Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:23

6
اردیبهشت
چهار نکته مهم که روزه‌داران باید رعایت کنند

چهار نکته مهم که روزه‌داران باید رعایت کنند

روزه گرفتن در روزهای گرم و بلند تابستان کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد. زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبه رو می شوید.

روزه عبادت و تمرینی برای تحمل سختی‌هاست و اگر نکات روزه‌داری را خوب به کار نبرید روزهای سختی را پشت‌سر خواهید گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین، روزه گرفتن در ماه رمضان خطر کم آبی را به همراه دارد زیرا خوردن و آشامیدن به قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب خورشید محدود می‌شود. بعلاوه، از آنجا که افراد روزه دار برای صرف وعده سحر خیلی زود بیدار می‌شوند، کمبود خواب و کمبود آب بدن می‌تواند منجر به سردرد شود.

گروه SingHealth که گروهی مربوط به رژیم غذایی در بیمارستان عمومی سنگاپور (SGH) است، می‌گوید: "روزه داری سالم در صورت مصرف غذاهای مناسب و به مقدار مناسب امکان پذیر است."

بیشتربخوانید:

روزه داری، روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد؟

 

در این مطلب چند نکته برای یک روزه‌داری سالم ذکر شده است:

۱) از وعده غذایی سحری صرف‌نظر نکنید

به قول معروف، "صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است" و این وعده در ماه رمضان از اهمیت بیشتری برخوردار می شود! به دلیل ساعات طولانی روزه‌داری، طبیعی است که در طول روز احساس کم آبی و خستگی کنید. سحری نخوردن، روزه داری را طولانی می‌کند؛ بدن شما باید از وعده غذایی قبلی استفاده کند تا تمام مواد مغذی و انرژی را تا افطار برایتان فراهم سازد.

۲) در هنگام صرف افطار پرخوری نکنید

همانطور که توصیه می‌شود از خوردن سحری صرف نظر نکنید، توصیه می‌شود که افطار را سبک و کم میل کنید زیرا پرخوری بعد از یک روز گرسنگی می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. افطار باید یک وعده غذایی متعادل و مغذی باشد و نه یک مهمانی! پرخوری و مصرف زیاد غذا به ویژه غذاهای پرچرب ممکن است منجر به سوءهاضمه و افزایش وزن شود.

بیشتربخوانید:

چگونه روزه‌داران از خطر کرونا در امان بمانند؟

 

 

۳) از خوردن غذاهای سرخ شده، غذاهای شور و غذاهای خیلی شیرین خودداری کنید

اگرچه این غذاها در کوتاه مدت احساس خوبی به شما می‌دهند، اما می‌توانند روزه‌داری را برای روز بعد دشوار کنند. جدا از افزایش وزن ناسالم، مصرف غذاهای چرب و شیرین نیز باعث کسلی و خستگی می‌شود. علاوه بر آن، باید نمک مصرفی خود را بخصوص در وعده سحر محدود کنید، زیرا این ماده عامل افزایش تشنگی است. سعی کنید از همه گروه‌های اصلی غذایی از جمله میوه و سبزیجات، برنج و غلات، همچنین گوشت و مواد جایگزین آن استفاده کنید. مصرف غذاهای غنی از فیبر در ماه رمضان نیز ایده‌ آل است زیرا هضم آنها دیرتر از غذاهای فرآوری‌شده صورت می‌گیرد بنابراین شما در طول روز احساس سیری بیشتری می‌کنید.

۴) تا حد ممکن آب بنوشید

نوشیدن هرچه بیشتر آب در فاصله افطار تا سحر، خطر کمبود آب بدن در هنگام روزه‌داری را کاهش می‌دهد. تمام تلاش خود را بکنید تا روزانه حداقل ۸ لیوان مایعات قبل از طلوع و بعد از غروب آفتاب بنوشید. مایعات شامل آبمیوه، شیر، نوشیدنی و سوپ است اما آب بهترین انتخاب است. در حالت ایده‌آل، باید نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه را نیز کاهش دهید زیرا کافئین، ماده‌ای ادرار آور است و باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود.

بیشتربخوانید:

چگونه روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، سیستم ایمنی بدن، روزه تعداد بازديد: 223 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز