Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:53

15
مرداد
تغذیه و ویتیلیگو

تغذیه و ویتیلیگو

بیماری ویتیلیگو و پیشگیری و معالجه آن با در نظر گرفتن ارزش‌های غذایی و رژیم درمانی بپردازم. بیماری ویتیلیگو یک بیماری خود ایمنی است که به علت پرکاری غده تیروئید ایجاد می‌شود.

الهام کریمی – کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : در این مقاله کوشش کردم به شرحی مختصر و مفید درباره بیماری ویتیلیگو و پیشگیری و معالجه آن با در نظر گرفتن ارزش‌های غذایی و رژیم درمانی بپردازم. بیماری ویتیلیگو یک بیماری خود ایمنی است که به علت پرکاری غده تیروئید  ایجاد می‌شود. این بیماری یک بیماری ارثی است. اگر یکی از والدین مبتلا باشد، شانس ابتلا کم است و جای نگرانی نیست. این بیماری به دو صورت در بدن بروز می‌کند. یکی به صورت الگوی سیگمنتال – دیپگمنتیشن در یک قسمت بدن. الگوی ژنرالیزه (نواحی فاقد رنگدانه در قسمت‌های مختلف بدن) سفید شدن مو، ابروها، ریش و همچنین باعث فقدان رنگ در ناحیه داخل دهان می‌شود.

بیشتربخوانید:

چرا مردم ژاپن با خوردن هر روز برنج چاق نمی‌شوند و جوان می‌مانند؟

 

حال به بحث درباره ارتباط تغذیه و نقش آن در درمان این بیماری خود ایمنی می‌پردازیم. چنان که گفته شد این بیماری یک بیماری خود ایمنی یا اتوایمون می‌باشد و آنمی پرنیشوز باعث بروز این بیماری می‌شود. آنمی ریشه در کمبود آهن و اسید فولیک دارد، بنابراین خوردن مکمل آهن و اسیدفولیک در جلوگیری و عدم پیشروی این بیماری نقش مهمی را دارا می‌باشد. با نگاهی مختصر بر بیماری‌های خود ایمنی دیگر همچون «آلوپسی آره آتا» و «مولتیپل اسکلروز» می‌توان نتیجه گرفت که ریشه این بیماری در استرس است. مصرف چغندر خام برای درمان این بیماری و همچنین «پیگمنتاسیون» بسیار مفید است. باید این نکته را بدانید که آفتاب‌سوختگی یا «هایپو پیگمنتاسیون» یک بحث کاملاً جدا از این بیماری می‌باشد. ویتیلیگو زمینه کم‌خونی شدید، استرس و کمبود آهن داشته و آفتاب‌سوختگی در اثر آفتاب گرفتن و «دپیگمنتیشن ثانویه» اتفاق می‌افتد. نکته جالب توجه این است که مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز (البته بخش مهم آن زرده است) در درمان این بیماری بسیار سود آفرین و حائز اهمیت می‌باشد، چرا که براساس مطالعات بنده حقیر، تخم‌مرغ حاوی زرده و سفید است که زرده زرد داریم و زرده سفید. وزن مخصوص زرده سفید نسبت به زرده زرد کمتر است. زرده سفید داخل زرده زرد قرار داشته که یک غشایی دور آن را گرفته که «ویتیلین» نام دارد. تشابه این ویتیلین و ویتیلیگو هم خالی از لطف نیست. پس خوردن یک تخم‌مرغ روزانه کمک بهینه‌ای در کاهش روندآن دارد. خوردن روزانه یک مکمل B کمپلکس که ضمناً حاوی B12 هم باشد، کمک بسیار بالایی به کاهش روند این بیماری و حتی معالجه آن می‌نماید. ناهار بهتر است ساعت 12 تا 1 میل شود و شام بین 6 تا 7 عصر میل گردد. از آنجا که افراد با داشتن تیروئید پرکار بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، لذا دور ماندن از استرس نکته کلیدی در درمان این بیماری است. ورزش روزانه به دفع مواد زائد زیرپوست کمک بسیار بالایی می‌نماید. اکنون به شرحی مختصر درباره مواد مغذی و بهینه برای درمان بیماری ویتیلیگو می‌پردازیم.

 بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی که شکم تان را شش تکه می کند!

با این روش فلفل بخورید تا لاغر شوید!

آشنایی با رژیم غذایی پالئو وتاثیر عجیب آن بر لاغری

 

 

 

 

آهن

از آنجا که ریشه این بیماری کمبود آهن و آنمی پرنیشوز است خوردن مکمل آهن زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه، جهت معالجه و پیشگیری از این بیماری نقش بسزا و بهینه‌ای دارد.

 

زینک

روی و یا زینک کمک بهینه‌ای به فاگوسیتوز سلول‌ها می‌نماید و همان طور که ذکر کردم ورزش به دفع مواد زاید منجمد زیرپوست کمک بسیار قابل توجه و حائز اهمیت می‌نماید. و روی یا همان زینک به فاگوسیتوز و جلوگیری از این بیماری کمک بسیار قابل توجهی می‌نماید.

 

مس

خوردن قارچ مخصوصاً قارچ خام البته تمیز و شسته شده که حاوی منابع سرشار از مس می‌باشد از سفید شدن و بی‌رنگ شدن رنگدانه‌های پوست و حتی مو جلوگیری می‌کند. پس مس نه تنها در بهبود رنگدانه‌سازی در پوست کمک می‌نماید، بلکه در بهبود رنگدانه‌سازی مو نیز کمک می‌نماید. از این جهت قدیمی‌ها توصیه می‌کردند که در لیوان مسی آب بنوشید.

 بیشتربخوانید:

5 روش خانگی درمان رفلاکس معده

غذاهای نفاخ را بشناسید

 

 

 

مواد غذایی مفید

اکنون به رژیم درمانی و ذکر و یادآوری میوه‌ها و منابع غذایی مفید در جلوگیری از این بیماری می‌پردازم. خوردن یک فالوده سیب قبل از خواب ( مخلوط سیب و عرق بیدمشک) حوالی ساعت 8 تا 9 شب برای درمان این بیماری بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد، لذا داشتن خواب کافی 7 تا 9 ساعت در شبانه روز کمک قابل توجهی به درمان این بیماری می‌نماید.

 

خوردن آلو بخارا هم در کمک‌رسانی برای هضم و جذب و هم در بهبود رنگدانه‌سازی کمک بهینه‌ای می‌نماید. ترجیحاً بهتر است گلابی و زغال‌اخته به دلیل داشتن هیدروکینون مصرف نشوند، چرا که هیدروکینون خود ماده‌ای است که در روشن‌سازی پوست در صنعت ساخت کرم‌های دارویی به کار می‌رود.

خوردن لبو و یا همان چغندر قند خام خرد شده در سالاد به صورت معجزه‌آسایی کمک به بهبود این بیماری می‌کند. خوردن هویج و یا آب هویج به خاطر داشتن رنگدانه‌های بتاکاروتن در رنگدانه‌سازی کمک بهینه‌ای می‌کند.

خوردن مغز‌ها، آجیل و خشکبار مانند مغز‌های بادام، گردو، خرمای سیاه، انجیر و برگه و پر زردآلو در جلوگیری از روند این بیماری کمک بسیار قابل توجهی می‌نماید.

تخمه کدو تنبل، لوبیا به صورت آب‌پز خوردن گوشت، البته به صورت آب‌پز و شکر قهوه‌ای یا به اصطلاح شکر زرد در بهبود این بیماری کمک می‌نماید.

نوشیدن چای کم رنگ بدون قند و 7 تا 8 لیوان آب در روز، چای سبز و عسل نقش بهینه‌ای در بهبود این بیماری دارد. خوردن پیاز مخصوصاً پیاز قرمز و به صورت خام همراه با سالاد و غذا کمک بسیار قابل توجهی به درمان این بیماری می‌نماید.

از آنجا که ملانین یک ماده رنگدانه‌ساز است مواد ملانین‌ساز به طور خلاصه عبارتند از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین C، بنابراین می‌توان گفت که سبزیجات و میوه‌جات حاوی این مواد ملانین‌ساز در بهبود و حتی معالجه این بیماری کمک بهینه‌ای می‌نماید.

پس به طور خلاصه اسفناج، پیاز، قارچ، هویج، کلم‌ها و کلم بروکلی، کلم قمری، گل کلم و کلم‌های معمولی، کاهو، انواع سبزی و شلغم و ترب در کاهش روند این بیماری حائز اهمیت می‌باشد.

 بیشتربخوانید:

اگر ورزش نمی‌کنید برای لاغری این غذاها را امتحان کنید

 

 

 

سایرتوصیه‌ها

  ورزش و پیاده‌روی

 آرامش و خواب کافی 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز

 داشتن رژیم غذایی مناسب

 بهداشت روح و روان

 جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش و سولاریم و حمام آفتاب به صورت طولانی

 استفاد از کرم‌های ضدآفتاب حداقل 50 S.P.F و شستشوی آن هر 2 ساعت و تمدید آن

 ایروبیک و ورزش‌های گروهی و یوگا و پیلاتس

در پایان در این مقاله کوشش کردم که قدم نه چندان بزرگ که اندک و مختصر، ولی مفیدی را برای خوانندگان عزیز مجله دنیای تغذیه برداشته باشم.

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، ورزش، رژیم درمانی، کمبود آهن، ویتیلیگو، زینک، الهام کریمی، بیماری خود ایمنی، آفتاب‌سوختگی تعداد بازديد: 231 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز