Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 06:03

10
شهریور
مصرف این داروی لاغری خطر «مرگ ناگهانی» دارد

مصرف این داروی لاغری خطر «مرگ ناگهانی» دارد

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور ضمن تشریح عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت مصرف ماده شیشه گفت: برخی از شرکت‌های داروسازی خارج از ایران به صورت غیرمجاز از ترکیبات آفدرین

ایسنا نوشت: دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور ضمن تشریح عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت مصرف ماده شیشه گفت: برخی از شرکت‌های داروسازی خارج از ایران به صورت غیرمجاز از ترکیبات آفدرین، داروی لاغری به نام «هیدروکسیکات» تولید می‌کنند که در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز از این دست داروها تبلیغ می‌شود، این درحالیست که مصرف‌کنندگان این قرص‌ها ممکن است دچار تپش قلب و افزایش دمای بدن شوند که احتمال مرگ ناگهانی در این افراد بسیار بیشتر از افراد عادی است.

علی غلامی ضمن ارائه توضیحاتی درباره اثرات کوتاه مدت و بلندمدت ماده شیشه، درباره پیشینه این ماده بیان کرد: در سال ۱۹۱۹ میلادی دانشمندی ژاپنی برای اولین بار ماده‌ای با ترکیب آمفتامین ساخت؛ آمفتامین ماده‌ای بود که در گذشته برای درمان چاقی مفرط، افزایش انرژی و خواب‌زدگی و .. مورد استفاده قرار می‌گرفت، حتی در جنگ جهانی دوم نیز برای افزایش انرژی، سربازان این قرص‌ها را استفاده می‌کردند تا هم غذای کمتری مصرف کنند و هم بیشتر بیدار بمانند و انرژی بیشتری هم داشته باشند.

 

بیشتربخوانید:

چای؛ داروی لاغری

 وی ادامه داد: همچنین خلبان‌های ژاپنی نیز در گذشته ماده شیشه مصرف می‌کردند تا میزان خشونت‌شان افزایش و میزان مهربانی و عطوفتشان کاهش یابد تا عملیات انتحاری خود را به خوبی پیش ببرند، اما در ادامه با شناخت عوارض بسیار هولناک آن از گردونه مواد دارویی خارج شد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور در ادامه درباره ترکیبات سازنده ماده شیشه گفت: در حال حاضر شیشه به صورت زیرزمینی و با اعمال تغییراتی در «پسودوافدرین» ساخته می‌شود که ماده‌ای ترکیبی است و خاصیت ضد احتقانی دارد و درگذشته نیز برای درمان آبریزش بینی استفاده می‌شد. با افزودن آمونیاک به پسودوافدرین تغییراتی در ساختار این ماده به وجود می‌آید که در نهایت این ماده تبدیل به  ماده‌ای کریستالی شکل به نام شیشه می‌شود.

غلامی با بیان اینکه شیشه ماده محرک مصنوعی بسیار قوی با عوارض کوتاه مدت و بلندمدت جسمانی و روانی است، افزود: شیشه ماده‌ای است که بر روی مغز اثراتی بسیار مخرب و شدید بر جای می‌گذارد؛ این ماده به جهت طوفان ترشحات دوپامین باعث ایجاد سرخوشی در فرد خواهد شد که برای مصرف‌کنندگان به ویژه افرادی که برای بار اول این ماده را مصرف می‌کنند بسیار لذت‌بخش است، اما هزینه‌ای که بدن برای این لذت می‌پردازد بسیار سنگین، هولناک و گاها غیرقابل برگشت است.

وی با بیان اینکه ماده شیشه در سه مدل استنشاقی، خوراکی و تزریقی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: بی‌خوابی، گر گرفتگی، افزایش ضربان قلب، تعریق، افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش تنفس و کاهش اشتها از عوارض کوتاه مدت مصرف شیشه است.

 

بیشتربخوانید:

داروی لاغری اورلیستات چگونه لاغر می کند؟

 غلامی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی مانند میزان مصرف مواد و میزان خلوص مواد در میزان تاثیرگذاری شیشه بر بدن دخیل است، به تشریح عوارض بلند مدت مصرف این ماده پرداخت و گفت: شیشه در قسمتی از ساقه مغز به نحوی اثر می‌گذارد که موجب کاهش اشتها می‌شود و به همین دلیل برخی از عطاری‌ها بدون توجه به عوارض وحشتناک آن شیشه را با پودر بعضی گیاهان مخلوط کرده و تحت عنوان کپسول‌های لاغری به فروش می‌رسانند؛ حتی در این میان برخی از شرکت‌های داروسازی در خارج از ایران به صورت غیرمجاز از ترکیبات افدرین داروی لاغری به نام هیدروکسیکات تولید می‌کنند که در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز از این دست داروها تبلیغ می‌شود، این درحالیست که افرادی که داروهای هیدروکسیکات را مصرف می‌کنند دچار تپش قلب و افزایش دمای بدن خواهند شد و درنهایت احتمال مرگ ناگهانی در آنها بیشتر از جمعیت عادی است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور ادامه داد: در برخی اوقات در جامعه شاهد هستیم که برخی بدنسازان دچار مرگ ناگهانی می‌شوند که امکان دارد این موضوع به دلیل مصرف داروی هیدروکسیسکات باشد که جهت چربی سوزی از آن استفاده می‌کنند و پس از مصرف  به دنبال افزایش ضربان قلب و عوارض قلبی، ممکن است دچار مرگ ناگهانی شده باشند.

 

بیشتربخوانید:

داروی لاغری برونتریل چگونه موجب کاهش اشتها می شود؟

 وی در ادامه درباره اثرات روانی و رفتاری شیشه توضیح داد: رفتار مصرف‌کنندگان شیشه بسیار غیرقابل پیش‌بینی است، آنها اغلب در لحظه تصمیم می‌گیرند و به هیچ وجه به عواقب رفتار خود توجه نمی‌کنند. رفتارهای تکانه‌ای به ویژه رفتارهای جنسی تکانه‌ای به شدت در آن‌ها قابل مشاهده است، به طوریکه هر زمان که موقعیت رفتارهای جنسی برایشان به وجود بیاید، اقدام می‌کنند. 

غلامی افزود: این افراد در کوتاه مدت به شدت ولخرج، تهاجمی و پرخاشگر هستند ولی در ادامه مصرف دچار خشم عنان گسیخته، افسردگی، وحشت‌زدگی و در هم شکستگی رفتاری می‌شوند؛ همچنین توهمات شنوایی و بینایی و لامسه در این افراد بسیار شایع است که گاها باعث بروز عملکردهای وحشتناک و حتی جنایت‌های هولناک می‌شود. اختلال در حافظه و گفتار و ابتلا به پارکینسون دائم نیز در مصرف‌کنندگان شیشه بسیار شایع است. 

برچسب ها: چاقی، لاغری، تناسب اندام، دارو، قرص لاغری، شیشه، هیدروکسیکات تعداد بازديد: 345 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز