Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:50

6
آبان
خرما؛ ميوه‌ای پرانرژی

خرما؛ ميوه‌ای پرانرژی

یك كیلوگرم خرما با رطوبت 20 درصد، 3000 كیلوكالری‏ انرژی تولید می‏‌كند كه بیشترین مقدار انرژی‏ از قندهای آن به دست می‏‌آید.

سالومه آرمین

 

میوه‌ رسیده خرما بسته به نوع آن، به رنگ‌‏های قهوه‌‏ای روشن، قهوه‌‏ای و قهوه‌‏ای تیره‌ مایل به سیاه می‏باشد و دارای گوشتی شیرین و یك هسته‌ بلند به طول 1 تا 3 سانتیمتر و قطر 2 تا 5 میلیمتر است كه به صورت خوشه‏‌های بزرگ ظاهر می‏‌شود. میزان پروتئین و چربی موجود در گوشت خرما، بسیار ناچیز است. چربی خرما بیشتر در قسمت پوست آن متمركز می‌باشد و اهمیت آن در نگهداری و محافظت از میوه، از لحاظ فیزیولوژیكی بیشتر از ارزش تغذیه‏‌ای آن است. در خرما، بین 1 تا 3 درصد پروتئین یافت می‏‌شود، اما به دلیل كم بودن اسیدهای آمینه موجود در آن، نمی‏توان از خرما به عنوان منبع تغذیه‌‏ای پروتئین استفاده كرد. در خرماهای رسیده تجاری، بین 2 تا 6 درصد از گوشت خرما را الیاف خام (فیبر) تشكیل می‏‌دهد. با وجود داشتن انواع ویتامین‏‌های A ،B6، B3 و فولات و همچنین مقدار چشمگیری پتاسیم، بیشترین اهمیت تغذیه‏‌ای خرما، نقش آن در تأمین فیبر غذایی است. 


درباره خواص خرما، همین بس كه یك كیلوگرم خرما با رطوبت 20 درصد، 3000 كیلوكالری‏ انرژی تولید می‌‏كند كه بیشترین مقدار انرژی‏ از قندهای آن به دست می‏‌آید. طبق نظر حكمای طب سنتی، جوشانده 50 گرم خرما در 1 لیتر آب، شربت بسیار مؤثری برای رفع خشونت و نرم كردن سینه است. افزون بر آن، خرما برای درمان فلج، پاركینسون، تقویت كلیه، نرم كردن مفاصل و رفع كمردرد، مفید می‏‌باشد. در كشور هندوستان از شیرابه درخت خرما، برای درمان اسهال و معالجه بیماری‏های مجاری تناسلی و ادراری استفاده می‏‌شود و از میوه خرمای بدون هسته، برای نرم كردن سینه و به عنوان ملین و همچنین در بهبود آسم و ناراحتی‌‏های سینه و رفع سرفه، بهره می‌‏برند. فواید دیگر خرما، شامل كمك به خونسازی (به دلیل داشتن فولات) و درمان سنگ‏ مثانه می‏‌باشد. افرادی كه تمایل به مصرف ملین غذایی جهت كمك به انجام فعالیت‏‌های دستگاه گوارش به طور طبیعی دارند، می‌‏توانند چند دانه خرما را در هنگام شب در مقداری آب بگذارند و صبح اول وقت، آن را همراه با آبش میل نمایند. این شربت، برای افراد مبتلا به روماتیسم هم مفید است. خرما، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

 

برچسب ها: خواص خرما، فواید خرما، نگهداری خرما، ترکیبات خرما، ارزش تغذیه ای خرما تعداد بازديد: 609 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز