Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 22:58

30
فروردین
خرما؛ میوه‌ای پرانرژی (2)

خرما؛ میوه‌ای پرانرژی (2)

خرما، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان می‏ دهد كه میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساكن نواحی خرماخیز جهان، كمتر می ‏باشد.

 

طبق نظر حكمای طب سنتی، جوشانده 50 گرم خرما در 1 لیتر آب، شربت بسیار مؤثری برای رفع خشونت و نرم كردن سینه است. افزون بر آن، خرما برای درمان فلج، پاركینسون، تقویت كلیه، نرم كردن مفاصل و رفع كمردرد، مفید می‏ باشد.

در كشور هندوستان از شیرابه درخت خرما، برای درمان اسهال و معالجه بیماری‏های مجاری تناسلی و ادراری استفاده می‏ شود و از میوه خرمای بدون هسته، برای نرم كردن سینه و به عنوان ملین و همچنین در بهبود آسم و ناراحتی‏ های سینه و رفع سرفه، بهره می‏ برند. فواید دیگر خرما، شامل كمك به خونسازی (به دلیل داشتن فولات) و درمان سنگ‏مثانه می ‏باشد.

افرادی كه تمایل به مصرف ملین غذایی جهت كمك به انجام فعالیت‏ های دستگاه گوارش به طور طبیعی دارند، می‏ توانند چند دانه خرما را در هنگام شب در مقداری آب بگذارند و صبح اول وقت، آن را همراه با آبش میل نمایند. این شربت، برای افراد مبتلا به روماتیسم هم مفید است.

مواد مغذی كلیدی در یكصد گرم خرما

انرژی: 300 كیلوكالری

پروتئین: 2/2 گرم

چربی: 5/0 گرم

كربوهیدرات: 72 گرم

منیزیم: 36 میلی‏گرم

كلسیم: 59 میلی‏گرم

فسفر: 63 میلی‏گرم

آهن: 3 میلی‏گرم

سدیم: 1 میلی‏گرم

پتاسیم: 648 میلی‏گرم

ویتامین A: 50 واحدبین‏المللی

ویتامین B1: 09/0 میلی‏گرم

ویتامین B2: 1/0 میلی‏گرم

ویتامین B3: 2/2 میلی‏گرم

فولات: 12 میكروگرم

آب: 22 گرم

فیبر غذایی: 3 گرم

خرما و سرطان‏

خرما، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان می‏ دهد كه میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساكن نواحی خرماخیز جهان، كمتر می ‏باشد.

مصارف خانگی خرما

منابع قدیمی و جدید، اشاراتی به مصرف خرما در تركیبات غذایی و آماده ‏سازی غذا دارند. صفات خرما از نظر دارا بودن قند و داشتن كمی پروتئین و چربی، بیانگر ضرورت افزودن تركیبات متفاوتی به آن برای از میان بردن كمبودهای غذایی آن است و شاید این كار، با رقیق كردن شیرینی طبیعی خرما و گاه افزودن اسید - كه خرما فاقد آن است - صورت بگیرد.

خرمای تازه را، می ‏توان با شیر و فرآورده‏های آن مانند ماست، كره، پنیر و كشك، مخلوط كرد. خرما را همچنین در شیره تازه می‏ پزند و یا كاملاً با شیر خشك مخلوط می‏ كنند.

تركیبی از خرما، كره و عسل - كه به آن «خبیس» می‏ گویند - از زمان پیامبر اسلام(ص) مصرف می‏ شده است.

در مورد تركیب خرما با پروتئین، می‏ توان به تركیب خرما و ماهی اشاره كرد كه از زمان‏ های دور به عنوان غذای ثابتی در منطقه خلیج فارس استفاده می‏ شده است. خرمای چرخ‏شده مخلوط با روغن كنجد، غذایی شناخته‏ شده می‌باشد و تقریباً مؤثرترین و مفیدترین غذای افرادی است كه در طی شب‏های سرد، صحرا را در می‌نوردند.

مثالی از مصرف میوه‏ و سبزی، تركیب خرما با خیار یا هندوانه است كه با این كار، از شیرینی خرما كاسته می‌شود و طعم خیار و هندوانه را افزایش می‏ دهد. در این اواخر، به تركیبات سالادهای میوه، خرما، مركبات، سیب، گلابی و ... نیز اضافه می‏ شود. تركیبات خرما و نشاسته را، در جاهای مختلف می‏ توان مشاهده كرد و به طور عادی آنها را با پختن و سرخ كردن، با هم درست می‏ كنند.

مثال‏های دیگر، شامل پختن خرما در شیر تازه با پیاز و آرد یا پختن خرما و برنج در شیر است كه برای مصرف مادران شیرده به كار می‌رود.

خرما را در فرنی، شیرینی‏ ها و كلوچه‏ های خانگی نیز به كار می ‏برند. یك شكل از آن، سرخ كردن خرمای چرخكرده با آرد و شیر و به شكل كیك در آوردن آنهاست. شیرینی دیگر خرما - كه در ایام عید در مكه مصرف می‏ شود - Debiaza است كه با تغلیظ شیره خرما و مخلوط كردن آن با لیموی خشك و نعناع، تا مرحله ژله شدن آنها پیش می‏‌رود.

خرما و آجیل‏های گردو، پسته و بادام و همچنین بذر كنجد، تركیب مناسبی است كه برای مصارف خانگی تهیه می‏ شود. آجیل‏ها - همان گونه كه در مثال‏های پایین عنوان شده است - نقش مهمی در مرباهای خانگی دارند: پوست خرماهای سفت را با چاقو جدا كنید و آنها را در ظرفی بریزید و با آب بجوشانید تا نرم شوند.

هسته آن را خارج كنید و مغز بادام یا پسته به جای آن قرار دهید و خرما را همراه با آبلیمو بجوشانید تا شهدش غلیظ شود. حالا آنها را درون شیشه یا ظروف لعابدار نگهداری كنید.

یك روش دیگر، افزودن بذر كنجد و پودر زنجفیل، علاوه بر گردو، قبل از فشرده كردن و نگهداری مخلوط در شهد خرما در داخل شیشه است.

مربای خرمای تهیه‏ شده در خانه نیز متداول است. مثال زیر، بیانگر این موضوع می‌باشد. خرماهای نیمه‏ خشك را در آب بپزید تا نرم شوند. پوست و هسته آنها را جدا كنید و یك قطعه سیر داخل آنها قرار دهید.

نصف فنجان شكر به یك فنجان خرما بیفزایید و آبلیمو را نیز اضافه كنید و آب اولیه را - كه برای جوشاندن خرما به كار برده بودید- به آن بیفزایید. حالا روی شعله كم، آن را بجوشانید تا غلیظ شود. به جای قطعه سیر و آبلیمو، می‏توانید از گردو استفاده كنید تا نوع دیگری از مربا را به دست آورید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خرما؛ میوه‌ای پرانرژی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مصارف خانگی خرما، ترکیبات خرما، شیره خرما، طب سنتی و خرما، مواد مغذی خرما، خرما و سرطان‏، پختن خرما تعداد بازديد: 443 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز