenaenoic و اسید eicosapentaenoic (EDA , DHA)A است.

اسیدهای چرب ضروری دیگری كه در روغن ماهی وجود دارند، عبارتند از: اسید آلفالینولینك و اسید گامالینولینك، ماهی‌های مختلفی می‌توانند به عنوان منبع تهیه روغن، مورد استفاده قرار بگیرند، مثل ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، ماهی كولی، ماهی ساردین و ... اما در میان انواع مختلف ماهی، به طور معمول روغن ماهی از ماهی‌هایی همچون شاه ماهی، خال مخالی، ساردین، قزل آلا و ماهی تن به دست می‌آید.

كیفیت روغن ماهی به دو عامل بستگی دارد؛ اول نوع ماهی كه روغن از آن گرفته شده است. دوم: درصد خالصی روغن و عدم تركیب آن با مواد افزودنی دیگر.

 كاهش بیماری‌های قلبی

پژوهش‌های انجمن قلب آمریكا نشان می‌دهد كه امگا 3 در كاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مؤثر است.بنابراین روغن ماهی كه سرشار از امگا‌3  LDLمی‌باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد. این روغن كلسترول بد را پایین می‌آورد و مانع تجمع تری‌گلیسیرید اضافی در بدن می‌شود و كلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه روغن ماهی از آترواسكلروز در بیماران مبتلا به عروق كرونر جلوگیری می‌كند؛ بنابراین پژوهش‌ها در درمان پیشگیری از سكته قلبی مؤثر است و مصرف منظم آن مرگ و میر ناشی از حملات ناگهانی قلبی را كاهش می‌دهد.

 كاهش وزن

روغن ماهی به كاهش وزن كمك زیادی می‌كند. براساس پژوهش‌های دانشگاه استرالیای جنوبی، این روغن تأثیر ورزش را در كاهش وزن بیشتر می‌كند. داوطلبانی كه در رژیم غذایی خود از روغن ماهی استفاده كردند، نسبت به سایر افراد، وزن بیشتری از دست دادند. ورزش همراه با مصرف روغن ماهی موجب كاهش وزن می‌شود و تأثیر مثبتی بر ظاهر فرد می‌گذارد.

 گردش خون

پژوهشگران معتقدند كه روغن ماهی گردش خون را با كاهش تری‌گلیسیرید بهبود می‌بخشد.

 ایمنی

به نظر می‌رسد مصرف منظم روغن ماهی ایمنی بدن را افزایش داده و مقاومت بدن در برابر بروز بیماری‌های شایعی همچون سرماخوردگی و سرفه و آنفلوآنزا بیشتر می‌شود.

امگا 3 موجود در روغن ماهی با تأثیر بر روی سایتوكاین‌های بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند. پژوهشگران تأثیر مصرف پودر و روغن ماهی را روی خوك آزمایش كردند و دریافتند كه به رشد حیوانات كمك می‌كند. آزمایش‌های مشابهی در بیمارستان «تایچانگ» تایوان نیز روی موش‌ها انجام شد و همان نتایج به دست آمد.

بیماری لوپوس، بیماری است كه سیستم ایمنی بدن را ضعیف كرده و تضعیف ایمنی موجب اختلال در اندام‌های مختلف بدن می‌شود. روغن ماهی در درمان این بیماری نیز بسیار مؤثر است. همچنین درد و التهاب مفاصل، چشم، كلیه، قلب، عروق خونی و ریه را كاهش می‌دهد و موجب پایین آمدن تب، تسكین خارش پوست و رفع خستگی می‌شود.

 درمان ایدز

دانشمندان علوم تغذیه در لكسینگتون اعلام كردند كه در آینده‌ای نزدیك می‌توان از روغن ماهی برای درمان بیماری ایدز استفاده كرد.

 كاهش التهاب

روغن ماهی خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب كاهش التهاب خونی و بافت‌ها‌ می‌شود. مصرف منظم مكمل‌های روغن ماهی (قرص و كپسول ماهی) به بهبود بیماری‌های مزمن التهابی كمك زیادی می‌كند. روغن ماهی در درمان اختلالات دستگاه گوارش، سندرم روده كوچك و بیماری‌های التهابی روده، همچون بیماری كرون و كولیت كه نوعی از اختلالات روده هستند، نقش مهمی دارد.

جذب ویتامین‌ها و چربی‌ها و مكمل‌های غذایی برای افراد مبتلا به بیماری كرون بسیار مشكل است. و مصرف روغن ماهی كمك بسیاری در این زمینه می‌كند. در بیماران مبتلا به كولیت، روغن ماهی از تجمع لئوكوترین در روده بزرگ جلوگیری می‌كند. این روغن نه تنها التهاب را كاهش می‌دهد، بلكه مانع ایجاد التهاب نیز می‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- همه چیز پیرامون روغن ماهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روغن ماهی، روغن ماهی و بیماری ها، خواص درمانی روغن ماهی، خواص روغن ماهی، معایب روغن ماهی، اسیدهای روغن ماهی، ایمنی بدن با روغن ماهی تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز