Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 01:23

24
فروردین
خواص جوانه گندم برای سلامتی

خواص جوانه گندم برای سلامتی

جوانه گندم بخشی از دانۀ گندم است که در تکثیر گیاه نقش دارد. اکثر محصولات غنی شده فاقد جوانه گندم هستند، در حالیکه بیشتر مواد مغذی گندم در جوانۀ آن ذخیره می شود.


 در فرایند غنی سازی گندم، پوسته و جوانه جدا می شود (مثل محصولاتی که با آرد سفید درست می شود). هدف از این کار، بالا بردن طول عمر محصول است.

به گزارش مجله سلامت دکتر بهشتیان، جوانه گندم به گرانولا، غلات و نان ذرت اضافه می شود و به صورت خام در دسترس قرار می گیرد. شما می توانید جوانه گندم را به پای میوه، ماست، بستنی و غلات صبحانه (چه گرم، چه سرد) اضافه کنید.

جوانه گندم در قالب شربت و کپسول هم در بازار موجود است و شما می توانید آن را به غذا اضافه کنید یا به عنوان مکمل بخورید.

خواص جوانه گندم

کارشناسان می گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی، سرشار از مواد مغذی است. جوانه گندم یک منبع عالی برای دریافت پروتئین گیاهی، فیبر و چربی های سالم است. همچنین، منیزیم، زینک، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر دارد.

 جوانه گندم سرشار از ویتامین ای است. این مادۀ مغذی مثل آنتی اکسیدان عمل می کند. طبق شواهد، آنتی اکسیدان به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و تحقیقات نشان می دهد منابع طبیعی آنتی اکسیدان بهترین روش برای جلوگیری از بیماری هستند .
 
 برخی معتقدند جوانه گندم به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. براساس مطالعات، غلات کامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و در متعادل نگه داشتن وزن نقش دارد.

خواص جوانه گندم برای سلامتی

سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) می گوید طبق شواهد، روغن جوانه گندم به کنترل کلسترول کمک می کند اما در زمینۀ سایر ادعاها، مثل جلوگیری از پیری زودرس، کنترل فشار خون، ارتقای عملکرد مغز یا بهبود گوارش، شواهد کافی در دست نیست.

از جوانه گندم و تخم کتان برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه استفاده می شود. برخی مطالعات نشان می دهد جوانه گندم به درمان علائم یائسگی کمک می کند.

تحقیقات روی اَوِمار (Avemar) (نوعی عصارۀ جوانه گندم) و نقش آن در درمان سرطان و بیماری های خودایمنی، مانند روماتیسم مفصلی، ادامه دارد.

بیشتربخوانید:

با جوانه گندم ، پیر شدن را به تعویق بیندازید!

 

 

 

عوارض جوانه گندم

جوانه گندم گلوتن دارد. پس کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، نباید از جوانه گندم استفاده کنند.

کسانی که در رژیم غذایی خود میزان کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل می کنند، به میزان مصرف جوانه گندم توجه داشته باشند چون یک پیمانه جوانه گندم چیزی حدود ۶۰ گرم کربوهیدرات دارد.

روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید (نوعی چربی) است (+). بنابراین، لازم است کسانی که دچار بیماری قلبی هستند یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، مصرف روغن جوانه گندم را کنترل کنند چون افزایش تری گلیسیرید سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

بعضی از افراد با مصرف عصارۀ جوانه گندم دچار عوارض خفیف، مثل اسهال، حالت تهوع، باد معده و سرگیجه، می شوند.

اگر قصد دارید جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، درمورد خواص و معایب آن با پزشک مشورت کنید.

تعداد بازديد: 51 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز