Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 10:36

12
مرداد
همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب (2)

همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب (2)

بخش دوم- سیب با نام علمیMalusorientalis از خانواده گلسرخیان است که از درختان میوه مناطق معتدل سرد بشمار می‌‌آید. این گیاه دمای زیر صفر را به راحتی تحمل می‌‌کند.

 

سیب ترش قابض بوده و برطرف کننده قی و عطش است و با معده صفراوی سازگار است.

سیب ترش سبب فراموشی، کند ذهنی و قولنج می‌‌شود و مصلح آن عسل با دارچین است.

 فواید درمانی سیب

سیب اكثرا برای كنترل اسهال یا رفع یبوست مصرف می‌شود. هردوی این خواص مربوط به پكتین میوه است. پكتین مقدار زیادی آب را از معده و روده جذب كرده و مدفوع را به حالت نیمه سفت تبدیل می‌كند. در همین حال پكتین می‌تواند از سفت و سخت شدن مدفوع جلوگیری كرده وباعث رفع یبوست گردد.

برای بدست آوردن خاصیت ضد اسهالی سیب باید آنرا بدون پوست مصرف نمود تا فقط پكتین آن موثر باشد و در مورد اثر ضد یبوست باید سیب را با پوست مصرف نمود تا گذشته از پكتین مقداری فیبر توسط پوست آن به بدن برسد و بتواند بعنوان ضد یبوست عمل كند.

براساس مطالعات انجام گرفته سیب، آب سیب و عصاره آن دارای فعالیت‌‌های بیولوژیکی است که می‌‌تواند در برابر بیماری‌‌های همچون بیماری‌‌های قلبی عروقی، آسم و بیماری‌‌های ریوی، دیابت، چاقی و سرطان دارای اثرات سلامت بخشی باشد.

 آلزایمر

براساس تحقیقات انجام شده، مصرف سیب می‌‌تواند بدلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی از کاهش استیل کولین ضمن پیری و استرس اکسیداتیو ممانعت بعمل آورد چرا که کاهش این انتقال دهنده عصبی با اختلال حافظه، کاهش عملکرد شناختی و بخصوص بیماری آلزایمر مرتبط است. در این میان آب سیب می‌‌تواند مقدار استیل کولین را حفظ کرده و نوروتوکسیتی پپتید آمیلوئید β را کاهش دهد.

 بیماری‌‌های قلبی عروقی

مطالعات نشان می‌‌دهد که دریافت سیب با کاهش خطر بیماری‌‌های قلبی عروقی مرتبط است. این میوه بدلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل کوئرستین دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که مانع تجمع پلاکت می‌‌شود، شل شدن عضلات قلبی عروقی را بهبود می‌‌بخشد و آنزیم‌‌های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز را در اریتروسیت‌‌ها و ظرفیت کل آنتی‌اکسیدانی پلاسما را افزایش می‌‌دهد.

 بیماری‌‌های تنفسی و آسم

مصرف سیب می‌‌تواند عملکرد ریوی را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می‌‌دهد که ارتباط معکوسی بین مصرف سیب با ابتلا به آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی (برونشیت و آمفیزم) وجود دارد.این میوه می‌‌تواند در کاهش بروز درماتیت آتوپیک و آلرژی تنفسی موثر باشد.

 سرطان

بین مصرف سیب و خطر ابتلا به چندین نوع سرطان ارتباط معکوسی وجود دارد. سیب و سایر محصولات حاصل از آن با فعالیت آنتی موتاژنیک، تنظیم متابولیسم کارسینوژن، فعالیت آنتی اکسیدانی، مکانیسم‌‌های ضد التهابی، تنظیم مسیرهای انتقال سیگنال، فعالیت ضد پرولیفراتیو، القای آپوپتوز و مکانیسم‌‌های مربوط به اپیژنیک و ایمنی ذاتی از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌‌کنند. مشاهدات اپیدمیولوژیکی نشان می‌‌دهد مصرف منظم یک یا بیشتر سیب در روز می‌‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان ریه و کولون موثر باشد.

 فشارخون 

از آنجایی که سیب سرشار از پتاسیم و فیتوکمیکال‌‌های مختلف است مصرف و حتی بوییدن آن می‌‌تواند در کاهش فشارخون موثر باشد.

 کلسترول خون

مطالعات انجام گرفته روی حیوانات نشان داده است که مصرف سیب موجب کاهش سطوح کلسترول پلاسما و کبد شده و مقدار HDL را افزایش می‌‌دهد. نتایج مطالعه Leontowicz و همکارانش نشان داد که سیب دارای اثرات کاهنده کلسترول بیشتری از هلو و گلابی می‌‌باشد و از آنجایی که مقدار فیبر آنها مشابه است این اثر احتمالا از مقدار بیشتر ترکیبات فنولی سیب ناشی می‌‌گردد.

فنول‌‌های سیب این اثرات را با افزایش تولید اسیدهای صفراوی، گیرنده‌‌های کبدی LDL و بیان ژن‌‌های تجزیه کننده استروئید اعمال می‌‌کنند. بیشترین اثر مهار کنندگی کلسترول در سیب با مصرف پوست آنحاصل می‌‌شود.

 بیماری التهاب

پروسیانیدین‌‌های موجود در سیب، ترکیب فعالی است که از سیب گرفته می‌‌شود. براساس مطالعه‌ای که با هدف بررسی اثر حفاظتی این ترکیبات در مدل حیوانی بیماری التهاب روده انجام گرفت مشخص شد که این ترکیبات می‌‌توانند به عنوان عامل موثر و پیشگیرانه در این بیماری به شمار روند.

 چاقی

دستورالعمل‌‌های فعلی پیشنهاد می‌‌کنند که مصرف روزانه مواد غذایی حاوی فیبر غذایی و دانسیته کالری پایین در حفظ وزن مناسب و یا کاهش وزن موثر است. بنابراین، مصرف سیب بدلیل دارا بودن فیبر و دانسیته پایین انرژی می‌‌تواند در اختلالات مرتبط با وزن اهمیت داشته باشد.

 دیابت

مصرف کاتچین و سایر پلی فنول‌‌های موجود در سیب با خطر دیابت نوع 2 بطور معکوسی مرتبط است. این امر می‌‌تواند بدلیل حفظ عملکرد سلول‌‌های β پانکراس باشد که آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو آن تحت تاثیر آنتی اکسیدان‌‌ها کاهش می‌‌یابد.

 استخوان

مصرف میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها، مواد مغذی مرتبط با بهبود سلامت استخوانی را فراهم می‌‌نماید. علاوه بر این، متابولیت‌‌های آلکالین را تولید می‌‌کند که ممکن است با کاهش دفع استخوانی در سلامت آن موثر باشند. تنها مطالعات اندکی درباره اثرات سیب بر استخوان مورد مطالعه قرار گرفته اما مشاهدات اولیه پیشنهاد می‌‌کنند که سیب ممکن است دارای اثرات مثبتی بر عوامل مرتبط با سلامت استخوان باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- همه خواص درمانی و فواید غذایی سیب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید درمانی سیب، پوست سیب، کلسترول خون، سیب ترش، سیب قرمز، سیب و یبوست، سیب و آلزایمر، سیب و سرطان تعداد بازديد: 700 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز