Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 07:31

15
تیر
باقی‌مانده‌های مفید میوه‌ها و سبزی‌ها (2)

باقی‌مانده‌های مفید میوه‌ها و سبزی‌ها (2)

لایه سفید داخل هندوانه مقدار فراوانی سیترولین دارد. سیترولین اسیدآمینه‌ای است که در بدن، به آرژینین تبدیل می‌شود. آرژینین اسیدآمینه‌ای است که برای قلب، دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بدن بسیار مهم است.

 

 ساقه‌های چغندر

  پژوهشی از مؤسسه فناوری غذایی آلمان نشان می‌دهد که ساقه‌های چغندر سوئیسی سرشار از اسید آمینه گلوتامین هستند و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و توانایی بدن را برای بهبودی پس از جراحت افزایش می‌دهند. همچنین منبعی غنی از فیبر هستند.  

نحوه استفاده: خوب آن را خرد کنید و با برگ‌های چغندر تفت دهید. زمان پخت ساقه‌ها طولانی‌تر است، پس قبل از اضافه کردن برگ‌ها به ماهی‌تابه، آنها را حرارت دهید.

  برگ رازیانه

 برگ‌های رازیانه پر از ویتامین C هستند. ویتامین C برای ساختن کلاژن در استخوان‌ها، غضروف‌ها، عضلات و رگ‌های خونی لازم است و به جذب آهن کمک می‌کند. همچنین برگ‌های رازیانه منبعی غنی از پتاسیم هستند که باعث می‌شوند سدیم از دستگاه‌های بدنمان خارج شود.

نحوه استفاده: این برگ‌ها که مزه شوید می‌دهند را می‌توانید ریز ریز کنید و داخل سالاد بریزید یا برای تزئین ماهی بکار ببرید.

 پوست پرتقال

 آلبدو، قسمت سفیدی است که دور پرتقال را گرفته است و مواد مغذی این میوه در قسمت سفیدش انباشته شده است. این قسمت سفید چهار برابر بیشتر از داخلش فیبر دارد. ماده د- لیمونین که بخش اصلی پوست پرتقال است، خطر سرطان سلول‌های فلسی شکل که نوع کشنده‌ای از سرطان پوست است را کاهش می‌دهد.

به علاوه، پوست پرتقال پر از تانجرتین و نوبیلتین است که این دو ماده فلاوونوییدهایی هستند که خواص ضدسرطانی، ضددیابتی و ضدالتهابی دارند. این مواد آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که سطح کلسترول خون را بیش از داروهای تجویزی پایین می‌آورند.

نحوه استفاده: پوست پرتقال را رنده و ریز ریز کنید. این پوست‌ها به هر چیزی از لوبیا سبز گرفته تا مرغ، طعمی‌عالی می‌دهد. حتی برای دسر، پوست پرتقال‌ها را دوبار در آب بجوشانید و آبش را دور بریزید. بدین ترتیب تلخی آن گرفته می‌شود. یک ساعت آنها را داخل شربت بخوابانید و بعد در شکلات سیاه آب شده فرو ببرید و در بیاورید.

 برگ‌های کرفس

 این برگ‌ها پنج برابر بیشتر از ساقه‌ها منیزیم و کلسیم دارند. منیزیم برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن از جمله متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین لازم است.

کلسیم که به بهبود دهنده سلامتی استخوان معروف است به انقباض و انبساط عضلات و رگ‌های خونی هم کمک می‌کند و هورمون‌های لازم برای کارکردهای بیولوژیکی اولیه را ترشح می‌کند و سرعت انتقال پیام به مغز را تسریع می‌کند. از همه اینها گذشته، برگ‌های کرفس سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی از جمله ویتامین C و فنول‌ها هستند.

نحوه استفاده: برگ‌ها را خرد کرده و داخل سالاد بریزید. داخل نیمرو و سالادهای دریایی هم خوشمزه می‌شود. می‌توان آن را در سوپ هم ریخت. قابلمه را پر آب کنید و برگ کرفس و تفاله‌های سبزیجات دیگر را هم داخلش بریزید و بگذارید بپزد.

 بخش سفید داخل هندوانه

 لایه سفید داخل هندوانه مقدار فراوانی سیترولین دارد. سیترولین اسیدآمینه‌ای است که در بدن، به آرژینین تبدیل می‌شود. آرژینین  اسیدآمینه‌ای است که برای قلب، دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بدن بسیار مهم است.

ثابت شده است که این اسید آمینه برای گشاد کردن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون هم مفید است و عملکرد ورزشکاران را بهبود می‌دهد. همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد که از بدن در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

نحوه استفاده: سفیدی‌های هندوانه را بدون پوست و با مغز هندوانه و آبلیمو در مخلوط‌کن بریزید و آبمیوه غیر رقیقی درست کنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- باقی‌مانده‌های مفید میوه‌ها و سبزی‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص چغندر، خواص رازیانه، رازیانه، ساقه‌های چغندر، برگ رازیانه، پوست پرتقال، برگ‌های کرفس تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز