Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:34

27
اسفند
لاغر شوید بدون افتادگی پوست

لاغر شوید بدون افتادگی پوست

عوامل مختلفی باعث افتادگی و شل شدن پوست، به‌ویژه پوست صورت می‌شود که از آن جمله می‌توان به کهولت سن، نور خورشید، استعمال سیگار، استرس زیاد و جراحی لاغری یا رژیم لاغری غیراصولی و کاهش وزن

به قلم : دکتر معصومه مرادی  -  متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : عوامل مختلفی باعث افتادگی و شل شدن پوست، به‌ویژه پوست صورت می‌شود که از آن جمله می‌توان به کهولت سن، نور خورشید، استعمال سیگار، استرس زیاد و جراحی لاغری یا رژیم لاغری غیراصولی و کاهش وزن سریع در مدت‌زمان کوتاه اشاره کرد. برای جلوگیری از افتادگی پوست، راهکار‌های مختلف وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

از مصرف سبزیجات غافل نشوید

با مصرف میوه و سبزیجات تازه، آنتی‌اکسیدان طبیعی بدن را برای بدن خود فراهم کنید. از نظر دکتر تغذیه باید در برنامه روزانه خود سعی کنید از انواع سبزیجات بارنگ‌های مختلف استفاده کنید. زیرا هرکدام دارای آنتی‌اکسیدانت خاصی می‌باشد مثلاً گوجه‌فرنگی دارای میزان زیادی لیکوپن، هویج دارای بتاکاروتن و خانواده کلم حاوی ایزوتیوسیانات ها و ...  می‌باشد که از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. برای کاهش شل شدن پوست به‌ویژه برای افرادی که یک رژیم لاغری را دنبال می‌کنند، استفاده از ویتامین‌ها C، A و E ضروری است. ویتامین A مقدار آب لازم برای لایه‌های زیرین پوست را تأمین می‌کند. ویتامین C باعث سفت شدن پوست و محافظت از کلاژن می‌شود. ویتامین E نیز از پوست در برابر نور خورشید مراقبت می‌کند. برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست خود از میوه‌ها و سبزیجات زیر در رژیم لاغری خود استفاده کنید:

1-هویج2 –طالبی 3-فلفل سبز 4-مرکبات 5-کیوی 6-برو کلی 7- کلم بروکسل و 8-اسفناج

 بیشتربخوانید:

4 تصور نادرست رایج درباره پیری زودرس پوست

 

 

 

استفاده از دستگاه آراف برای جوان‌سازی

استفاده از آراف (RF) یا امواج رادیو فرکانسی علاوه بر تأثیر در لاغری موضعی و رفع سلولیت در ناحیه موردنظر مثل شکم و پهلو، بازو، ران و ...، باعث سفت شدن، افزایش خون‌رسانی و بهبود کلاژن سازی در ناحیه موردنظر می‌شود.

 

 سیگار نکشید

مصرف سیگار یا حضور در برابر آلاینده‌ها، باعث شکسته شدن کلاژن و پیری زودرس می‌شود. سعی کنید از مصرف سیگار خودداری کرده و سبزیجات را جایگزین آن کنید.

 

استفاده از ماسک‌های طبیعی و گیاهی

ماسک‌های گیاهی مختلف مانند ماسک لیمو، سدر، ماست، سفیده تخم‌مرغ، انواع میوه‌ها، جوش‌شیرین و روغن نارگیل و ... می‌توانند در کاهش افتادگی پوست ناشی از پیری مؤثر باشند. می‌توانید ماسکی خانگی تهیه کنید و با ماساژ آن روی پوست صورت، آن را لایه‌برداری کرده و به افزایش کلاژن سازی کمک کنید.

بیشتربخوانید:

تضمین سلامت پوست با اسکین کر

 

 

 

 

رژیم لاغری استاندارد و کاهش وزن اصولی و به‌صورت تدریجی داشته باشید

حتماً زیر نظر یک متخصص تغذیه، راهنمایی لازم را در جهت برخورداری از یک برنامه استاندارد رژیم لاغری  دریافت کنید. معمولاً دکتر تغذیه کاهش وزن  نیم تا یک کیلوگرم در هر هفته را توصیه می‌کند. البته این میزان، بستگی به میزان اضافه‌وزن شما دارد. رژیم‌ لاغری سریع طاقت‌فرسا که در آن‌ها افراد خود را مجبور به مصرف غذاهای کم‌کالری می‌سازند، علاوه بر تأثیر منفی بر سلامت، باعث ایجاد خطوط و چروک روی پوست می‌شوند.

   

ورزش کنید و عضله بسازید

ورزش‌های قدرتی باعث عضله سازی و کاهش افتادگی پوست در اثر رژیم لاغری می‌شوند. می‌توانید در باشگاه از دمبل و هالتر جهت انجام حرکات قدرتی و سفت شدن فرم پوست کمک بگیرید. درصورتی‌که می‌خواهید حرکات ورزشی را در منزل انجام دهید و امکانات کافی را ندارید، می‌توانید حرکات شنا، دراز‌و‌نشست یا اسکوات (برای فرم دهی پایین‌تنه) را انجام دهید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند چربی‌ها را به عضله تبدیل کنید و با ایجاد یک‌پایه محکم برای پوست، افتادگی پوست را کاهش دهید. البته در کنار ورزش، برنامه غذایی مناسبی را از متخصص تغذیه دریافت کنید تا در امر سوزاندن چربی‌ها و رعایت رژیم لاغری خود موفق باشید.

بیشتربخوانید:

نقش تغذیه و سبک زندگی بر شادابی و سلامت پوست

 

 

 

آب بنوشید و پوست خود را مرطوب نگه‌دارید

آب برای شفاف‌سازی، زیبایی و خوش‌فرم شدن پوست ضروری است. برای کمک به سیستم گردش خون و سلامت پوست بهتر است روزی 8 لیوان آب بنوشید که می‌تواند توسط متخصص تغذیه در برنامه رژیم لاغری گنجانده شود.به اعتقاد دکتر تغذیه، نوشیدن آب به کاهش خرده خواری نیز کمک می‌کند. علاوه بر تأمین نیاز بدن خود به آب، صورت خود را هرروز یا شب‌ها قبل از خواب شستشو دهید. این کار به تمیز شدن پوست صورت از آلودگی‌ها و عدم ورود آن‌ها به منافذ پوست کمک می‌کند. در کنار مرطوب نگه‌داشتن پوست سعی کنید از مصرف کرم‌های غیرضروری پرهیز کنید و اسکراب را بیش از دو بار در هفته استفاده نکنید. می‌توانید پوست خود را با استفاده از ماسک‌های خانگی مناسب شفاف نگه‌دارید و از مصرف بیش‌ازاندازه کرم پودرها بپرهیزید.

 

استفاده از کرم‌های محافظ و ضد آفتاب‌ها

بخش مهم مراقبت از پوست شامل استفاده از ضد آفتاب مناسب با نوع پوست است. هنگام انتخاب نوع ضد آفتاب حتماً به کیفیت آن و توانایی حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌های UBV و به‌خصوص UVA توجه داشته باشید. به این منظور لازم است حتی هنگام شب یا هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر نیز از ضد آفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت، آن را تجدید کنید. درصورتی‌که ضد آفتاب شما دارای آنتی‌اکسیدان باشد، می‌تواند پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت کند.

 بیشتربخوانید:

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

 

 

 

چاق شدن صورت و راهکارهای مربوط به آن

همان‌طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد به‌ویژه خانم‌ها داشتن صورتی پر و گونه‌های درشت و زیبا می‌باشد که افراد همواره برای داشتن آن در تلاش هستند.  چاقی صورت نقش مهمی در ظاهر و زیبایی فرد ایفا می‌کند. لاغری صورت می‌تواند در اثر عوامل مختلف بروز یابد این امر گاهی به‌صورت ناگهانی و گاه نیز به‌طور ژنتیکی در فرد نمایان می‌شود.

 

 

راهکارهای غذایی مناسب برای چاق شدن صورت:

یکی از مؤثرترین روش‌های چاقی صورت ارائه راهکارهای مناسب غذایی و عمل به آن‌ها است.

اولین راهکار برای چاقی صورت افزایش وزن در افرادی است که کمبود وزن‌دارند، با افزایش وزن، درصد چربی صورت هم افزایش پیداکرده و منجر به پر شدن صورت می‌شود.

 اکنون به برخی از راهکارهای غذایی برای افزایش وزن و رفع لاغری و چاقی صورت اشاره می‌کنیم:

یکی از پرکاربردترین مواد غذایی مناسب برای چاقی صورت میوه و سبزیجات است که سرشار از فیبر بوده و عمل آب‌رسانی به پوست را انجام می‌دهد.

همان‌طور که میدانید سیب‌زمینی به سبب داشتن مقادیری از نشاسته می‌تواند در پر شدن صورت مؤثر باشد حال‌آنکه سرخ‌شده یا پخته شود تأثیر آن چند برابر می‌شود.

از دیگر روش‌های کاربردی، مصرف مقادیری از انواع مغزهاست ازجمله مغز پسته و فندق و...

انواع شیره همچون شیره خرما و شیره انگور برای چاقی صورت توصیه می‌شود.

چنانچه افراد به دنبال طبیعی‌ترین روش برای پر شدن صورت می‌باشند نوشیدن آب می‌تواند پوستی شاداب و با طراوت برای افراد به ارمغان آورد. البته این امر زمانی تأثیر آن بیشتر می‌شود که افراد به تمرینات ورزشی مشغول هستند.

شیر به سبب اینکه حاوی کلسیم، ویتامین، پروتئین و... است می‌تواند عمل آب‌رسانی به پوست را به‌خوبی انجام دهد و صورت را در کوتاه‌مدت چاق نماید.

علاوه بر مواد غذایی و تأثیر شگفت‌انگیز آن‌ها در چاق شدن صورت انواع ماسک نیز می‌تواند برای این امر مؤثر واقع شود که پرکاربردترین آن‌ها ماسک خیار و گلابی، گلاب و گلیسیرین، ماسک عسل، ماسک آلوئه ورا، ماسک پودر جوانه گندم و... می‌باشد. به‌طورکلی تمامی موادی که حاوی ویتامین E می‌باشند برای پر شدن توصیه می‌شوند چراکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند بیشترین تأثیر را از خود برجای بگذارند.

 

نکات مهم در چاق شدن صورت:

همان‌طور که میدانید ورزش کردن یکی از مهم‌ترین روش‌های پر شدن و برجسته شدن گونه و عضلات آن است که این امر درصورتی‌که تحت نظر یک مربی ورزشی یا کارشناس باشد با موفقیت بیشتری همراه می‌باشد. یوگا ازجمله تمرینات ورزشی است که جریان خون را در صورت تشدید می‌کند و شادابی و جوانی آن را نمایان تر می‌سازد.

شایان‌ذکر است پیش از اقدام به رژیم چاقی باید با دکتر تغذیه مشورت‌هایی صورت بگیرد و تمامی تکنیک‌ها و راهکارهای مناسب در این زمینه فراگرفته شود و تحت نظر او از قرص‌ها و مکمل‌های مناسب استفاده کنند. همان‌طور که می‌دانید علاوه بر تمامی روش‌های طبیعی در پاره‌ای از شرایط افراد به‌منظور چاقی صورت به عمل‌های جراحی پناه برده که این امر دارای معایبی است و می‌تواند به‌صورت موقت باشد و تأثیر آن نیز پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

به‌طورکلی متخصص تغذیه روش‌هایی توصیه می‌کند که دوام و ماندگاری آن‌ها بیشتر بوده و با در نظر گرفتن اصول صحیح، رژیم‌هایی ارائه می‌دهند که هم‌زمان با افزایش وزن می‌تواند حجم صورت را افزایش دهد. نکته قابل‌توجه این است که امروزه نه‌تنها به‌صورت حضوری و مراجعه به متخصصین تغذیه در این زمینه می‌توان چاقی صورت را محقق کرد بلکه از طریق رژیم آنلاین نیز می‌توان آگاهی لازم در این زمینه را کسب کرد.

بنابراین توصیه می‌شود افرادی که به دنبال پر شدن صورت هستند از روش‌هایی بهره‌مند شوند که آسیب‌ها و خطرات مربوط به آن کمتر باشد و درعین‌حال تأثیر آن‌ها ماندگارتر باشد. البته این نکته نیز قابل اهمیت است که سرعت محقق شدن این خواسته یا به عبارتی چاقی نیز برای افراد مهم و اساسی است و زیبا جویان در پی آن هستند هر چه سریع‌تر به این خواسته خود جامه عمل بپوشانند لذا در صورت اجرای صحیح به اصول فوق‌الذکر می‌توانند در راستای عمل به این خواسته خود گام بردارند.

بیشتربخوانید:

 بهترین روش های جایگزین بوتاکس برای جوانسازی پوست

 

 

 

 

علت‌های لاغری صورت

لاغری صورت می‌تواند به علل ژنتیکی، سبک زندگی، رژیم لاغری غیراصولی و کاهش وزن سریع و... باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل لاغری صورت وراثت و ژنتیک می‌باشد به‌گونه‌ای که فرد از ابتدای حیات با آن مواجه است و از آن رنج می‌برد و باگذشت زمان این امر بیشتر به چشم می‌خورد که آن را می‌توان با راهکارهای مختلف حل نمود. گاهی اوقات مصرف برخی داروها می‌تواند در لاغری صورت سهم بسزایی داشته باشد. سبک زندگی نیز ازجمله عواملی است که می‌تواند در چاق شدن صورت و لاغری آن مؤثر واقع شود به‌عنوان‌مثال افرادی که سیگار مصرف می‌کنند بیشتر از سایر افراد با این عارضه مواجه می‌باشند. یکی از مهم‌ترین علت لاغری صورت، رژیم لاغری نادرست و کاهش وزن بیشتر از یک کیلو در هفته می‌باشد که زیر نظر متخصص تغذیه نبوده و منجر به کمبود مواد مغذی در سلول‌های بدن می‌شود و درنتیجه باعث شکسته شدن صورت و لاغری بیش‌ازحد آن می‌شود. بدن به‌طور طبیعی به مصرف کربوهیدرات، پروتئین و... نیازمند می‌باشد و اگر در رژیم غذایی کاهش وزن غیراصولی، این مواد برای مدتی کنار گذاشته شود، سبب می‌شود مشکلات و آسیب‌های جدی در سیستم ایمنی بدن ایجاد شود. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از لاغری صورت، از رژیم‌های غذایی اصولی و صحیح پیروی شود و مشورت‌هایی نیز در این زمینه با دکتر تغذیه صورت بگیرد به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه آسیبی به‌صورت و ظاهر آن وارد نشود.

 

 

برچسب ها: استرس، سبزیجات، لاغری، رژیم لاغری، ویتامین A، سیگار، ماسک خانگی، پیری زودرس، ویتامین c، سیستم ایمنی بدن، جوانسازی پوست، کلاژن سازی، افتادگی پوست، دکتر معصومه مرادی تعداد بازديد: 120 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز