Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:56

26
فروردین
روزه‌داری بدون خوردن سحری چه مشکلاتی برای سلامت ایجاد می‌کند؟

روزه‌داری بدون خوردن سحری چه مشکلاتی برای سلامت ایجاد می‌کند؟

یک کارشناس تغذیه به روزه‌داران توصیه کرد از روزه‌داری بدون سحری پرهیز کنند و غذاهای دارای فیبر را در برنامه غذایی سحر و افطار بگنجانند.

«کیانوش همدانی»اظهار داشت: از نظر تغذیه ای، روزه بدون سحری توصیه نمی شود، زیرا در افرادی که بدون سحری روزه می گیرند، کمبود بیش از حد انرژی باعث می شود بدن از منابع چربی برای تامین انرژی استفاده کند.

وی افزود: در اثر سوختن ناقص چربی ها، ترکیبات کتونی در بدن ایجاد می شوند که منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی می شوند و فرد احساس می کند که سالم نیست.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: در ماه مبارک رمضان باید سدی طبیعی در بدن بسازیم که بتوانیم آب و مواد غذایی که در سحر مصرف کرده ایم، به صورت یکنواخت و دایم در مدت روز به قسمت های مختلف بدن برسانیم.

همدانی افزود: این کار را می توانیم با مصرف مواد غذایی پُرفیبر مثل سبزی ها و میوه ها انجام دهیم، این دسته از مواد غذایی ابتدا باعث می شود آنزیم های گوارشی به صورت آرام آرام روی مواد غذایی اثر کندو در ادامه با کم کردن سرعت جذب مواد غذایی، باعث می شوند که بدن به آهستگی و در وقت کافی، اقدام به جذب مواد غذایی کند و با این شیوه هم بدن دچار خستگی کمتری می شود و هم از آن توفان قندی و انسولین بالای بعد از آن، جلوگیری می کند.

بیشتربخوانید:

بهترین میوه برای رفع عطش و تشنگی ماه رمضان

 

وی با توصیه به مصرف مواد غذایی پُرفیبر مانند سبزی ها و به ویژه میوه ها در وعده سحری، بیان داشت: میوه ها منبع سرشاری از فیبر هستند و قند موجود در آنها در حالت خالص و بدون فیبر هم دیرتر از قندهای ساده جذب می شود و این امر موجب احساس گرسنگی در مدت زمان طولانی تر می شود.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: مواد غذایی پُرفیبر، آب زیادی را در خود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی صرف کند و در نتیجه احساس تشنگی دیرتر بروز می کند.

همدانی یکی از مکانیسم های احساس گرسنگی را خالی بودن معده بیان کرد و گفت: فیبرها سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش می دهند و این مساله باعث می شود که مکانیسم این عمل، دیرتر آغاز شود.

وی افزود: مصرف آب به مقدار فراوان در وعده سحری و به ویژه بین غذا توصیه نمی شود زیرا باعث رقیق شدن اسید و آنزیم های گوارشی و اختلال در روند هضم می گردد.

بیشتربخوانید:

تهدید سلامت با روزه بی سحری

برچسب ها: تغذیه، ماه رمضان، روزه داری، مشکلات گوارشی، مواد غذایی، روزه، سحری تعداد بازديد: 199 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز