Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:53

13
بهمن
لاغری به سبک رژیم ایتالیایی

لاغری به سبک رژیم ایتالیایی

رژیم ایتالیایی در سال‌های اخیر توجه رسانه‌های مختلفی را به سمت خود جلب کرده است. در حدی که به‌عنوان یکی از روش‌های مهم و مؤثر برای کاهش وزن در دنیا معرفی می‌شود.

به قلم : دکتر یحیی پاسدار - متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : رژیم ایتالیایی در سال‌های اخیر توجه رسانه‌های مختلفی را به سمت خود جلب کرده است. در حدی که به‌عنوان یکی از روش‌های مهم و مؤثر برای کاهش وزن در دنیا معرفی می‌شود. گفته می‌شود با پیش بردن این رژیم می‌توان هم به کاهش وزن دست‌یافت و هم از غذاهای متنوع و بسیار خوشمزه بهره‌مند شد.  اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا از جوانب مختلف این رژیم را بررسی کنیم.

 بیشتربخوانید:

رژیم غذایی ایتالیایی ها

 

 

 

رژیم ایتالیایی چیست؟

به هر جای دنیا که سفر کنید، در منوی غذایی رستوران‌های آن‌ها غذاهای خوشمزه ایتالیایی را می‌بینید. غذاهایی مانند انواع پاستا، سس‌هایی مانند سس آلفردو، نان سیر، انواع اسپاگتی، پیتزا و خیلی از موارد دیگر جزء غذاهای خوشمزه‌ی ایتالیایی هستند.حتی جالب است بدانید غذاهای ایتالیایی یکی از محبوب‌ترین انواع غذاها در بین غذاهای قومی در آمریکا محسوب می‌شوند.نکته خیلی جالب اینجاست که طبق تحقیقات انجام‌شده، 9 درصد مردم در ایتالیا اضافه‌وزن دارند ولی در آمریکا 32 درصد مردم از اضافه‌وزن برخوردار هستند. این موضوع باعث شده است که رژیم ایتالیایی طرفداران متعددی را به سمت خود جذب کند.اما چطور ممکن است که هم از مصرف پیتزا و پاستا لذت برد و هم به کاهش وزن و تناسب‌اندام دست‌یافت؟

طبق مطالعات انجام‌شده، رژیم ایتالیایی می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سرطان کمک شایانی برساند. بااین‌وجود طول عمر و کیفیت عمر بالاتری برای فرد ایجاد خواهد شد.رژیم ایتالیایی یک رژیم برای مدت‌زمان محدود و با یک منوی خاص نیست. با این رژیم روی یک گروه از مواد غذایی خاص تمرکز نمی‌شود و نیازی به حذف خیلی از غذاهای سالم نیست. بلکه در برنامه غذایی ایتالیایی‌ها تمرکز روی مصرف مواد غذایی سالم با مقدار متعادل است.

 

استفاده از مواد غذایی تازه و سالم

رژیم ایتالیایی شامل فیبر فراوان می‌شود. این موضوع می‌تواند کمک کند تا مدت بیشتری سیر باشید. حتی باعث می‌شود کالری کمتری به بدنتان رسانده شود. استفاده از سرکه بالزامیک در این رژیم علاوه بر اینکه طعم بهتری به غذاها می‌دهد، سبب کالری سوزی بیشتر نیز می‌شود.حتی از مواد غذایی مانند کنگر، انواع سبزی، ماهی تازه، لیموترش و سایر مواد غذایی سالم هم به‌وفور کار می‌برند. معمولاً روش پخت آن‌ها بسیار ساده است و از محصولات کاملاً ارگانیک استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولاً مواد غذایی آماده تهیه نمی‌کنند و این سبک غذایی را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند.

 بیشتربخوانید:

رژیم غذایی مدیترانه ای باعث سلامت قلب می‌شود

 

 

 

رژیم ایتالیایی چه مزایایی دارد؟

این رژیم غذایی فقط روی مصرف پاستا و پیتزا تمرکز ندارد. بلکه نکات متعددی در طول برنامه غذایی ایتالیایی رعایت می‌شود که لازم است با آن‌ها آشنا شوید.

 

چربی سالم؛ قلب سالم

بدون دریافت چربی و روغن‌های مفید، نمی‌توان قلب و عروق سالم داشت. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم ایتالیایی استفاده از چربی‌های سالم نکته بسیار حائز اهمیتی است. اما پیش از هر چیزی باید در نظر داشته باشید که نمی‌توان همه چربی‌ها را یکسان دانست و برای سلامت بدن استفاده کرد.

در خیلی از برنامه‌های غذایی چربی مفید مصرف نمی‌شود ولی در رژیم ایتالیایی رساندن چربی‌های مفید به بدن به یک عادت خوب و سالم تبدیل‌شده است. در این رژیم هفته‌ای دومرتبه استفاده از ماهی چرب نکته‌ای ضروری است. حتی مصرف برخی از انواع مغزها، روغن‌زیتون، روغن ماهی، روغن دانه‌هایی مانند روغن کانولا به مقدار متعادل ضروری است.

 

سبزیجات در رژیم ایتالیایی

یکی از راهکارهای خوبی که در هر برنامه کاهش وزن سالمی در نظر گرفته می‌شود این است که سبزیجات بیشتری نسبت به کربوهیدرات باید مصرف کرد. یکی از رازهای رژیم غذایی ایتالیایی هم این است که به مزیان مصرف سبزیجات توجه خاصی می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال 2020، بیشتر از 60 درصد مردم ایتالیا، روزانه سبزیجات میل می‌کنند. جالب است بدانید برای این دوستداران پیتزا و پاستا، گوجه‌فرنگی به‌عنوان پرکاربردترین نوع سبزیجات است. اما علاوه بر گوجه‌فرنگی سبزیجات سبز دیگر را نیز زیاد مصرف می‌کنند.

 بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

 

 

بهبود وضعیت سلامت بدن

رژیم ایتالیایی درصورتی‌که در طولانی‌مدت رعایت شود، می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت بدن کمک شایانی برساند. این رژیم غذایی مدت‌هاست که به‌عنوان سبک تغذیه‌ای سالم معرفی می‌شود. طبق شواهدی که وجود دارد از سایر رژیم‌های معمولی غربی، سالم‌تر است. تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن هستند که این برنامه غذایی به کاهش خطر مرگ، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروق، پیشگیری از ابتلا به سرطان، کاهش احتمال بروز بیماری‌های عصبی و دیابت کمک شایانی می‌رساند.

 

بودن در وزن سالم

یکی دیگر از دستاوردهایی که با پیش بردن این رژیم حاصل می‌شود بودن در وزن سالم است. درصورتی‌که خواهان این مورد هستید، بهترین راه پیش بردن این رویکرد تغذیه‌ای است. برنامه غذایی ایتالیایی به‌مرور کاهش وزن مطلوبی را ایجاد می‌کند. اما در این برنامه غذایی بدن با چالش سخت گیرانه مواجه نمی‌شود.

 

وعده‌های غذایی کوچک‌تر

با مراجعه به رستوران‌های ایتالیایی خواهید دید که حجم غذای کمتری برای سرو آماده می‌کنند. حتی سس‌های ایتالیایی خیلی سبک‌تر از سس‌های سایر مناطق هستند. به همین دلیل پاستاها را در سس مخصوص غوطه‌ور می‌بینیم. این سس‌ها سبک‌تر هستند در کنار آن‌ها گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری را خواهید دید.مقدار غذا در وعده‌های این برنامه غذایی کم است ولی تعداد وعده‌های غذایی بیشتری را شامل می‌شود. جالب است بدانید حجم پاستا برای یک وعده یک نفر، نصف یک وعده پاستا برای یک نفر در سایر نقاط جهان است.

 

ویژگی‌های رژیم ایتالیایی

این رژیم غذایی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

آهسته و با لذت غذا بخورید

مردم کشورهای مدیترانه غذای خود را با آرامش و لذت کنار دوستان خود میل می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید تناسب‌اندام ایتالیایی‌ها را داشته باشید، باید با آرامش غذای خود را میل کنید.

جالب است بدانید یکی از عادات غذایی سالم آن‌ها این است که قبل و بعد از وعده‌های غذایی به پیاده‌روی می‌پردازند و در این مدت باهم گپ می‌زنند.

تنوع غذایی داشته باشید

منوی غذایی ایتالیایی از تنوع بالایی برخوردار است. در این رژیم از انواع میوه، سبزیجات، انواع گوشت ماکیان، روغن‌زیتون، حبوبات، لبنیات، غلات سبوس‌دار و مقادیری گوشت قرمز به مقدار متعادل استفاده می‌شود.

زمان مناسب برای شام

در این برنامه غذایی شام مقدار بیشتری دارد ولی خیلی دیر نباید آن را میل کرد. این موضوع کمک می‌کند تا هضم آن با مشکل مواجه نشود. معمولاً برای این وعده غذایی گوجه در کنار مقداری پاستا یا انواع سبزیجات با سس‌های مخصوص همراه یک‌تکه گوشت یا یک‌تکه ماهی استفاده می‌شود. حتی به‌جای نوشیدنی‌های مضر از یک لیوان آب استفاده می‌شود.

 بیشتربخوانید:

هرآنچه که باید درباره رژیم کتو بدانید

 

 

 

صبحانه‌ای مختصر

ایتالیایی‌ها صبح خود را با صبحانه‌ای مختصر آغاز می‌کنند. این صبحانه شامل مقداری غلات سبوس‌دار و یک فنجان قهوه به همراه شیر می‌شود. حتی گاهی به‌جای غلات یک عدد بیسکوییت را جایگزین می‌کنند.

وعده ناهار

وعده ناهار در هر قسمت از دنیا تنوع متفاوتی می‌تواند داشته باشد. در رژیم ایتالیایی این وعده شامل دو بخش می‌شود. مثلاً گاهی مقداری سالاد به همراه ساندویچ یا یک بشقاب پاستا میل می‌شود و یا بشقاب سبزیجات به همراه یک‌تکه ماهی یا مرغ غذای ناهار را تشکیل می‌دهد.

میان وعده

میان وعده‌ها نقش مهمی را در تأمین انرژی بدن دارند. اغلب در این برنامه غذایی برای کودکان به‌جای خوراکی‌هایی مانند بیسکوییت و کیک، خوراکی‌های سالمی مانند میوه و ماست استفاده می‌کنند. اما برای بزرگ‌سالان میان وعده‌ها شامل نوشیدنی‌هایی همچون قهوه، شیر یا کاپوچینو می‌شود.

 

توجه به تعادل در برنامه غذایی

طرز تهیه غذاهای ایتالیایی بسیار ساده است. اما روی کیفیت آن‌ها توجه زیادی می‌شود:

غذاها نباید زیادی چرب باشند

به میزان کافی کربوهیدرات داشته باشند

مقدار کافی گوشت در آن‌ها به‌کاربرده شود

حجم غذای ایتالیایی‌ها کم است. مگر اینکه در مواردی مانند دورهمی یکشنبه آخر هفته غذای بیشتری تهیه کنند. اما در سایر روزهای هفته سالم‌خوری را پیش می‌برند و غذای مضر استفاده نمی‌کنند. آن‌ها اغلب غذاهای خود را با روغن‌زیتون می‌پزند. اما اغلب غذاهای کم‌چرب‌تر را ترجیح می‌دهند.

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، سرطان، سبزیجات، گیاهخواری، لاغری، رژیم لاغری، کاهش وزن، مواد غذایی، اضافه‌وزن، رژیم ایتالیایی تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز