Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 12:53

15
تیر
نخود فرنگی و كنترل وزن (2)

نخود فرنگی و كنترل وزن (2)

آنتی اکسیدان‌‌های نخود فرنگی ممکن است برای حفاظت از سرطان و برخی بیماری‌‌های مرتبط با التهاب (و حتی پیری) کمک کننده باشند.

 

به نظر می رسد محتوای سدیم پایین آن برای کاهش فشار خون خوب باشد. ويتامين K موجود در نخود فرنگی همچنين در پيشگيری از تخريب بافت‌های استخوانی مفيد است.

فیتوکمیکال‌های نخود فرنگی

نخود فرنگی مقادیر زیادی ترکیبات فنولیک، فیتات، ساپونین و اگزالات دارد. اصلی ترین اجزای فنولیک آن شامل تانن ها، فنولیک اسیدها و فلاونوئیدها هستند. ترکیبات فنولیک را با خواص آنتی‌اکسیدانی می شناسند و مهمترین آنتی‌اکسیدان‌‌هاینخود فرنگی هستند (آنتی اکسیدان‌‌ها ترکیبات مخالف اکسیداسیون هستند که بدین سبب جلوی بسیاری از بیماری‌‌ها از جمله بیماری‌‌هایقلبی عروقی، سرطان‌‌ها و... را می گیرند).

کوئرستین، لوتئولین و اپیترنین به همراه فنولیک‌‌های ساده و پروآنتوسیانیدین‌‌ها مهمترین ترکیبات فنولیک نخود فرنگی هستند. ساپونین و فیتات احتمالاً اثرات هایپوکلسترولمیک (کاهنده کلسترول خون) و ضد سرطان‌زایی دارند. اثرات مفید نخود فرنگی و اجزای آن در حفظ سلامت متابولیک، قلبی عروقی و بیماری‌‌های معدی رودی نشان داده شده است، و این ممکن است به علت حضور همین مواد باشد. در زیر به چند مورد از این بیماری‌‌ها و نقش نخود فرنگی در بهبود آن‌‌ها خواهیم پرداخت:

پاسخ گلایسمیک و مقاومت به انسولین 

نخود فرنگی به علت فیبر و نشاسته غیر قابل هضم زیاد در مقایسه با غذاهای حاوی کربوهیدرات کم فیبر، پاسخ متابولیک بهتری می آفریند. لذا همانطور که قبلاً گفته شد می تواند در کنترل دیابت نوع 2 نقش داشته باشد.

سلامت قلبی عروقی و نخود فرنگی

در مصرف نخود فرنگی بهبود علائم قلبی عروقی از جمله کاهش فشار خون، بهبود سطوح لیپیدهای سرم و کاهش اندیکاتورهای التهابی دیده شده است. همچنین در مطالعات دیده شده است که مصرف نخود فرنگی تری گلیسرید پس از صرف غذا را کاهش می دهد.

عملکرد دستگاه گوارش و هموستاز و نخود فرنگی

به علت محتوای بالای فیبر در نخود‌فرنگی، دیده شده فیبر آن حرکات روده را زیاد می کند و بدین سبب ممکن است در برخی بیماری‌‌های دستگاه گوارش کمک کننده باشد. هرچند گاهی در مراحل اولیه مصرف، افزایش کرامپ (گرفتگی و درد) شکمی نیز دیده شده است.

در مصرف نخود فرنگی افزایش باکتری‌‌های مفید در روده دیده شده است و این سبب تولید بیشترSCFA (اسیدهای چرب کوتاه زنجیر)‌‌ها شده است. این اسیدهای چرب کوتاه زنجیر فواید بسیاری برای سلامتی، از جمله کاهش چربی خون، دارند.

کنترل وزن و نخود فرنگی

نخود فرنگی می تواند طول مدت سیری را به علت پروتئین بالای خود افزایش دهد و ممکن است بدین سبب بر کاهش وزن مؤثر باشد. 

از سوی دیگر مطالعات نشان می دهند نخود فرنگی شبیه سویا فیتواستروژن نیز دارد و برخی مطالعات می گویند مصرف نخود فرنگی تکثیر تومورها را کاهش می دهد. با همه تفاسیر مصرف بیش از اندازه آن را نباید به افراد توصیه کرد و اعتدال را باید مد نظر قرار داد، چرا که مقادیر زیاد فیتات آن منجر به کمبود مواد مغذی شده و عوارض نامناسبی به همراه خواهد داشت. ضمناً نفخ نیز از عوارض مصرف زیاد آن خواهد بود.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی و نخود فرنگی

همانطور که قبلاً ذکر شد، خصوصیات آنتی اکسیدانی آن به میزان کمی با پختن در 30، 60 و 90 دقیقه تغییر می کنند.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- نخود فرنگی و كنترل وزن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌های نخود فرنگی، فنولیک، سلامت قلبی عروقی و نخود فرنگی، هموستاز و نخود فرنگی، کنترل وزن و نخود فرنگی تعداد بازديد: 469 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز