Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 12:13

1
اردیبهشت
فست‌فود: خوردن یا نخوردن، مساله این است

فست‌فود: خوردن یا نخوردن، مساله این است

به دلیل سبک زندگی در دنیای توسعه یافته امروزه، بسیاری از خانواده‌ها تمایل به خوردن محصولات فست‌فود پیدا کرده‌اند. بر اساس اطلاعات اداره آمار، در آمریکا حدود 45 درصد از بودجه غذایی یک خانواده

به قلم : سناسادات سجادی - کارشناس ارشد تغذیه

زیر نظر: د‌کتر آزاده نجارزاده ؛ استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یزد

Dr.azadeh.najarzadeh@

 

 تحریریه آنلاین : به دلیل سبک زندگی در دنیای توسعه یافته امروزه، بسیاری از خانواده‌ها تمایل به خوردن محصولات فست‌فود پیدا کرده‌اند. بر اساس اطلاعات اداره آمار، در آمریکا حدود 45 درصد از بودجه غذایی یک خانواده صرف خوردن غذا در محیط بیرون از خانه می‌شود.

 در حالی که 50 سال قبل، این نرخ تنها 38 درصد بود. این بدان معنا است که یک خانواده متوسط سالانه مبلغ زیادی را صرف خوردن غذا در خارج از خانه می‌کند. اگرچه مصرف هر چند وقت یک‌بار از محصولات فست‌فود تأثیر نامطلوبی بر سلامتی شما نخواهد داشت، خوردن فست‌فود مانند سیب‌زمینی سرخ شده و همبرگر به طور مداوم در دراز مدت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

 افرادی که به طور منظم فست‌فود می‌خورند، اغلب سردرد، مشکلات دندانی و اضافه وزن را تجربه می‌کنند و فشار خون و سطح کلسترول بالایی دارند. همچنین ممکن است مسائل مربوط به مقاومت به انسولین، افزایش قند خون و دریافت زیاد نمک هنگام مصرف زیاد فست‌فود در جامعه به وجود آید.

در صورت نیاز به خوردن یک وعده غذایی سریع، فواید و معایب متعددی در فست‌فود وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

بیشتربخوانید:

این غذاها کبدتان را چرب می‌کند؛ نخورید

 

 

 

 

فواید احتمالی فست‌فود

فست‌فود به شما این امکان را می‌دهد که به جای حذف یک وعده غذایی، چیزی بخورید.

اگرچه در سال‌های اخیر روزه‌داری (فستینگ) متناوب، به روشی پرطرفدار برای کنترل وزن افراد تبدیل شده است، حذف وعده‌های غذایی به ندرت ایده خوبی می‌باشد، مگر اینکه هدف خاصی از انجام آن داشته باشید.

بر اساس مطالعات انجام شده، بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته، کاهش تعداد کالری مصرفی در عین حال افزایش تعداد کالری‌هایی است که از طریق ورزش سوزانده می‌شود. حذف یک وعده غذایی، ممکن است به علت از دست دادن برخی مواد مغذی ضروری باعث خستگی شود. انتخاب یک فست‌فود سالم که شامل غذاهای سرخ شده نباشد، می‌تواند کمک کند که بدون مصرف میان‌وعده‌های پر قند یا غذاهای پرچرب، آنچه را که در طول روز نیاز دارید، به دست آورید.

 

شما می‌توانید با انتخاب‌های هوشمندانه یک وعده غذایی کامل را با قیمت کمتری سفارش دهید.

مشکل سفارش فست‌فود این است که بسیاری از مردم برای برآورده کردن نیازهای خود تمایل دارند ارزان‌ترین یا آسان‌ترین گزینه را انتخاب کنند. اگر افراد از قبل برای سفارش خود وقت بگذارند، می‌توانند انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشند که مقرون به صرفه هم باشد، از جمله سفارش ساندویچ‌های بدون مایونز و عدم استفاده از پنیر فرآوری شده در فست‌فود.

 

فست‌فود یک راه مقرون به صرفه برای تجربه انتخاب‌های غذایی جدید یا متفاوت است.

فرهنگ‌های مختلف دیدگاه منحصر به فردی در مورد اینکه یک وعده غذایی سریع چگونه باید باشد، دارند. دیدگاه آمریکایی‌ها به فست‌فود معمولاً شامل همبرگر، ساندویچ و سیب‌زمینی سرخ شده است، در حالی که در صورت بررسی انواع رستوران‌های خدمات سریع در هر جامعه، غذاهای نودلی، سوپ‌ها، گوشت کبابی و بسیاری از گزینه‌های غذایی دیگر را خواهید یافت. خواهید دید که غذاهایی سالم‌تر از همبرگر نیز در دسترس هست.

 بیشتربخوانید:

بلایی که فست فود بر سر حافظه‌تان می‌آورد

 

 

 

لیست مضرات فست‌فود

فست‌فود می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم قلبی عروقی و گوارشی داشته باشد.

بیشتر محصولات فست‌فود حاوی مقدار زیادی ترکیبات قندی و مقدار ناچیزی فیبر می‌باشد که هنگام تجزیه در دستگاه گوارش مقدار زیادی گلوکز به جریان خون آزاد می‌گردد. در این فرآیند سطح قند خون بالا می‌رود که باعث می‌شود بدن انسولین بیشتری ترشح کند. انسولین مسئول انتقال قندها به سلول‌هایی است که نیاز به انرژی دارند. هنگامی که بدن از گلوکز استفاده یا ذخیره می‌کند، سطح قند خون به حالت عادی باز می‌گردد. خوردن محصولات فست‌فود باعث افزایش سطح قند خون می‌شود که باعث می‌شود در پاسخ به انسولین مشکلاتی ایجاد شود و خطر ابتلا به دیابت، مقاومت به انسولین و بالا رفتن وزن افزایش یابد.

 

مصرف مرتب فست‌فود باعث دریافت کالری بیشتری می‌شود.

اکثر وعده‌های غذایی فست‌فود حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده است که علاوه بر اینکه کالری بالایی دارند، مواد مغذی کمتری نیز در خود دارند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که روزانه میزان دریافت ترکیبات قندی 150 کالری یا کمتر معادل 9 قاشق مرباخوری برای تمام افراد جامعه باید باشد. با مصرف نوشیدنی که همراه با فست‌فود صرف می‌شود، بدون خوردن هیچ چیز دیگری به این مقدار توصیه شده می‌رسید. در فست‌فودها نیز مقادیر بالایی اسید‌های چرب ترانس وجود دارد که منجر به افزایش سطح کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را بالا می‌برد.  خمیر پیتزا، کلوچه، شیرینی و غذاهای سرخ شده حاوی مقدار زیادی از این اسید چرب می‌باشند.

 

خوردن فست‌فود می‌تواند منجر به ایجاد ادم و نفخ شود.

هنگام مصرف فست‌فود، ترکیب نمک، شکر و چربی می‌تواند منجر به احتباس آب در بدن و ادم گردد که باعث ایجاد احساس نفخ و ورم بعد از خوردن غذا می‌گردد. همچنین ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود که در صورت وجود بیماری قلبی می‌تواند خطرناک باشد. انجمن قلب آمریکا دریافت بیش از 2300 میلی‌گرم نمک در روز را توصیه نمی‌کند. نیمی از میزان نمک توصیه شده را می‌توانید روزانه تنها با خوردن یک وعده غذایی دریافت کنید.

مصرف منظم فست‌فود می‌تواند منجر به چاقی شود.

با مصرف منظم فست‌فود کالری زیادی را دریافت می‌کنید که در نتیجه آن به سرعت چاق یا دچار اضافه وزن می‌شوید. افرادی که به شدت اضافه وزن دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات تنفسی از جمله تنگی‌نفس و آسم هستند. فشار اضافی بر روی قلب و ریه‌ها وارد می‌شود که باعث می‌شود علائم حتی در صورت اعمال فشار بسیار کم ظاهر شوند. اگر هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌های خانه یا انجام کارهای خانه متوجه تغییری در تنفس خود می‌شوید، زمان آن رسیده است که به سلامت و عادات غذایی خود نگاه دقیق‌تری داشته باشید.

بیشتربخوانید:

 

چاقی اثرات نامطلوبی بر سیستم عصبی و تولید مثل دارد.

زمانی که تصمیم به خوردن محصولات فست‌فود گرفتید، می‌توانید گرسنگی خود را برای مدت کوتاهی برطرف کنید در حالی که در دراز مدت اثرات منفی دارد. افرادی که غذاهای فرآوری شده می‌خورند، در مقایسه با افرادی که غذاهای فست‌فود را در حد اعتدال می‌خورند یا به طور کامل از این اقلام دوری می‌کنند، 51 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی یا علائم مشابه افسردگی در دوره‌ای از زندگی خود قرار دارند. ترکیباتی که در فست‌فود‌ها وجود دارد، می‌تواند بر روی باروری اثر بگذارد. بسیاری از غذاهای فراوری شده حاوی فتالات هستند که یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند عملکرد هورمون‌ها در بدن را تغییر دهد یا مختل کند. مواجهه با سطوح بالای این ترکیبات باعث ایجاد مشکلات در تولید مثل می‌شود که حتی در موارد شدید می‌تواند منجر به نقص مادرزادی شود.

 

انتخاب در نوع فست‌فود می‌تواند مو، پوست و ناخن‌های شما را تغییردهد.

انتخاب‌های غذایی می‌تواند بر ظاهر پوست شما تأثیر بگذارد. مصرف پیتزا، برگر و شکلات ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از جمله آکنه ‌شود. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند، می‌توانند منجر به افزایش ناگهانی قند خون شوند. بزرگسالان و کودکانی که حداقل سه بار در هفته محصولات فست‌فود می‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند. همچنین می‌تواند بر روی رشد مو و ناخن‌هایشان در طول زمان تأثیر منفی بگذارد.

 

فست‌فود‌ها می‌توانند بر روی سیستم اسکلتی بدن اثرات منفی بگذارند.

در اثر مصرف منظم فست‌فود یا مواد غذایی فرآوری شده، قند و کربوهیدرات موجود در این محصولات می‌تواند میزان اسیدهای موجود در دهان را افزایش دهد که به مرور زمان باعث شکسته شدن مینای دندان شده و به باکتری‌ها اجازه ورود و ایجاد حفره در دندان‌ها را می‌دهد.

اضافه وزن و چاقی باعث ایجاد مشکلاتی در تراکم استخوان و بافت ماهیچه بدن می‌گردد. افرادی که به شدت اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر افتادن یا شکسته شدن استخوان هستند.

 حتی اگر فقط 1 تا 2 بار در هفته فست‌فود مصرف می‌کنید، باید روی ورزش برای ساختن عضلات تمرکز کنید و تا حد امکان غذاهای سالم را انتخاب نمایید تا از دست دادن استخوان‌ها به حداقل برسد.

 

 

مسائل اقتصادی مرتبط با مصرف فست‌فودها

مصرف‌کنندگان برای خرید فست‌فود و خوردن غذا در رستوران‌ها به راحتی هزینه پرداخت می‌کنند. آماده کردن یک وعده غذایی در خانه ممکن است زمان بیشتری طول بکشد، اما شما قرار نیست پول بیشتری را برای آن اقلام خرج کنید. به همین دلیل یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ایجاد حساب پس‌انداز برای بسیاری از خانواده‌ها، کاهش تعداد وعده‌های غذایی خارج از خانه است.

مشکلی که مصرف‌کنندگان در صنعت فست‌فود با آن مواجه هستند، اعتدال در مصرف آن است. خوردن یک همبرگر به صورت یک بار در ماه یک تجربه سلامتی بسیار متفاوت است، نسبت به اینکه هر هفته 3 تا 4 وعده فست‌فود داشته باشید.

مزایا و معایب فست‌فود باید قبل از هر نگرانی دیگری به تأثیراتی که بر سلامتی می‌گذارد، مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل وجود مقدار بالای چربی، قند و نمک در بیشتر فست‌فود‌ها، تقریباً هر گزینه دیگری انتخاب بهتری نسبت به فست‌فود برای عادات غذایی منظم است. در مصرف فست‌فودها اعتدال پیشه کنید، هر روز کمی ورزش نمایید و نوشابه‌های شیرین را از برنامه غذایی خود حذف کنید تا تاثیرش را بر روی سلامتی خود ببینید.

برچسب ها: د‌کتر آزاده نجارزاده تعداد بازديد: 45 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز