Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:28

12
مرداد
همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب (3)

همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب (3)

بخش سوم- سیب با نام علمیMalusorientalis از خانواده گلسرخیان است که از درختان میوه مناطق معتدل سرد بشمار می‌‌آید. این گیاه دمای زیر صفر را به راحتی تحمل می‌‌کند.

 

 سرکه سیب

سرکه سیب نتیجه تخمیر الکلی سیب توسط مخمرها و بدنبال آن اکسیداسیون الکل تولیدی به اسید استیک توسط باکتری‌‌های خاص است. امروزه، مصرف سرکه سیب در بسیاری از کشورها رو به افزایش است و از آن بعنوان غذای فراسودمند نام برده می‌‌شود.

این محصول حاوی مواد مغذی بسیاری مثلپکتین، ویتامین A،B و C ،پتاسیم، سدیم، گوگرد، آهن، کلسیم، منیزیم و فلوئور و دارای فلاونوئیدهایی همچون کوئرستین، کامپفرول، اپی کاتچین،کاتچین، آنتوسیانین و اسیدهای آلی مانند اسید استیکو اسید مالیکاست. سرکه سیب دارای اثرات درمانی مختلف است که شامل:

برای پیشگیری از فشارخون مفید است.

دارای اثرات ضد مسمومیت، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد انگل، ضد ویروس، آنتی‌سپتیکی و آنتی بیوتیکی است و قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌‌دهد.

براساس مطالعه جافریان، مصرف 10سی سی سرکه سیب دو بار در روز به مدت 4 هفته می‌‌تواند به اندازه داروی لواستاتین در کاهش LDL و افزایش HDL موثر باشد.

دارای اثرات ضد التهابی است.

در مطالعه‌ای که توسط سترکی و همکارانش در کشورمان به انجام رسید مصرف 5 میلی‌لیتر سرکه سیب موجب کاهش کلسترول توتال و LDL گردید و مقدار فیبرینوژن را کاهش داد لذا سرکه سیب می‌‌تواند اثرات ضد آترواسکلروز داشته باشد.

مخلوط شدن سرکه با بزاق دهان دفاع دندان‌‌ها را در برابر کرم خوردگی افزایش می‌‌دهد.

 با کاهش اندیس گلایسمی غذا سبب سیری و کاهش مصرف غذا می‌‌شود اما هنوز هیچ مدرک مستندی از تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن وجود ندارد.

حساسیت به انسولین را بهبود می‌‌بخشد. با این حال تأثیر ضد دیابتی سرکه سیب در حال تحقیق و بررسی می‌‌باشد.

مهارکننده پراکسیداسیون لیپیدی است و مقدار ویتامین و آنزیم‌‌های آنتی اکسیدانی را افزایش می‌‌دهد.

(لازم بذكر است كه فواید ذكر شده مربوط به سركه سیب خانگی  وطبیعی است.)

 ماسك سیب 

مطالعات سالهای اخیر حاكی از ان است كه زنان فراعنه مصر برای لطافت پوست خود از وان شیر ترش و شیره بعضی میوه‌‌ها استفاده می‌كردند. تحقیقات نشان داده كه در شیر ترش و بعضی میوه‌جات تركیباتی بنام اسید‌‌های آلی وجود دارند كه امروزه بنام آلفا هیدروكسی اسید مشهور هستند.

این اسیدها قادر هستند لایه شاخی شده پوست را حل نموده و پوست‌اندازی سلول‌ها را افزایش دهند و پوست را لطیف وشاداب نمایند. در سالهای اخیر كارخانجات مواد آرایشی از این موضوع استفاده نموده و این اسیدها را به محصولات خود اضافه می‌نمایند. این محصولات بنام AHA در بازار عرضه و به عنوان لایه‌بردار معرفی می‌شوند. سیب درختی، انگور، هلو و... حاوی انواع اسیدهای گیاهی هستند و له شده وشیره آنها می‌تواند به عنوان ماسك پوست استفاده شود.

 روش استفاده ماسك سیب 

برای استفاده صحیح از ماسك‌‌های طبیعی بعد از استحمام كه منافذ پوست بازتر و پوست تمیز می‌باشد می‌توان سیب را به میزان حدود صدگرم له نمود و برای حدود نیم ساعت روی پوست (صورت و دست) قرار داد. سپس محل را شستشو داد. این عمل می‌تواند بطور مرتب و هر دو یا سه روز یا حداقل هفته‌ای یكبار انجام شود.

با توجه به اینكه به این كه غلظت این اسیدها در مواد طبیعی كم می باشد، عمل آنها بسیار كند بوده و باید آنها را بمدت طولانی و طی سالها مصرف نمود. (در صورت دلخواه می‌توانید كمی عسل را  هم با سیب مخلوط نمایید)

سایر كاربردهای سیب

 چیپس سیب 

شما برای تهیه این میان وعده خوشمزه فقط به سیب وشكر احتیاج دارید. ابتدا سیب را به ورق‌های  خیلی نازك برش دهید. روی كاغذ روغنی كمی پودر شكر ریخته و روی آن برش‌های سیب را بچینید دوباره مجدداً یك لایه پودر شكر روی سیب‌ها بریزید. فر را در دمای 220 درجه بمدت حدود یك ساعت قرار دهید.

در انتها درب فر را باز نموده ولی سینی فر را خارج نكنید چون سیب‌ها نرم شده و حالت چیپسی خود را از دست می‌دهند. بعد از خنك شدن كامل آن را از فر بیرون بیاورید. حالا چیپس شما آماده است.

 سس سیب

برای تهیه این سس حدود یك و نیم كیلو سیب را خرد كرده و درون یك ماهیتابه دردار ریخته روی آن را با آب بپوشانید و روی درجه حرارت ملایم به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید. سپس آنرا با میكسر مخلوط نموده به میزان یك فنجان شكر و یك قاشق غذاخوری آبلیمو به آن افزوده روی درجه حرارت ملایم به مدت 3 تا 5 دقیقه دیگر قرار دهید. بعد از اتمام این مدت سس آماده است. شما می‌توانید این سس را به دلخواه در كنار غذا صرف نمایید.

 

 

برای خواندن بخش اول- همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فشار خون، سرکه سیب، مسمومیت، خواص سرکه سیب، سس سیب، مزایای سرکه سیب، ماسك سیب، کاربردهای سیب تعداد بازديد: 608 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز