Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 13:02

25
آبان
شلغم؛ دارويي طبيعی

شلغم؛ دارويي طبيعی

شلغم حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها است كه به سلامت عروق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی كمك می‌نمایند.

شیوا طباطبایی

 

شلغم منبع سرشار ویتامین‌هایی نظیر A و C است و مانع بروز برخی از بیماری‌ها می‌شود كه در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

شلغم و آرتریت روماتوئید

ریشه شلغم یكی از منابع بسیار خوب ویتامین C می‌باشد. همچنین برگ شلغم نیز منبع غنی ویتامین C و پیش‌سازهای ویتامین A از جمله كاروتنوئیدها است كه همگی نقش آنتی‌اكسیدانی قوی در بدن ایفا می‌كنند. همچنین این ریزمغذی‌ها برای تشكیل بافت استخوانی و بافت همبند ضروری هستند، بنابراین مصرف شلغم عامل موثری در حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل است.

شلغم و سرطان

مقادیر قابل توجه ویتامین‌های C و كاروتنوئیدهای موجود در این گیاه (كه اثر آنتی‌اكسیدانی قوی دارند) در پیشگیری از بروز سرطان و حفظ سلامت دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارند. یكی دیگر از تركیبات قابل توجه در این گیاه فیبر است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطانزا با سلول‌های روده را كمتر می‌كند.

علاوه بر اثرات فوق، فیبر سبب افزایش رشد و تكثیر باكتری‌های مفید و مانع رشد باكتری‌های مضر در روده می‌شود و در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در روده اسید بوتیریك تولید می‌شود كه منشا انرژی برای سلول‌های روده است و به حفظ سلامت سلول‌های روده كمك می‌كند.

شلغم و بیماری‌های قلبی- عروقی

همان‌طور كه ذكر گردید شلغم حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها است كه به سلامت عروق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی كمك می‌نمایند.

شلغم و بیماری‌های دستگاه تنفس

با توجه به اینكه ریشه شلغم حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C و برگ آن غنی از پیش‌ساز ویتامین A است، از این گیاه در درمان بیماری‌های تنفسی، خصوصا سرماخوردگی می‌توان بهره گرفت. با توجه به خواصی كه در مورد گیاه شلغم ذكر گردید، استفاده از برگ و ریشه این گیاه در غذاهایی نظیر سوپ و یا به صورت خام در سالاد، سلامتی و شادابی را به ارمغان خواهد آورد.

 

برچسب ها: فواید شلغم، مواد مغذی شلغم، خواص درمانی شلغم، ارزش غذایی شلغم، شلغم و قلب، شلغم و سرطان، شلغم و آرتریت روماتوئید، شلغم و دستگاه تنفسی، شلغم و بیماری ها، شلغم و سلامتی تعداد بازديد: 755 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز