Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:39

19
تیر
چگونه سبزیجات تازه را انتخاب کنیم؟

چگونه سبزیجات تازه را انتخاب کنیم؟

اگر چه در حال حاضر امکان تولید محصولات کشاورزی در تمام فصول در محیط‌های باز و بسته وجود دارد، اما برای داشتن بهترین طعم و مزه سبزیجات تازه را در فصل اصلی تولید خود انتخاب و خریداری کنید. از سویی برای برخورداری از کیفیت بالا در سبزیجات خریداری شده

دکتر مسیح انصاری  -  متخصص صنایع غذایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اگر چه در حال حاضر امکان تولید محصولات کشاورزی در تمام فصول در محیط‌های باز و بسته وجود دارد، اما برای داشتن بهترین طعم و مزه سبزیجات تازه را در فصل اصلی تولید خود انتخاب و خریداری کنید. از سویی برای برخورداری از کیفیت بالا در سبزیجات خریداری شده، خرید خود را به میزان مصرف روزانه و یا حداکثر برای مصرف دو روز انجام دهید. سبزیجات را فقط قبل از آماده‌سازی یا خوردن با آب تمیز، خنک و جاری کاملاً بشویید. جدول زیر به شما در انتخاب بهترین سبزیجات تازه کمک می‌کند.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با ترکیبات و خواص بینظیر کدو حلوایی

 

 

 

نوع سبزی

بادمجان

بادمجان‌های سفت و دارای ظاهر شفاف به همراه کلاه سبز تازه و احساس سنگینی وزن نسبت به اندازه‌اش را انتخاب کنید.

بادمجان‌های خیلی رسیده دارای طعم تلخ می‌باشند. از انتخاب بادمجان‌های پلاسیده، ضرب دیده و دارای علائم کپک‌زدگی و یا حاوی سوراخ‌های به اصطلاح کرم‌زدگی اجتناب کنید.

 

باقلا سبز

غلاف‌ها بهترین شاخص برای تازگی و طراوت هستند. به دنیال غلاف‌های کاملاً پر، محکم، ترد و سبز باشید. باقلای پوسته شده باید پر پشت و پوستی از رنگ سبز تا سفید مایل به سبز داشته باشد.

از انتخاب غلاف‌های توخالی، شل و یا خشک، لکه‌دار یا زرد شده و پژمرده خودداری کنید.

 

بامیه

بامیه‌های کوچک، سبز روشن و بدون لکه را خریداری کنید که در زمان لمس محکم و ترد باشند. انتهای ساقه هنوز باید سبز باشد.

از انتخاب بامیه‌های کدر، کبود، نرم، لکه‌دار یا دارای علائم کپک‌زدگی، همچنین دارای کلاهک با نشانه‌های رنگ سیاه خودداری کنید. اگر بامیه خیلی رسیده باشد، بافت بسیار چسبنده‌ای خواهد داشت.

 

لوبیا سبز

لوبیا باید دارای ظاهری تازه و روشن بوده و رنگ آنها مناسب باشد. ضمناً باید سفت و ترد باشند.

لوبیاهای پژمرده یا آنهایی را که دارای علائم پوسیدگی بوده، خریداری نکنید. لوبیاهای بلند، ضخیم و زمخت کهنه می‌باشند.

 

بیشتر بخوانید:

اثرات مثبت سرکه سیب روی زیبایی

 

 

خیار

به دنبال خیار‌های سفت با رنگ سبز مناسب باشید. خیارهایی را که به طور مناسب رشد کرده‌اند انتخاب کرده و از خرید خیارهای خیلی بزرگ خودداری کنید.

از خرید خیارهای خیلی بزرگ با رنگ مات یا زرد پرهیز کنید. خیارهای چروک شده یا پژمرده احتمالاً تلخ خواهند بود.

 

ذرت شیرین

پوسته خوشه ذرت را پایین بکشید تا چشم‌تان دانه‌های ذرت را ببیند. به دنبال ذرت شیرین دارای پوسته‌های سبز روشن باشید. گوش‌ها باید به خوبی با ردیف‌هایی از دانه‌های چاق و پر، پر شود. هنگام ناخنک زدن به دانه، باید شیرابه میوه جاری شود.

از خرید ذرت با دانه‌های توسعه نیافته، پوسته پژمرده یا خشک، دانه‌های قهوه‌ای یا دارای فرو‌رفتگی خودداری کنید.

 

سبزیجات برگی

ابتدا، هنگام خريد سبزي، از تازه بودن آن اطمينان حاصل کنيد. به دنبال برگ‌هاي سبز تيره و با طراوت، ترد و رسيده، بدون پژمردگي يا زردي باشيد. برگ‌هاي جوان‌تر و لطيف‌تر از همه سبزي‌ها معمولاً کمي شيرين‌تر از برگ‌هاي مسن‌تر هستند.

از خرید ذرت با دانه‌های توسعه نیافته، پوسته پژمرده یا خشک، دانه‌های قهوه‌ای یا دارای فرو‌رفتگی خودداری کنید.

 

سبزیجات برگی

ابتدا، هنگام خرید سبزی، از تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید. به دنبال برگ‌های سبز تیره و با طراوت، ترد و رسیده، بدون پژمردگی یا زردی باشید. برگ‌های جوان‌تر و لطیف‌تر از همه سبزی‌ها معمولاً کمی شیرین‌تر از برگ‌های مسن‌تر هستند.

از انتخاب سبزیجات برگی پژمرده، شل و یا دارای علائم پوسیدگی و یا با لبه زرد رنگ خودداری کنید.

 

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌هایی که صاف، سفت و فاقد رنگ سبز می‌باشند، انتخاب کنید.

از خرید سیب‌زمینی‌های سبز و آنهایی که بریدگی عمیق، ضرب‌دیدگی یا پوسیدگی زیادی دارند خودداری کنید. همچنین سیب‌زمینی‌هایی را که جوانه‌زده یا پژمرده شده باشند، نخرید.

 

سیب‌زمینی‌های شیرین

سیب‌زمینی‌های شیرین سفت، و دارای پوست نارنجی روشن را انتخاب نمایید.

از انتخاب سیب‌زمینی‌های شیرین که دارای سوراخ‌های کرمی، بریدگی یا پوسیدگی هستند خودداری کنید. حتی اگر قسمت پوسیده را برش و دور بریزید، ممکن است طعم بد همچنان وجود داشته باشد.

 

شلغم

در فروشگاه یا بازار فقط به دنبال اندازه به عنوان شاخص اصلی خود باشید. شلغم‌های کوچک و کره‌ای شکل با قطر حدود 5 سانتیمتر یا کمتر که جوان‌تر بوده و دارای طعم شیرین و بافت مناسب هستند، را انتخاب کنید. شلغم باید سفت و نسبت به اندازه‌اش دارای وزن سنگین‌تر باشد.

شلغم‌های بزرگ که دارای بافت چوبی و سخت، سبک با توجه به وزنش، دارای علائم پلاسیدگی، زخم و بریدگی، و یخ‌زدگی (با توجه به اینکه محصول فصل سرد است) را انتخاب نکنید.

 

فلفل‌ها، فلفل دلمه‌ای

فلفل‌هایی را که سفت، و با توجه به اندازه آن‌ها وزنشان سنگین بوده، و نیز دارای رنگ براق و شفاف باشد، انتخاب کنید.

از انتخاب فلفل‌های پژمرده یا دارای جدار نازک خودداری کنید. لکه‌های نرم را بررسی کنید، زیرا این نشانه پوسیدگی است.

 

قارچ

قارچ‌ها باید دارای ظاهری تازه، صاف و همراه بوی مناسب باشند. سطح قارچ باید خشک و نه خشک شده و البته گوشتی باشد، اگر چه بافت دقیق آن به تنوع قارچ بستگی دارد. به طور کلی، قارچ‌ها باید نسبتاً سفت باشند.

از انتخاب قارچ‌هایی که در ظاهر جمع شده، خشک شده، تیره، مرطوب یا کپک‌زده هستند خودداری کنید. همچنین قارچ‌هایی را که دارای بوی کپک، نرم یا لغزنده هستند، انتخاب نکنید.

 

کاهو/ کلم

سرهایی را انتخاب کنید که با توجه به اندازه آن‌ها وزنشان سنگین باشد یا دسته‌هایی را با برگ‌های لطیف، ترد و رنگ مناسب انتخاب کنید.

از انتخاب سرهایی با برگ‌هایی که نشانه‌های زرد یا قهوه‌ای شدن دارند خودداری کنید.

 

کدو تابستانه

به دنبال کدو ترد و در عین حال سفت و کاملاً رسیده باشید. کدو ترد دارای پوستی شفاف است.

کدوی تابستانی را که ظاهری گرفته یا دارای سطح سخت و زمخت است، انتخاب نکنید، زیرا کهنه یا قدیمی است. از خرید کدوهای دارای سطوح تغییر رنگ یافته یا حفره‌دار خودداری کنید.

 

کدو زمستانه

آن‌ها باید پوستی سفت و سخت داشته باشند و نسبت به اندازه خود سنگین باشند.

از انتخاب کدوهای برش خورده، دارای لکه‌های فرو رفته یا کپک‌زده خودداری کنید. اگر پوست لطیف باشد کدو حلوایی خیلی جوان است و بهترین طعم و کیفیت را نخواهد داشت.

 

کرفس

به دنبال ساقه‌های سفت و بدون لکه باشید. برگ‌ها باید ترد و سبز باشند.

از خرید کرفس با برگ و ساقه زرد خودداری کنید.

 

کلم بروکسل

جوانه‌هایی را انتخاب کنید که به رنگ سبز روشن و اندازه یکنواخت باشند تا امکان پخت و پز یکسان باشد. جوانه‌های کوچک (حدود 2 سانتیمتر)، محکم و جمع و جور، لطیف و دارای بهترین طعم هستند.

از انتخاب جوانه‌های با برگ‌های شل تا نرم یا آسیب‌دیده و زرد شده خودداری کنید. همچنین از جوانه‌های با علائم پژمردگی، پوسیدگی یا آسیب حشرات خودداری کنید.

 

کلم بروکلی

ساقه‌ها باید سفت باشند و قسمت بالای آن دارای خوشه‌های محکم و جوانه‌های کوچک گل باشد. به دنبال یک رنگ سبز تیره باشید.

کلم بروکلی را با جوانه‌های باز یا بزرگ شده و یا سبز مایل به زرد خریداری نکنید، زیرا این نشان می‌دهد که قدیمی است.

 

گل‌کلم

خوشه گل‌کلم (بخشی از سبزیجات که خورده می‌شود) باید سفید کرمی، سفت و فشرده باشد.

گل‌کلمی را که دارای خوشه پخش شده می‌باشد، خریداری نکنید، زیرا این نشان می‌دهد که قدیمی است. از گل‌کلم پژمرده، لکه‌دار قهوه‌ای (ناشی از پوسیدگی) یا کپک‌زده خودداری کنید. مواظب آسیب حشرات باشید.

 

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی باید صاف، رسیده و فاقد عیوب باشد. گوجه‌فرنگی‌های رسیده به طور ناچیز نرم و دارای رنگ قرمز مطلوب می‌باشند. گوجه‌فرنگی‌های نارس را در محیط گرم قرار داده تا به رسیدن آنها کمک شود.

گوجه‌فرنگی‌های دارای ضرب‌دیدگی یا سوختگی، ترک‌خوردگی یا خیلی نرم را انتخاب نکنید. همچنین گوجه‌فرنگی‌هایی که دارای قسمت‌های لهیده، سطوح فرورفته یا کپک‌زده هستند معمولاً خراب بوده و نباید آنها را انتخاب کرد.

 

لبو

زمستان زمان اصلی تولید لبو است. لبوهایی که اندازه آنها کوچک یا متوسط باشند، لطیف‌تر از لبوهای بزرگ هستند. لبو باید دارای ریشه‌های صاف و محکم باشد. لبوها باید نسبت به وزن‌شان سنگین‌تر باشند.

از انتخاب لبوهای بزرگ که دارای بافت چوبی و سخت، یخ‌زده (با توجه به زمستانی بودن لبو) و پیر هستند، خودداری کنید. لبوهای زخم‌خورده و بریده شده را انتخاب نکنید.

 

مارچوبه

مارچوبه‌هایی را که دارای نوک (برگ)‌های جمع و جور، بسته و چسبیده به بدنه (ساقه) باشد، انتخاب کنید. ضمناً ساقه باید صاف و گرد با رنگ سبز پر رنگ باشد.

مارچوبه‌هایی را که دارای نوک (برگ)‌های باز و به بدنه (ساقه) چسبیده نیستند، و دارای ساقه‌های با شکل غیر طبیعی بوده، و نوک کپک‌زده یا پوسیده دارند و یا با ماسه پوشانده شده‌اند انتخاب نکنید، زیرا برداشتن آن سخت است.

 

نخود فرنگی

غلاف‌های نخود‌فرنگی باید پر بوده و رنگ سبز تند غلاف‌ها به بی‌رنگ تبدیل نشده باشند. نخود‌فرنگی به طور کلی در غلاف برای دانه‌دانه شدن توسط مصرف‌کننده فروخته می‌شود. نوعی نخود‌فرنگی وجود دارد که دارای غلاف صاف است.

از انتخاب غلاف‌های سخت (چوبی) و پیر و یا با چهره پلاسیده، شل و بی‌رنگ خودداری کنید.

 

هویج

هویج باید سفت، صاف، خوش فرم و از رنگ نارنجی خوبی برخوردار باشد. قسمت بالای هویج باید تازه و دارای رنگ سبز خوش رنگ باشد.

هویج‌هایی را که در قسمت بالای آنها مقدار رنگ سبز زیاد است و باید قبل از خوردن آنها را جدا کنید، انتخاب نکنید. از خرید هویج‌هایی که پژمرده و یا دارای علائم لزجی شدن می‌باشند، خودداری کنید.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین روش های نگهداری بامیه

بهترین روش های نگهداری از سیر تازه

بلانچ کردن سبزیجات + آموزش تصویری

 

 

 

برچسب ها: سبزیجات، گیاهخواری تعداد بازديد: 166 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز