Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:22

24
آبان
هر آنچه که باید درباره رژیم کتو بدانید

هر آنچه که باید درباره رژیم کتو بدانید

گرچه کتو به عنوان یک شگفتی کاهش وزن تبلیغ می شوید، اما این برنامه غذایی در واقع یک رژیم غذایی پزشکی است که اگر خودسرانه و بدون پایه علمی انجام شود، خطرات جدی را به همراه دارد.

ایرنا نوشت: گرچه کتو به عنوان یک شگفتی کاهش وزن تبلیغ می شوید، اما این برنامه غذایی در واقع یک رژیم غذایی پزشکی است که اگر خودسرانه و بدون پایه علمی انجام شود، خطرات جدی را به همراه دارد.

در دنیای رژیم‌های لاغری، برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات با پروتئین بالا اغلب توجه را به خود جلب می‌کند که گاهی اوقات از آنها به عنوان رژیم‌های کتوژنیک یا «کتو» یاد می‌شود. اما رژیم کتوژنیک واقعی متفاوت است. برخلاف سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات که بر پروتئین تمرکز دارند، برنامه کتو بر روی چربی متمرکز است که تقریباً ۹۰ درصد کالری روزانه را تأمین می‌کند. این رژیم چیزی نیست که بخواهید به عنوان تجربه، آن را امتحان کنید.

بیشتربخوانید:

ارتباط رژیم غذایی کتو و بیماری خودایمنی

 

 

رژیم کتو و کاهش وزن

کیتی مک مانوس، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه در بیمارستان بریگهام وابسته به هاروارد در این رابطه می‌گوید: رژیم کتو اگرچه در ابتدا برای کاهش دفعات حملات صرع در کودکان یا امکان باروری استفاده می‌شد اما حالا به یک روش برای کاهش وزن نیز تبدیل شده است. در مطالعاتی که در رابطه با این رژیم گرفته شده، تنها نتایج کوتاه مدت آن مورد مطالعه قرار گرفته و ما نمی‌دانیم که آیا این دارو در دراز مدت موثر عمل می کند یا خیر.

رژیم کتو چگونه کار می‌کند؟

رژیم کتو قصد دارد بدن شما را مجبور به استفاده از نوع متفاوتی از سوخت کند. رژیم کتو به جای اعتماد به قند (گلوکز) که از کربوهیدرات‌ها (مانند غلات ، حبوبات ، سبزیجات و میوه ها) به دست می آید، به اجسام کتون متکی است، نوعی سوخت که کبد از چربی ذخیره شده تولید می‌کند.

سوزاندن چربی راهی ایده آل برای از دست دادن وزن به نظر می‌رسد. اما تلاش کبد برای ساختن اجسام کتون کار سختی است. این کار مستلزم آن است که بدن از کربوهیدرات‌ها محروم شود. در این رژیم افراد تنها اجازه مصرف ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز را دارند. به خاطر داشته باشید که یک موز با اندازه متوسط ​​حدود ۲۷ گرم کربوهیدرات دارد.

 

بیشتربخوانید:

رژیم غذایی کتوژنیک وتاثیر آن بر میل جنسی

 

 

از آنجا که رژیم کتو به چربی زیادی نیاز دارد، پیروان این رژیم باید در هر وعده غذایی چربی بخورند. اگرچه برخی از چربی‌های اشباع نشده سالم مانند آجیل، دانه‌ها، آووکادو، توفو و روغن زیتون در رژیم کتو مجاز هستند اما افراد در این رژیم به مصرف چربی‌های اشباع شده مانند روغن‌ها، کره و کره کاکائو به مقدار زیاد تشویق می‌شوند. پروتئین بخشی از رژیم کتو است، اما به طور معمول بین غذاهای دارای پروتئین بدون چربی و منابع پروتئینی سرشار از چربی اشباع شده مانند گوشت گاو و گوسفند فرقی نمی‌گذارد.

میوه و سبزیجات چطور؟ همه میوه‌ها و سبزیجات سرشار از کربوهیدرات هستند. در این رژیم افراد می‌توانند میوه‌های خاصی را در حجم کم مصرف کنند. مصرف سبزیجات نیز به برگ‌دارها مانند کلم پیچ، اسفناج، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، فلفل دلمه‌ای ، پیاز، سیر، قارچ، خیار، کرفس و کدو حلوایی تابستانی محدود می‌شود.

 

خطرات رژیم کتو

رژیم کتوژنیک خطرات بی‌شماری دارد. در صدر این خطرات، مشکلات قلبی حاصل از مصرف بیش از حد چربی اشباع شده قرار دارد. مک مانوس توصیه می‌کند که به دلیل ارتباط چربی‌های اشباع شده با بیماری‌های قلبی، میزان آن را از ۷ درصد کالری روزانه بیشتر نکنید. سایر خطرات احتمالی کتو عبارتند از:

- کمبود مواد مغذی: اگر طیف گسترده‌ای از سبزیجات، میوه‌ها و غلات را نخورید، ممکن است در معرض کمبود عناصر غذایی از جمله سلنیوم، منیزیم، فسفر و ویتامین‌های B و C قرار بگیرد.

- مشکلات کبدی: رژیم کتو می‌تواند کبد افراد را به دلیل تلاش برای سوخت و ساز دچار مشکل کند.

- مشکلات کلیوی: کلیه‌ها به سوخت و ساز پروتئین کمک می‌کنند و رژیم کتو ممکن است آنها را بیش از تحت فشار قرار دهد.

- یبوست: در رژیم کتو غذاهای فیبری مانند غلات و حبوبات کم است و این احتمال یبوست را بالا می‌برد.

- نوسانات خلقی: مغز برای عملکرد به قند کربوهیدرات‌های سالم نیاز دارد. رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است بر عملکرد درست مغز آسیب بزنند.

بنابراین اگر قصد انجام رژیم کتوژنیک را دارید، حتما پیش از انجام با یک پزشک و یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

 بیشتر بخوانید:

رژیم کتوژنیک و تأثیر آن در یائسگی

 

 

 

برچسب ها: رژیم لاغری، تناسب اندام، رژیم، رژیم کتوژنیک، لاغری سریع تعداد بازديد: 369 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز