Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 11:45

26
آذر
انگور ، كيميای سلامت

انگور ، كيميای سلامت

میوه انگور منبع عالی منیزیم و منبع خوب ویتامین C، تیامین، B6 ، پتاسیم و همچنین فیتوكمیكال‌هایی است كه دارای خواص آنتی‌اكسیدانی می‌باشند.

سيده سارا حكيم

 

 

میوه انگور منبع عالی منیزیم و منبع خوب ویتامین C، تیامین، B6 ، پتاسیم و همچنین فیتوكمیكال‌هایی است كه دارای خواص آنتی‌اكسیدانی می‌باشند. 

طریقه نگهداری و خرید

انگورهایی كه درشت و رسیده می‌باشند و بدون ترك‌خوردگی و شكاف هستند را باید خریداری نمود. شیرینی انگور را با توجه به رنگ آنها می‌توان تشخیص داد. انگورهای سبز رنگ كه رنگ آنها متمایل به زرد است و انگورهای قرمز كه متمایل به مشكی می‌باشند بسیار شیرین هستند و میزان انرژی بسیار بالایی دارند و همچنین انگورهای رسیده دارای آنتی‌اكسیدان بیشتری نسبت به انگورهای نسبتاً نارس هستند. انگورها را باید در یخچال نگهداری نمود و انگورهایی را كه شسته نیستند باید خوشه‌های بزرگ را به خوشه‌های كوچكتری تقسیم كرد و در یك پاكت پلاستیكی در یخچال نگهداری نمود. 

جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق

انگور دارای تركیب سودمندی به نام فلاونوئید می‌باشد كه فیتونوترینتی است كه رنگ قرمز و صورتی انگور به علت وجود این تركیب می‌باشد. این تركیب فلاونوئیدی شامل كوئرستین و رزوراترول است كه این فلاونوئید‌ها موجب كاهش ریسك بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند كه این عمل را از دو طریق انجام می‌دهند:

1- كاهش پلاك‌های خونی كه موجب ایجاد لخته‌های خون در رگ‌های قلب می‌شوند.

2- جلوگیری از آسیب‌ رادیكال‌های آزاد به LDL كلسترول كه آسیب رادیكال‌های آزاد موجب تخریب رگ‌ها می‌شود. 

آلزایمر

بررسی‌های زیادی ارتباط مصرف انگور و كاهش احتمال بروز آلزایمر را نشان داده‌اند. رزوراترول موجود در انگور موجب كاهش پلاك‌های حاوی پپتیدهای بتا آمیلوئید می‌شود كه این پپتیدها در بافت مغز بیماران دچار آلزایمر وجود دارند. 

اثرات ضدمیكروبی

مطالعات زیادی كه توسط دانشگاهی در تركیه انجام شد نشان دادند كه عاملی در عصاره انگور وجود دارد (آب انگور) كه دارای خاصیت ضدمیكروبی است و این عامل موجب مهار باكتری‌هایی مانند اشرشیاكلی و استافیلوكوكوس اورئوس می‌شود.  

جلوگیری از سرطان

چندین مطالعه نشان داده‌اند كه رزوراترول موجود در انگور دارای خواص ضدسرطانی در سرطان‌های پروستات، كبد و ریه می‌باشد. این تركیب موجب مهار وقایع سلولی در شروع، پیشرفت و تكثیر سلول‌های سرطانی می‌شود و دارای نقش حفاظتی بر علیه بنزوپیرن می‌باشد كه یك عامل ایجاد كننده سرطان در سرطان ریه می‌باشد.

پوست انگور و دانه آن دارای تركیباتی به نام procyanidin B dimer می‌باشد كه موجب مهار آنزیم آروماتاز می‌شود كه این آنزیم موجب تغییر سوبسترای آنزیم‌ها (به‌ویژه آندروژن) به استروژن می‌شود و به مقدار بسیار زیادی در بافت سلول‌های سرطانی سینه در مقایسه با بافت‌های سالم وجود دارد. 

آب انگور و مبارزه با بیماری‌های ناشی از غذا

وقتی فردی دچار مسمومیت ناشی از مصرف غذاهای آلوده می‌شود می‌توان به او توصیه نمود كه یك لیوان آب انگور مصرف نماید. با مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها باكتری‌های مفید موجود در روده از بین می‌روند اما مصرف آب انگور موجب مهار پاتوژن‌های ناشی از غذا بدون آسیب به پروبیوتیك‌های مفید موجود در روده می‌گردد.

آب انگور در مهار باكتری هلیكوباكترپیلوری كه موجب زخم پپتیك می‌شود مؤثر است كه به نظر می‌رسد این اثرات آب انگور به علت وجود كاتچین و رزوراترول موجود در پوست انگور می‌باشد. 

 

برچسب ها: آب انگور، ارزش غذایی انگور، طریقه نگهداری انگور، طریقه خرید انگور، خاصیت درمانی انگور تعداد بازديد: 605 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز