Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:22

25
شهریور
چرا رژیم های لاغری موثر نیستند؟

چرا رژیم های لاغری موثر نیستند؟

یکی از مشکلاتی که موجب کاهش تمایل افراد به رژیم‌های غذایی می‌‌گردد، برگشت‌پذیری بسیاری از این رژیم‌هاست و رژیم گیرندگان بر این باورند که ما نمی‌توانیم تا آخر عمر در رژیم بمانیم.

دکتر پیام فرحبخش؛ متخصص تغذیه

 

برگشت‌پذیری رژیم‌ها

بسیاری از افراد گمان می‌‌کنند که رژیم غذایی برنامه‌ای یکنواخت و طولانی است که برای تمام عمر مجبور به رعایت آن هستند و در صورتیکه رژیم را شروع کنند مجبورند از غذاهای خاصی استفاده نمایند و برخی غذاهای دیگر را باید برای همیشه به فراموشی بسپارند و به طور کلی حجم غذا آنقدر کم است که همیشه گرسنه هستند.

این تفکر غلط است که مانعی برای شروع رژیم کاهش وزن و یا ادامه آن است.

یکی از مشکلاتی که موجب کاهش تمایل افراد به رژیم‌های غذایی می‌‌گردد، برگشت‌پذیری بسیاری از این رژیم‌هاست و رژیم گیرندگان براین باورند که ما نمی توانیم تا آخر عمر در رژیم بمانیم و به محض رها کردن رژیم روند افزایش مجدد وزن شروع خواهد شد که البته باید گفت در رژیم‌های نادرست از قبیل رژیم‌های بسیار کم کالری، دشوار، کاملا بسته و محدود و غیر اصولی این فرضیات کاملا درست است به ویژه در رژیم‌هایی که فرد بجای اینکه چربی سوزی کند، آب بدن را از دست می‌‌دهد وزن کاهش یافته به همان سرعت و حتی در مواردی بیشتر از قبل باز خواهد گشت.

اگر چه نباید فراموش کنیم که بدن ما تمایل شدیدی به خوردن چربی‌ها و مواد شیرین دارد و در صورتیکه در رژیم‌ها این دو بخش اصلی درشت مغذی‌ها به صورت کامل حذف شوند قطعا آن رژیم پایدار نخواهد بود و فرد رژیم گیرنده دیر یا زود در قبال خواسته‌ای غریزی بدن خود تسلیم شده و مجددا به خوردن غذاهای چرب و شیرین روی خواهد آورد.

بعلاوه می‌‌دانیم که غذاهای چرب دیرتر از معده تخلیه می‌‌شوند و حس سیری طولانی تری به ما می‌‌دهند بنابراین اینکه بدن ما به غذاهای چرب تمایل دارد شاید ریشه در فیزیولوژی بدن داشته باشد.

رژیم‌های گران قیمت و لوکس

ایراد دیگری که مانع از شروع یا ادامه رژیم غذایی می‌‌شود، تصور تحمیل هزینه اضافی به فرد یا خانواده است و اینکه غذای شخص از خانواده جدا باشد هم بار مالی و هم بار روانی در پی دارد که بدین ترتیب فرد از دریافت یا ادامه رژیم غذایی صرف نظر می‌‌کند که در صورتیکه رژیم درمان بتواند به فرد القا کند که رژیم‌های غذایی لزوما مواد غذایی گران قیمت و لوکس نیستند بلکه هدف تمرین فرهنگ تغذیه صحیح است و اینکار در بستر سفره خانواده هم امکان پذیر است و سلامت افرادی که با فرد همسفره هستند هم به نوعی تامین می‌‌گردد، خود می‌‌تواند انگیزه ای برای شروع یا ادامه درمان فرد گردد.

مساله دیگری که منجر به عدم موفقیت در رژیم‌های غذایی می‌‌شود، محدویت‌های شدید کالری یا حذف برخی از وعده‌های اصلی است به عبارت دیگر فرد با این تفکر که کالری کمتری دریافت می‌‌کند مثلا از وعده صبحانه یا شام صرف نظر می‌‌کند که اینکار موجب آسیب جدی به سوخت‌و‌ساز یا متابولیسم می‌‌گردد زیرا بدن ما در وضعیت استراحت هم انرژی مصرف می‌‌کند و ارگان‌هایی مانند مغز، ریه‌ها، کلیه ها و قلب نیازمند انرژی برای حفظ عملکرد خود حتی در زمان استراحت هستند.

در این افراد بدن دچار احساس قحطی شده و سلول‌های بدن به جهت حفظ عملکرد‌های حیاتی از مصرف انرژی خود کم می‌‌کنند در این موارد چون بیشترین میزان انرژی مصرفی در حالت استراحت توسط ماهیچه ها و عضلات مصرف می‌‌شود، عضلات جهت بقا انرژی مصرفی خود را کم می‌‌کنند و تحلیل عضلانی آغاز می‌‌شود.

از آنجاییکه عضلات بیشترین انرژی را در بین ارگان‌ها مصرف می‌‌کنند د این حالت انرژی مصرفی حالت استراحت کاهش یافته و به تدریج وزن به مقدار اولیه بازگشته یا حتی بیشتر از قبل می‌‌شود.

شکست در رژیم‌های غذایی

اغلب افرادی که مشغله یا ترافیک کاری زیادی دارند با این بهانه که فرصت مصرف صبحانه یا نهار ندارند به خود اجازه می‌‌دهند که مثلا وعده صبحانه را حذف کنند از طرف دیگر پشت میز کار یا در جلسات کاری با شیرینی و بیسکویت خود را مشغول می‌‌کنند در صورتیکه همین افراد هم هنگامی که رژیم غذایی را به چشم نزدیک شدن به سلامتی نگاه کنند می‌‌توانند چند دقیقه را برای صرف صبحانه در نظر بگیرند و خیلی اوقات با چند توصیه کوچک و ساده تغییرات بزرگی در زندگی خود ایجاد نمایند.

یکی از مسایلی که منجر به شکست‌های رژیم غذایی می‌‌شود اینست که شخص همزمان با رژیم غذایی به خیال تغییر در شیوه زندگی یکباره کل برنامه خود را تغییر می‌‌دهد و مثلا اگر قبلا به رستوران برای صرف غذاها می‌‌رفت حالا تنها رستوران‌های رژیمی را جستجو می‌‌کند، در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام می‌‌کند و روزی چندین ساعت به ورزش‌های سنگین و طاقت‌فرسا می‌‌پردازد و تمرین می‌‌کند روزانه مثلا 12 لیوان آب میل کند که این تغییرات جدی گاهی به قدری وقت گیر خواهند بود که فرد پس از مدت چند هفته از آنها خسته شده و به زندگی قبلی خود باز خواهد گشت، لذا در شروع رژیم غذایی نیازی نیست کاملا زندگی خود را زیر و رو کنیم بلکه بهتر است با گام‌های کوچک و تدریجی به سمت سلامتی حرکت کنیم و گمان نکنیم که این اضافه وزن چند کیلو امروز آمده که همین امروز باید آن را نابود کنیم. 

از علل دیگر شکست در رژیم‌های غذایی اینست که روز اول رژیم به این فکر کنیم که چقدر اضافه اضافه وزن داریم و بخصوص اگر اضافه وزن فرد زیاد باشد به نظرش راه بسیار طولانی و دشوار خواهد بود و دچار افت انگیزه خواهد شد و بهتر است که هدف گذاری به این صورت باشد که با هر کیلو کاهش وزن یک قدم به سلامتی خود نزدیک‌تر می‌‌شویم تا بتوانیم راه طولانی را تحت نظر متخصص تغذیه خود به آسانی طی نماییم.

کمکی که متخصص تغذیه در این زمینه می‌‌تواند انجام دهد، افزایش دانش و آگاهی مراجعه کننده در زمینه بهبود وضعیت سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و تامین سلامتی جسمی و روحی با رسیدن به وزن مطلوب خواهد بود.

 

برچسب ها: رژیم لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم غذایی لاغری، رژیم های لاغری، رژیم گران قیمت، رژیم لوکس، شکست در رژیم غذایی، علل شکست در رژیم غذایی تعداد بازديد: 1212 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز