Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:31

24
اسفند
با این روش از رژیم‌غذایی پرچرب پیشگیری کنید

با این روش از رژیم‌غذایی پرچرب پیشگیری کنید

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان سوئدی بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که با استفاده از روش درمانی ASO می‌توان اثرات مخرب سلامتی رژیم‌غذایی چرب را کاملا کاهش داد.

ایسنا نوشت: دانشمندان راهی برای پیشگیری یا معکوس کردن شرایطی مانند دیابت و چاقی با مصرف غذاهای پرچرب یافتند.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان سوئدی بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که با استفاده از روش درمانی ASO می‌توان اثرات مخرب سلامتی رژیم‌غذایی چرب را کاملا کاهش داد. در حقیقت، موش‌هایی که پس از مصرف رژیم‌غذایی پرچرب به دیابت، بیماری کبد چرب و چاقی مبتلا شدند، با این روش درمانی به‌طور کامل سلامت طبیعی خود را به‌دست آوردند.

در همین حال، موش‌هایی که این روش درمانی را قبل از رژیم‌غذایی پرچرب دریافت کردند، از ابتدا مشکل سلامتی نداشتند.

محققان از مرکز تحقیقات Rolf Luft موسسه کارولینسکا کشف کردند که این روش درمانی باعث کاهش سطح آپولیپوپروتئین CIII (تنظیم‌کننده اصلی متابولیسم چربی) در بدن می‌شود. آنان دو گروه از موش‌ها را مورد مطالعه قرار دادند، یک گروه رژیم‌های پرچرب از سن هشت هفتگی و یک گروه کنترل که رژیم طبیعی داشتند.

برخی از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب به ‌مدت ۱۰ هفته تحت درمان با ASO قرار گرفتند تا سطح آپولیپوپروتئین CIII آنان کاهش یابد. محققان از همان ابتدا بقیه این موش‌ها را تحت درمان با ASO قرار دادند تا هرگونه افزایش آپولیپوپروتئین CIII را هنگام غذا خوردن بررسی کنند. سپس آنان را با  گروه کنترل مقایسه کردند.

دکتر اسماعیل والادولید-آکبس، استادیار گروه پزشکی و جراحی مولکولی اظهار کرد: «پس از یک دوره ۱۰ هفته‌ای، تمام موش‌های گروه اول چاق، مقاوم به انسولین و استئاتوز کبدی (کبد چرب) بودند اما بعد از درمان ASO با وجود این‌که رژیم‌غذایی پرچرب داشتند، متابولیسم گلوکز، وزن و مورفولوژی کبد آن‌ها عادی شد.»

محقق ارشد این تحقیق، پروفسور لیزا جونتتی برگرن گفت: « ما می‌توانیم ثابت کنیم که کاهش سطح آپولیپوپروتئین CIII  با وجود مصرف مداوم یک رژیم‌غذایی پرچرب، نه تنها از شما محافظت می‌کند بلکه با افزایش حساسیت انسولین، از بین بردن اختلالات متابولیکی مضر ناشی از چربی را معکوس می‌کند.»

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، تناسب اندام، دیابت، کلسترول، چربی سوزی تعداد بازديد: 385 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز