Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 06:25

27
بهمن
معجزه رزوراترول برای تومورهای مغزی (2)

معجزه رزوراترول برای تومورهای مغزی (2)

مطالعات متعددی نشان داده اند، رزوراترول در انواع مختلف سلول‌های تومورهای مغزی از طریق چندین مسیر مولکولی موجب توقف رشد و القای مرگ سلولی در آنها گردیده است که بستگی به دوز مصرفی داشته است.

رزوراترول
رزوراترول نوعی ترکیب شیمیایی از دسته آنتی اکسیدان‌‌های موسوم به ترکیبات پلی فنولیک و یک عامل پلی فنلی یافت شده در 70 گونه گیاهی رایج از جمله انگورها، کاج، اکالیپتوس، زنبق، شاه توت و بادام زمینی و به طور کلی توت‌‌ها از گونه Vaccinum شامل زغال اخته‌‌ها و تمشک‌‌های وحشی است.

این عامل در پوست ترکیبات یاد شده با غلظت بالاتری موجود بوده و متاثر از پرورش گیاه تولید کننده میوه در نقاط مختلف جغرافیایی و همچنین عفونت‌‌های قارچی میوه دارای مقادیر متفاوتی است. در واقع تولید این ماده در گیاه تحت تاثیر فاکتورهای مختلف در مراحل متفاوت رشد قرار می‌‌گیرد.

رزوراترول و تومورهای مغزی
نقش فوق‌العاده رزوراترول در حفظ بقا و شادابی، تقویت سیستم ایمنی گیاهان در برابر آسیب اکسیداتیو و عفونت‌‌های انگلی، موجب شده است تحقیقات و مطالعات بسیاری درباره این ماده انجام شود و کاربری آن در حوزه سلامت انسانی و پیشگیری از بیماری‌‌های مزمن و مقابله با پیشرفت آنها، مورد توجه جامعه پزشکی قرار گیرد.

اخیرا به عنوان استراتژی درمانی مكمل از روش‌های درمانی جایگزین با استفاده از مواد طبیعی گیاهی استفاده می‌شود، چون عوارض نامطلوب كمتری دارند. بتازگی تحقیقات نشان داده‌اند که رزوراترول دارای یک مکانیسم جدید در جمع‌آوری و حذف رادیکال‌‌های آزاد است و این نوع خاص مکانیسم صرفا در محافظت از مغز عمل می‌‌کند.

ترانس و سیس رزوراترول در کبد تبدیل به تركیبات کونژوگه هیدروفیلیک شده و همین امر موجب تسهیل عبور آن از سد خونی- مغزی می گردد.  اخیراً متخصصان چینی رزوراترول را در كنترل تومورهای موجود در ضایعات مغزی و نخاعی بسیار موثر توصیف كرده‌اند و توانایی ضد التهابی آن را قابل مقایسه با داروی استروئیدی پردنیزولون می‌‌دانند كه معمولا در این عارضه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

مطالعات متعددی نشان داده اند، رزوراترول در انواع مختلف سلول‌های تومورهای مغزی از طریق چندین مسیر مولکولی موجب توقف رشد و القای مرگ سلولی در آنها گردیده است که بستگی به دوز مصرفی داشته است. این نقطه درمانی از آنجا حائز اهمیت فراوان است که سلول‌های تومورهای مغزی به شدت در حال تقسیم سریع بوده و اغلب مسیرهای مرگ سلولی را دور می زنند و به همین دلیل به درمان‌‌های معمول رادیو‌تراپی و شیمی‌درمانی مقاومت نشان می‌دهند.

مطالعات متعدد سلولی نشان داده اند این ماده موجب افزایش حساسیت این سلول‌ها به اشعه و دارو و بنابراین افزایش اثر بخشی رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و کاهش مقاومت طبیعی آنها به مرگ سولی و درمان گردیده است.

بعلاوه رزوراترول با خواص ضدالتهابی خود نقش محافظتی بالقوه‌ای در کاهش عوارض بیماری می تواند ایفا نماید. بنابراین امید بسیاری وجود دارد که گنجاندن منابع غذایی حاوی این ماده موثر در رژیم غذایی بیماران مبتلا به تومورهای مغزی در کنار سایر درمان‌های بکار رفته در افزایش طول عمر، کیفیت زندگی و بهبود بیماری کمک کننده باشد.

برای این بیماران رژیم غذایی عادی و متعادل توصیه می شود. اگر بیمار قادر به خوردن غذای عادی نباشد، شاید اضافه کردن مکمل ویتامینی و مواد معدنی لازم باشد. البته بد نیست بدانیم كه خواص رزوراترول محدود به همین مورد نمی‌شود و نقش آن در به تاخیر انداختن پیری و پیشگیری از تخریب بافت‌های عصبی به اثبات رسیده است.

 

 

برای خواندن بخش اول -معجزه رزوراترول برای تومورهای مغزی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید انگور، ارزش غذایی انگور، ترکیبات انگور، رزوراترول و تومورهای مغزی، خواص درمانی رزوراترول تعداد بازديد: 530 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز