Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 06:08

5
مرداد
همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو (3)

همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو (3)

بخش سوم- کدو حلوایی، گیاهی است یك ساله با ساقه‌ علفی پیچك‌دار و گسترده بر روی زمین یا بالا رونده به طول 10 متر،‌كدو تنبل دارای ساقه استوانه‌‌ای شیاردار و در وسط توخالی بوده كه پوشیده از تارهای خشن می‌‌باشد.

 

خواص دانه كدو

مهمترین اثر دانه‌‌های كدو مهار 5 الفاردوكتاز است كه دی هیدروتستوسترون را تجزیه می‌كند. در این عمل كوركوبیتاسینهای دانه نقش مهمی را به عهده دارند.همچنین خاصیت كاهش تورم پروستات در مشكلاتی از جمله تكرر ادرار، تاخیر در ادرار، باقی ماندن ادرار در مثانه و مجرای ادرار در دانه كدو تنبل مربوط به ماده‌‌ای بنام كوكوربیسین است.

سایر خواص اعجاب انگیز دانه كدو

1) منبع عالی منیزیم: یك‌چهارم فنجان دانه كدو حلوایی نیمی از نیاز روزانه منیزیم بدن ما را تامین می‌كند. منیزیم اعمال حیاتی زیادی را در بدن به عهده دارد كه از جمله آن می‌توان به سنتز DNA, RNA, ATP فعالیت پمپاژ قلب، شركت در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ها، انعطاف پذیری رگهای خونی و بهبودی عملكرد روده اشاره نمود.

منیزیم،‌ عنصری ضروری برای تنظیم فشارخون است كه در نتیجه مانع حمله قلبی و ایست قلبی می‌شود. تخمین زده می‌شود در حدود 80درصد افراد آمریكایی مقادیر نامناسبی از این عنصر ضروری را در رژیم خود دارند.

2) روی و سیستم ایمنی: دانه‌های كدو منبع غنی روی هستند (30 گرم دانه كدو بیش از 2 میلی‌گرم روی دارد) روی در واكنش‌های ایمنی، رشد و تقسیم سلولی، خواب مناسب، اعصاب، حس بویایی و چشایی، سلامت پوست و مو، تنظیم انسولین و بهبود عملكرد جنسی، نقش مهمی ایفا می‌كند. كمبود روی می‌تواند ناشی از كمبود در خاك كشاورزی، اثرات جانبی بعضی داروها و رژیم گیاهخواری مطلق باشد.

شیوع آنفلونزا، خستگی مزمن، افسردگی، آكنه، تولد نوزادان كم وزن مشكلات یادگیری و كارایی پایین كودكان در مدرسه همگی ممكن است در اثر كمبود روی بروز كنند.

3) منبع گیاهی W3: آجیل خام و دانه‌ها بخصوص دانه كدو از بهترین منابع گیاهی W3 (آلفا لینولنیك اسید یا ALA) هستند. البته در كنار آن نباید از منابع حیوانی W3 غافل شد.

4) حفظ سلامت پروستات: مدت زمان زیادی است كه دانه‌های كدو بعنوان یك ماده طبیعی مهم برای حفظ سلامتی مردان مورد بررسی قرار گرفته است. روی، برای كاركرد طبیعی پروستات بسیار مهم است (بیشترین غلظت روی در بدن مردان در غده پروستات اندازه‌گیری شده است) و همانطور كه بیان كردیم، دانه كدو حاوی روی قابل توجهی است.

عصاره دانه كدو و روغن آن نقش مهمی در سركوب هیپرپلازی پروستات ایفا می‌كنند. نتایج تحقیقات نیز دانه و روغن كدو را مواد غذایی مناسبی برای كاركرد بهتر پروستات و سلامت آن نشان داده‌اند.

5) اثر ضد دیابتیك: در آزمایشاتی كه بر روی حیوانات انجام شد مشخص شد كه دانه‌های كدو باعث بهبود عملكرد انسولین شده و همچنین از طریق كاهش استرس اكسیداتیو مانع بروز عوارض دیابت می‌گردد. مطالعات برای یافتن نتایج مشابه در انسان ادامه دارد.

6) بهبود علائم یائسگی: دانه‌های كدو غنی از فیتواستروژن‌های طبیعی هستند و مطالعات نشان داده كه این مواد احتمالا باعث افزایش HDL كلسترول (كلسترول خوب) به همراه كاهش فشارخون، گرگرفتگی، سردرد، دردهای مفصلی و سایر علائم یائسگی كه در میان زنان بالای 50 سال شایع است، می‌شوند.

7) سلامت قلب و كبد: از آنجائیكه دانه‌های كدو، غنی از چربی‌های سالم، فیبر و آنتی‌اكسیدان است، برای حفظ سلامت و بهبود عملكرد قلب و كبد مفید می‌باشد. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود كه با دانه‌های كتان یا تخم‌ بزرك مخلوط شود.

8) خواب راحت: دانه كدو غنی از تریپتوفان است. تریپتوفان یك اسید آمینه مهم است كه در بدن شما تبدیل به سروتونین می‌شود كه این ماده، پیش‌ساز ملاتونین یا «هورمون خواب» است. مصرف مقدار كمی دانه كدو قبل از خواب، بهمراه مقداری میوه (منبع كربوهیدرات) خواب آرام و راحت شما در طول شب تضمین خواهد كرد.

9)ضد التهاب قوی: خاصیت ضد التهابی روغن دانه كدو به اثبات رسیده است. در یك مطالعه حیوانی، دارویی از این ماده تهیه شد كه در درمان آرتریت تأثیری مشابه داروی ایندومتاسین بدون ایجاد عوارض جانبی داشت. تحقیقات در این زمینه برای موارد انسانی ادامه دارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت بدن، خواص دانه كدو، کدو و پروستات، کدو و سلامت قلب، کدو و التهاب، درمان کبد با کدو تعداد بازديد: 612 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز