Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:20

29
مرداد
10 گام کلیدی برای بهبود سبک زندگی و تغذیه ( قسمت 3 )

10 گام کلیدی برای بهبود سبک زندگی و تغذیه ( قسمت 3 )

هدفمند و خردمندانه نیازمندی‌های ضروری‌تان را لیست کرده و در حالت احساس سیری وارد سوپرمارکت‌ها و یا مراکز خرید بشوید تا چیدمان‌های گوناگون، رنگارنگ، چشم‌نواز و اشتها‌برانگیزشان شما را اغوا به خرید مازاد بر نیاز و تفننی ننماید.

د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین  مظهری : متخصص تغذیه و رژیم د ‌رمانی ؛ نائب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و د ‌رمان چاقی

Dr.z.mazhari@

 

تحریریه زندگی آنلاین :  در دو مطلب قبل به 8 گام مهم و کلیدی که اجرای آن‌ها زمینه‌ساز بهبود سبک زندگی بر تغذیه سالم می‌باشد، اشاره کردیم. در این مطلب به سایر گام‌های کلیدی و موثر در تحقق یک زندگی سالم می‌پردازیم.

 

نگهداری وتثبیت نتایج حاصل از گام‌های برداشته شده

الف: از خرید و انباشت مجدد تنقلات و هله‌هوله مورد علاقه دیرین‌تان خودداری فرمایید.

ب: هدفمند و خردمندانه نیازمندی‌های ضروری‌تان را لیست کرده و در حالت احساس سیری وارد سوپرمارکت‌ها و یا مراکز خرید بشوید تا چیدمان‌های گوناگون، رنگارنگ، چشم‌نواز و اشتها‌برانگیزشان شما را اغوا به خرید مازاد بر نیاز و تفننی ننماید.

ج: عدم تامین و فراهم نمودن منابع غذایی ارزان بی‌کیفیت فاقد مواد مغذی کلیدی. صرفه‌جویی‌های صوری امروزتان هزینه‌های بسیار گسترده‌تری در جهت دستیابی مجدد به صحت و سلامتی جسمی، ذهنی و روحی توان کاری از دست رفته‌تان آن هم نه به طور کامل ایجاد خواهد کرد.

د: همواره و همیشه و در همه موارد، پیشگیری به موقع و از دست ندادن فرصت‌های طلایی، نتیجه‌بخش‌تر، کم‌هزینه‌تر و ماندگارترین نتایج را به بار آورده و می‌آورد. چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی...

 بیشتربخوانید:

10 گام کلیدی برای بهبود سبک زندگی و تغذیه ( قسمت دوم )

 

 

گام پایانی ده فرمان حراست از سلامتی و تناسب اندام

حفظ تناسب وزن نسبت به قد و به تبع آن سلامتی پایدار جسم و ذهن و اندیشه و افزایش مقاومت در برابر میلیاردها عوامل بیماری‌زا، ارزشمندترین موهبت‌های پروردگار می‌باشد.

به اثبات رسیده با سکه سلامتی می‌توان گران‌بهاترین سکه رایج جهان را به دست آورد، ولی سلامتی از دست رفته با تمامی سکه‌های دنیا قابل برگشت نمی‌باشد.  از اثر‌گذارترین عوامل مخرب سکه سلامتی، تغذیه روزانه و سبک زندگی تلقی می‌شوند که به طور تدریجی و خزنده و مداوم، رو به انحراف نهاده، از جاده سلامتی خارج و به طرف پرتگاه بیماری‌ها ره می‌سپارند. در این راستا، ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و ماندگار‌ترین اقدامات پیشگیری قبل از سپری شدن فرصت‌های طلایی، در بزنگاه‌های مختلف وادی زندگانی می‌باشد.

ولی بمانند پیشگیری‌های بهداشتی نوع اول (PHC) که با تمام قدمت و گستردگی و آگاهی‌های فردی و اجتماعی باز تعداد کثیری از افراد جوامع مختلف گیتی نیازمند پیشگیری‌های نوع دوم می‌باشند. در مورد انحرافات و گرایش‌های زیان‌بار و غیر اصولی سبک زندگی و عادات غلط ریشه‌دار و نوع و کمیت و کیفیت تغذیه روزمره‌شان میلیون‌ها نفر در سنین مختلف در سراسر ایران و جهان که از جاده سلامتی انحراف پیدا کرده و به سرعت به طرف انواع بیماری‌ها روان گردیده و با مجذور زمان فرصت‌های طلایی‌شان در شرف از دست رفتن می‌باشد، چه می‌توان کرد؟ اول اندیشه و شناخت وضعیت موجود و برآورد نیازها و امکانات و مشخص نمودن اهداف مختلف و تعیین اولویت اول در چهار‌چوب امکانات و مقدورات تنظیم استراتژی یا راهکارهای رسیدن به هدف و سپس زمان‌بندی و برنامه‌ریزی و آغاز به اجرا.

 بیشتربخوانید:

اگر ورزش نمی‌کنید برای لاغری این غذاها را امتحان کنید

 

 

 

بیشتر بدانیم و با دقت و صبوری به کار بندیم

تحت تاثیر احساسات و هیجان، در هیچ موردی به ویژه در قبال تناسب اندام و سلامتی‌تان بدون اندیشه و آگاهی کامل تصمیم‌گیری و اقدام نفرمایید.

 

از جمله در قبال کاهش یا افزایش وزن عدم توجه به فاکتور‌های اثر‌گذار بسیار موثر: سن و سال، پارامترهای زیست شیمیایی مایعات بدن، عملکرد غدد درون‌ریز و وضعیت فیزیولوژیکی زمان حال‌تان از ابعاد مختلف

باور فرمایید هر اقدام نا‌آگاهانه نه تنها شما را به آب حیات سلامتی و زیبایی و تناسب اندام نخواهد رساند، بلکه در کوتاه زمانی به سراب سرگشتگی و چه کنم چه کنم رهنمون خواهد شد.

 

نقش زمان دستیابی به وزن و سایز مورد نظر: اگر سرعت کاهش وزن کند و هماهنگ با جمع و جور شدن پوست‌تان تنظیم گردد، رژیم‌تان متناسب، متعادل و متنوع و سبک زندگانی‌تان مطلوب و منطبق با ساعت زیستی‌تان باشد، شما در مدت زمان طولانی‌تری به مقصد خواهید رسید، ولی با دست‌آورد‌های زیر:

چندین سال جوان‌تر شدن چهره / عدم شل و چروک شدن اندام‌هایتان / افزایش اعتماد به نفس، توان جسمی، قدرت فکر و اندیشه‌تان و از همه مهم‌تر، بهبود نسبی یا کامل بیماری‌های قبلی‌تان و ماندگاری طولانی‌مدت تمامی دست‌آورد‌تان به مدت چندین سال اگر به ریزه‌خواری و ناخنک زدن و بیش‌خوری قبلی نپردازید. بر عکس این اتفاقات در قبال افراد عجول بی‌اراده و زود باور که با انجام رژیم‌های جادویی زود اثر و تک‌خوری‌های فاقد تمامی ریز و درشت‌مغذی مورد نیاز در کوتاه زمانی به کاهش وزن چشم‌گیری نایل خواهند شد، ولی با زشتی و پیری چهره، تحلیل عضلات، افتادگی اندام‌ها، تهی‌تر کردن تراکم استخوان‌ها، کم‌خونی‌های پیشرفته، صدمه دیدن کبد و ... همراه خواهد بود. متاسفانه همین کاهش وزن پرضرر و زیان در کوتاه زمانی خیلی بیشتر از سابق برخواهد گشت، فقط با انباشت و ذخیره چربی و مسئله بازی یویو، یعنی کاهش و افزایش متناب وزن ادامه خواهد یافت.

 بیشتر بخوانید:

آیا تغذیه در بهبود پوست مؤثر است؟

مرطوب کننده های طبیعی برای پوست های خشک

با تغذیه مناسب به جنگ اگزما بروید!

 

 

 

 اقدامات آسان و اثر‌بخش

در اغلب موارد، افت قند خون و فشار خون به علت نیاز بدن‌تان به آب و نمک می‌باشد، لذا نوشیدن تدریجی و جرعه‌جرعه آب گرم یا ولرم با چند بادام کم‌نمک یا یک و نیم قاشق نخودچی و یا یک لقمه نان، پنیر و گردو یا یک عدد هویج یا نصف تخم‌مرغ آب‌پز با یک‌دوم گوجه‌فرنگی و خیار. مفید و موثر‌تر از نبات داغ و یا عسل آب یا شربت و آب‌میوه‌های صنعتی در افراد غیر دیابتیک می‌باشد.

افرادی که بعد از میل کردن غذا نیاز ویار گونه‌ای به مواد شیرین دارند، اگر ۵ تا ۷ دقیقه خودشان را به کار دیگری مشغول دارند، این حالت از بین می‌رود.

 

 اگر با اتمام غذا، احساس پری و سنگینی و تنفس کم‌عمقی دارید، نشان‌گر بیش‌خوری به علت سرعت زیاد غذا خوردن و عدم جویدن کافی و آغشته‌سازی کامل غذا با بزاق‌تان می‌باشد، دفعات آینده به آرامی غذا را میل کرده، به مدت طولانی بجوید و طول مدت صرف مواد غذایی وعده‌های روزانه خود را به نیم ساعت برسانید. نتایج حاصل عبارت خواهد بود از: الف- رفع احساس پری و سنگینی ب- راحتی در دم و بازدم تنفسی ج- پیشگیری از ادامه افزایش وزن و سایز محیط شکم در حوالی ناف و سرزندگی روز افزون و برطرف گردیدن سوزش سردل یا ریفلاکس توام با دفع طبیعی از بعد فرم و قوام، البته واحدهای جیره روزانه میوه و سبزیجات و بهره‌گیری از فرآورده‌های غلات سبوس‌دار و تلفیق آنها با حبوبات نیز مد نظر قرار داده شود.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، چاقی، فشار خون، اشتها، سبک زندگی، قند خون، احساس سیری، ریزه‌خواری، د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین مظهری، قد و وزن تعداد بازديد: 143 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز