Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:54

20
فروردین
کسانی‌که بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند بخوانند

کسانی‌که بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند بخوانند

یک متخصص تغذیه گفت: انتخاب روش‌های بهداشتی و تغذیه مناسب می‌تواند با تأمین سلامت افزون‌تر انسان را برای ‌بهره‌گیری بیشتر از برکات این ماه خدا یاری کند.

سمیه مرادی اظهار کرد: روزه باعث می‌شود اندام‌های بدن مخصوصاً دستگاه گوارش ما به مدت یک ماه استراحت کنند و نیروی تازه‌ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی‌های مضری که مخصوصاً در ناحیه شکم جمع می‌شود و گاه مشکلات فراوانی برای ما ایجاد می‌کند، کاهش یابد و سموم بدن دفع شود.

وی با اشاره به این‌که روزه فرمان خدا و تمرینی برای زندگی سالم با معنویت و تلاشی برای نزدیکی به خدا و دستیابی به مراحلی از تقواست، بیان کرد: انتخاب روش‌های بهداشتی و تغذیه مناسب می‌تواند به تأمین سلامت افزون‌تر، انسان را برای بهره‌گیری بیشتر از برکات این ماه خدا یاری کند.

مرادی ادامه داد: انتخاب روش‌های بهداشتی و تغذیه مناسب می‌تواند با تأمین سلامت افزون‌تر انسان را برای بهره‌گیری بیشتر از برکات این ماه خدا یاری کند، بهترین سبزی که می‌توان به عنوان سالاد در وعده سحری میل کرد، کاهو است که در مقایسه با دیگر سبزی‌ها دارای آب بسیار بالایی است و به همین دلیل می‌تواند از احساس تشنگی در طول روز بکاهد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین فیبر بالای آن مانع ابتلا روزه‌داران به یبوست می‌شود، پس سبزی‌ها و میوه‌ها با رنگ‌های مختلف ضامن سلامت شما خواهند بود.

وی با اشاره به این‌که روزه‌داران باید از رژیم غذایی سالم و با کیفیت بالایی پیروی کنند تا بتوانند بدن خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، تصریح کرد: در ایام روزه‌داری، برنامه غذایی افراد به دو وعده اصلی افطاری و سحری محدود می‌شود.

بیشتربخوانید:

روزه داری بدون خوردن سحری مشکلاتی برای سلامت ایجاد می‌کند؟

 

 

 مرادی اضافه کرد: در این خصوص وعده سحری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا پس از این وعده ساعات روزه‌داری شروع می‌شود و بدن انرژی دیگری دریافت نمی‌کند که بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیدیه و فیبر مانند میوه، سبزی، غلات کامل و حبوبات مانند جو، گندم، عدس، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار و ... در این وعده استفاده می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: کارشناسان تغذیه تأکید دارند که در این وعده غذایی باید از خوردن غذاهای سرخ کرده، پرچرب و شیرین پرهیز شود.

وی با اشاره به این که وعده سحری در ماه رمضان، همانند صبحانه در روزهای عادی است و مهم‌ترین وعده غذایی به حساب می‌آید، اظهار کرد: از آنجا که تمام غذاهایی که دراین وعده مصرف می‌شود، انرژی مورد نیاز و مواد مغذی لازم را برای تمرکز و فعالیت روزمره تأمین می‌کند.

مرادی با اشاره به این‌که اشخاصی که بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند، در طول روز دچار افت قندخون، کاهش تمرکز و پائین آمدن توان کاری می‌شوند، ادامه داد: این عوارض، هیچ ارتباطی با روزه گرفتن ندارد و تنها به دلیل تغذیه نامناسب و نخوردن سحری است.

این متخصص تغذیه افزود: روزه داران، باید سحری را مانند صبحانه کامل یا ناهار سبک میل کنند، خوردن سالاد و میوه را در سحر نباید فراموش کرد، زیرا برای کاهش احساس گرسنگی و تشنگی بسیار مؤثر است.

وی بیان کرد: حداقل سالادی که می‌توان تهیه کرد، سالاد خیار و گوجه فرنگی است که می‌توان با افزودن کمی هویج یا جوانه گندم، عدس و ماش، به ارزش غذایی آن افزود، اما بهترین سبزی که می‌توان به عنوان سالاد در وعده سحری میل کرد، ‌کاهوست.

بیشتربخوانید:

بهترین میوه برای رفع عطش و تشنگی ماه رمضان

 

 

مرادی بیان کرد: بهترین رژیمی که برای افطار می‌توان استفاده کرد، رژیمی است که در درجه اول حاوی مایعات و قندهای ساده و زود جذب باشد، زیرا در زمان افطار، قندخون در پائین‌ترین حد خود قرار می‌گیرد و گاه یکی از علل سردردهای نزدیک افطار است، به همین دلیل توصیه می‌شود شروع افطاری با خرما، آب گرم، یا چای کمرنگ، شیر و... باشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بدین ترتیب نیاز شدید به مواد قندی بسرعت برطرف می‌شود و بدن، آمادگی بهتر برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می‌کند، بنابراین در وعده افطاری نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات را وارد معده کرد چون که اتساع ناگهانی معده، باعث اختلال در جریان خون و دیگراندام‌ها و اعضای بدن و از طرفی باعث بروز سوء هاضمه نیز می‌شود.

وی افزود: پس باید غذای اصلی در وعده افطار، کم کم و رفته رفته صرف شود و از طرف دیگر مصرف یکباره مقادیر زیاد نوشیدنی‌های سرد ممکن است علایم ناراحت کننده گوارشی در روزه‌دار به وجود آورد.

بیشتربخوانید:

تهدید سلامت با روزه بی سحری

 

 

برچسب ها: ماه رمضان، سبزیجات، خرما، یبوست، احساس تشنگی، روزه، سحری، افطار تعداد بازديد: 192 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز