Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 07:29

27
مرداد
بای‌پس و اسلیو معده معجزه نمی‌کند؛ سبک زندگی را اصلاح کنید

بای‌پس و اسلیو معده معجزه نمی‌کند؛ سبک زندگی را اصلاح کنید

افراد نباید به جراحی اسلیو یا بای‌پس، نگاه معجزه داشته باشند، این روش‌ها به عنوان روش‌های کمک درمانی در دنیا معرفی می‌شود.درباره جراحی کوچک کردن معده با هدف کاهش وزن، بعد از اعمال جراحی چاقی

به قلم : دکتر مهران سهرابی ؛ فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی

 

تحریریه زندگی آنلاین : افراد نباید به جراحی اسلیو یا بای‌پس، نگاه معجزه داشته باشند، این روش‌ها به عنوان روش‌های کمک درمانی در دنیا معرفی می‌شود.درباره جراحی کوچک کردن معده با هدف کاهش وزن، بعد از اعمال جراحی چاقی به غیر از کاهش اشتها و سیری زودرس، کاهش جذب بسته به نوع جراحی، متابولیسم تغییر می‌کند، معمولا یکسال تا ۱۸ ماه فرصت دارید که به وزن ایده آل برسید و سبک زندگی را تغییر دهید چون بعد از یکسال تا یکسال و نیم متابولیسم به حالت قبل بر می‌گردد و ممکن است اگر کالری زیاد دریافت کنید و تحرک نداشته باشید، دوباره چاق شوید.جراحی‌های لاغری توانسته‌اند به بسیاری از افراد مبتلا به بیماری چاقی کمک کنند، این جراحی‌ها با کاهش حجم معده و تغییراتی که بعد از آن در سیستم گوارش ایجاد می‌شود، طی مدت کوتاهی، فرد حجم زیادی وزن کم می‌کند.

بیشتربخوانید:

بازگشت وزن پس از جراحی بای پس معده

 

 

 

 

وضعیت جسمی بیمار معیار اصلی در تعیین نوع جراحی

در این میان جراحی‌های اسلیو معده و بای پس معده از شناخته‌ شده‌ترین جراحی‌های کاهش وزن هستند که بسته به شرایط بیمار، جراح عمل مناسب را پیشنهاد می‌کند. پزشک با توجه به وضعیت بیمار عمل جراحی مناسب برای کاهش وزن را به شما توصیه می‌کند، تفاوت اصلی این دو جراحی در این است که اسلیو معده فقط محدود کننده (دریافت کالری) است؛ در حالی که بای‌پس معده هم محدود کننده است و هم باعث سوء‌جذب می‌شود، با بای‌پس معده، وعده‌های غذایی شما کوچکتر می‌شود و بدن شما کالری کمتری جذب می‌کند. برای ادامه روند کاهش وزن و سالم ماندن، وعده‌های غذایی سالم را انتخاب کنید، در کنار رژیم غذایی سالم، باید ورزش کنید، از ریزه‌خواری و شیرینی خواری پرهیز کنید وبه طور کلی زندگی سالمی داشته باشید.

جراحی‌های متداول لاغری بیش از ۴۰ سال است که انجام می‌شود، اما در ۲۰ سال اخیر که تکنولوژی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفت چشمگیری داشته، اقبال به عمل‌های جراحی لاغری به واسطه کم شدن خطرات و عواض، بیشتر شده است.چاقی به عنوان بیماری بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر منفی دارد، در دستورالعمل‌های اخیر اگر شاخص‌های توده بدنی یا اصطلاحا BMI بیش از ۳۵ باشد و فرد از سایر روش‌های لاغری مثل رژیم غذایی یا ورزش بازخورد مناسبی نگیرد، جراحی‌های کوچک کردن معده و لاغری مد نظر است. جراحی‌هایی که برای کاهش وزن انجام می‌شود در  BMI بیش از ۴۰ کاملا جنبه درمانی دارد و تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد، چرا که در صورت عدم درمان این افراد هزینه‌های بیشتری به حوزه سلامت وارد خواهد شد.

بیشتربخوانید:

توصیه های پس از جراحی معده

چاقی؛ عامل وقفه‌های تنفسی در خواب تا نازایی

دیابت نوع دو، وقفه تنفسی انسدادی حین خواب یا همان آپنه خواب، فشار خون بالا، نازایی، آرتروز مفاصل مانند آرتروز کمر و زانو از جمله عارضه‌های مبتلایان به چاقی است.نحوه اندازه‌گیری شاخص توده بدنی نیز گفت: BMI یک شاخص بهداشتی برای تعیین چاقی و میزان آن به شمار می‌رود، برای اندازه‌گیری شاخص توده بدنی، وزن بر اساس واحد کیلوگرم را بر مجذور قد (قد به توان دو) بر اساس واحد متر (نه سانتی متر) تقسیم می‌کنند.

جراحی‌های معده معمولا در چه بازه سنی انجام می‌شود؟

اندیکاسیون‌ها مدام در حال تغییر و بروزرسانی است، سابقا برای نوجوانان و افراد بالای۶۰ سال این اعمال جراحی توصیه نمی‌شد ولی در سال‌های اخیر درمان‌ها قائل به فرد است و حتی در مواردی استثناهایی هم وجود دارد، به طور کلی با نظر پزشک از سن نوجوانی تحت اعمال جراحی لاغری قرار می‌گیرند، این بازه سنی منوط بر این است که برای پزشک محرز شود علیرغم ریسک‌فاکتورهای مربوط به سن، سودمندی این جراحی برای فرد محرز باشد.

بیشتربخوانید:

بای پس معده و لاغری در نوجوانان

عارضه‌های اعمال جراحی لاغری

هیچ عمل جراحی بدون عارضه نیست ضمن اینکه جراحی‌های دستگاه گوارش هم اعمال جراحی سبکی نیستند، ولی نکته اینجاست که اگر فردی چاقی و عارضه‌های آن را به دلیل خطرات جراحی بپذیرد قطعا در آینده با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد بنابراین؛ کسی که به خطرات جراحی فکر می‌کند باید تهدید چاقی را هم جدی بگیرد.عوارض جراحی لاغری به مراتب از خود چاقی کمتر است، زمانی که صحبت از عوارض جراحی های لاغری اسلیو یا بای‌پس می‌شود آمار و اعداد و حتی عوارض آن در تحقیقات متفاوت است، موضوع  احتمال بروز یا عدم بروز این عوارض است.

خونریزی در خط منگنه، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، ریزش مو پس از اسلیو معده، ایجاد عارضه فتق محل تروکار و افتادگی پوست از جمله عارضه‌های احتمالی این عمل جراحی است اما این به این معنی نیست که هر فردی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد این عوارض را تجربه می‌کند ضمن این که هیچ پزشکی هم در سراسر دنیا نمی‌تواند 100 درصد ادعا یا تضمین کند که بعد از این عمل هیچ عارضه‌ای متوجه شما نیست.هر کسی ادعا کند که "هر جراحی" بدون عارضه است، قطعا ادعایی‌ بی‌پایه و اساس کرده، تمام جراحی‌ها خطرات احتمالی خود را دارند و بسته به شرایط فرد با هم متفاوت و درصدهای مختلفی هم گزارش شده است.

چاقی مرضی، سلامت و حتی جان فرد را تهدیدمی‌کند، به طور مثال دو خواهر و یا برادر دوقلوی همسان را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها به دلایل محیطی مثل عدم تحرک و یا پرخوری چاق‌تر است، بدون تردید این فرد بیماری‌های بیشتری (مانند فشار خون، دیابت و،..) را نسبت به قل همسان خود تجربه می‌کند.این اعمال جراحی باید توسط تیم متبحر درمانی و در مراکز مجهز بیمارستانی انجام شوند.آمارها نشان می‌دهد در جراحی اسلیو معده ۳۰ تا ۵۰ درصد و در بای‌پس معده ۱۰ درصد برگشت بعد از عمل وجود دارد، اما تعیین نوع جراحی باید توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار انجام شود. برگشت وزن مجدد بعد از مدتی از گذشت جراحی معده تصادفی نیست، اگر توصیه‌های پزشک و سبک زندگی سالمی داشته باشید، چاقی مجدد بعد از عمل رد شده است.

جراحی معده با ابتلا به سرطان ارتباطی دارد؟

قطعا درمان چاقی، کاهش انواع سرطان‌ها را در پی خواهد داشت، چرا که چاقی یکی از عوامل خطر انواع سرطان‌ها مثل سرطان پستان یا کولون (یا حتی خود معده) است، ضمن اینکه طبق آمار رسمی میزان ابتلا به انواع سرطان در افرادی که جراحی معده برای لاغر شدن انجام داده‌اند از آمار نُرم پایین‌تر گزارش شده است.

یشتر بخوانید:

عمل اسلیو معده،از هزینه تا مراقبت های بعد از عمل

 

 

برچسب ها: چاقی، ورزش، لاغری، کاهش وزن، نازایی، بای پس معده، جراحی لاغری، اسلیو معده تعداد بازديد: 79 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز