Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 13:36

29
اسفند
«بخور نخورهای» نوروزی

«بخور نخورهای» نوروزی

برای داشتن تغذیه متعادل، متناسب و متنوع برای خود و خانواده باید بینش همه اعضای خانواده را نسبت به سبک زندگی و خوراک به طور بنیادی حتی در نوروز تغییر داد.

ایرنا نوشت: مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ضمن تشریح توصیه‌های تغذیه‌ای در نوروز به شهروندان توصیه کرد برای حفظ سلامت خود در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نکنند.

میترا جودکیان روز یکشنبه افزود: برای داشتن تغذیه متعادل، متناسب و متنوع برای خود و خانواده باید بینش همه اعضای خانواده را نسبت به سبک زندگی و خوراک به طور بنیادی حتی در نوروز تغییر داد.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تغذیه سالم را یکی از مهمترین ارکان زندگی برشمرد و گفت: در بعضی از فصل‌ها و  دوره‌ها باید بیشتر به تغذیه سالم توجه کرد برای مثال در عید نوروز که شیرینی جات و تنقلات بیشتر است و برنامه غذایی خانواده‌ها تغییر می‌کند توجه به تغذیه سالم به خصوص در کودکان اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: برخی تصور می‌کنند چون اضافه وزن و بیماری متابولیکی خاصی ندارند می‌توانند از شیرینیپهای چرب و تنقلات شور و پرکالری بدون واهمه از به خطر انداختن سلامت شان استفاده کنند اما براساس اصول نوین تغذیه سالم همه افراد چه آنها که در شرایط خوب و طبیعی جسمانی به سر می‌برند و چه افرادی که با بیماری‌های متابولیکی چون اختلالات قلبی عروقی، فشار، چربی خون و دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند باید برنامه غذایی خود را بر اساس اصول تغذیه صحیح تنظیم کنند.
جودکیان با بیان اینکه رعایت اصول تغذیه سالم در تعطیلات نوروز با فرهنگ پذیرایی ایرانی‌ها به همراه تنقلات شیرین چرب و شور پرکالری کار آسانی نیست،  گفت: صرف شیرینی جات ذائقه نواز است ولی موجب چاقی که خود عامل سایر بیماری ها است، می‌شود.

بیشتربخوانید:

توصیه های غذایی برای سفرهای نوروزی

 

 

وی ادامه داد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دارند همیشه تحت رژیم و کنترل هستند و افزایش دریافت مواد قندی فراتر از داروهای کنترل کننده انسولین و قند خون ممکن است فرد را ناگهان دچار جهش قندخون کند و به سمت اغمای دیابتی سوق دهد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به شهروندان توصیه کرد در این روزها در مصرف شیرینی‌جات و شکلات زیاده‌روی نکنند و به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دید و بازدیدها به جای شیرینی های خامه ای، شکلاتی، ژله‌ای و مربایی  از انواع خشک و ساده شیرینی ها در اندازه کوچک استفاده کنند همچنین به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود.

وی بر ضرورت توجه به مصرف وعده های غذایی در بیرون از منزل و رستوران‌ها تاکید کرد و افزود: باید از مصرف   گوشت برای کوبیده به صورت همبرگر و کباب خودداری شود زیرا احتمالاً از مواد اولیه سالمی تشکیل نشده اند و متولیان  رستوران برای اینکه بتوانند به سیل مشتری‌ها سرویس‌دهی کنند آنها را با حرارت و شعله بالا کباب می‌کنند به صورتی که روی  کباب سوخته و درون آن خام است و بخشی که حرارت کافی ندیده شامل انواع انگل‌ها و  باکتری‌ها است.
جودکیان بر ضرورت توجه به تغذیه کودکان، سالمندان و افراد بیمار تاکید کرد و گفت:  افراد باید تا آنجا که امکان دارد از مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده اجتناب و برای پذیرایی از شیرینی‌های کوچکتر استفاده کنند.
وی افزود: میزان مصرف روزانه میوه‌ها برای افراد عادی بین ۲ تا چهار عدد میوه در روز مشخص شده است ولی برای افراد چاق و دارای  اضافه وزن  این میزان باید به ۲ عدد میوه متوسط در روز کاهش یابد زیرا میوه‌ها حاوی قندهای ساده هستند که منجر به افزایش قند خون در افراد دیابتی می شوند و باید به میزان کمتر و  با احتیاط مصرف شوند.

 بیشتربخوانید:

تغذیه مسافران نوروزی (1)

 

 

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: مصرف زیاد میوه توسط کودکان باعث بی اشتهایی آنها شده و آنها را از مصرف مواد غذایی اصلی باز می دارد بنابراین بهتر است بیش از ۲ واحد میوه در روز استفاده نکنند.

وی افزود:  افراد اگر شیرینی و آجیل زیادی مصرف کردند بهتر است وعده غذایی را حذف کنند و در این شرایط اگر تمایل به خوردن ناهار داشتند از غذاهای ساده و سبک استفاده کنند.
جودکیان گفت: افراد در وعده ناهار و شام برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می‌شود تلاش کنند نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنند تا از چاقی جلوگیری شود.
وی به حداقل رساندن مصرف نوشابه حتی انواع کم کالری و آبمیوه های صنعتی را که حاوی قند افزوده هستند را به شهروندان توصیه کرد و گفت: می توان از آب ساده یا دوغ کم‌نمک بدون گاز و یا  شربت های سنتی کم شیرین استفاده کرد.

  بیشتربخوانید:

چه بخوریم کرونا نگیریم؟

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، شکلات، نوروز، شیرینی، فشار خون، آجیل، تنقلات، دیابت نوع2 تعداد بازديد: 280 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز