Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 00:48

6
خرداد
با رژیم دكتر اتكینز atkins بیشتر آشنا شویم

با رژیم دكتر اتكینز atkins بیشتر آشنا شویم

از جمله برنامه‌های غذایی به كار برده شده جهت كاهش سریع وزن روش دكتر اتكینز می‌باشد كه به علت عدم احساس گرسنگی و كاهش سریع وزن، بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و كم حوصله است.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

 

رژیم لاغری دکتر اتکینز atkins ، بدون توجه به پیامدهای زیانبار آن به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار داده شده و می‌شود.

در این برنامه غذایی با حذف كامل یا كاهش شدید مواد حاوی قندهای ساده و مركب و گنجانیدن بدون محدودیت پروتئین‌ها و چربی‌ها از یك طرف رضایت رژیم‌گیرندگان به علت امكان خوردن غذا به مقدار دلخواه فراهم می‌شود و از طرف دیگر به علت عدم احساس گرسنگی ناشی از تجمع مواد كتونی یا ستونی رضایت آنها جلب می‌شود.

تاثیر تركیبات كتونی به ایجاد بی‌اشتهایی و بی‌میلی در روند ادامه رژیم پرپروتئین و چربی به قدری چشمگیر است كه پس از مدتی رژیم‌گیرندگان این رژیم لاغری خود به خود مقدار غذای خود را تا حد ایجاد بیلان منفی انرژی دریافتی و مصرفی كاهش می‌دهند.

 

رژیم اتکینز

 

انجام این روش كاهش وزن در 5 مرحله پی در پی به صورت زیر اجرا می‌شود.

مرحله اول این رژیم لاغری: عبارت است از حذف كامل مواد قندی ساده و مركب (كربوهیدرات) به هر شكل و صورتی از برنامه غذایی روزانه و مصرف بدون محدودیت تخممرغ و انواع گوشت‌های قرمز، سفید و بهره‌گیری از خامه، كره، روغن نباتی یا حیوانی و مایونز تا نهایت ظرفیت و اشتهای رژیم‌گیرندگان.

در این مرحله از رژیم لاغری فقط به مقدار بسیار محدودی از سالادی كه حاوی خیار، كاهو، كرفس، پیازچه و پیاز با سس (حاوی مقدار زیادی روغن) باشد، استفاده می‌شود (به مدت 14 روز).

در این مرحله رژیم فاقد كربوهیدرات، هدف استفاده از گلیكوژن ذخیره می‌باشد و چون به ازای یك گرم گلیكوژن 3 گرم آب از بدن دفع می‌شود، در نتیجه در طول پیروی از این رژیم لاغری، آب زیادی از بدن دفع می‌شود (در متابولیسم چربی و پروتئین آب از بدن دفع می‌شود).

بنابراین كاهش وزن سریع به دلیل دفع آب اتفاق می‌افتد نه كاهش بافت چربی و چون افراد بی‌حوصله و عجول تمایل دارند در كوتاه‌ترین زمان وزن خود را كم كنند، این رژیم غذایی بسیار مورد توجه آنها قرار گرفته است و حتی بدون در نظر گرفتن عوارض اجتناب‌ناپذیر آن به طور خودسرانه این رژیم لاغری را دست به دست انتقال می‌دهند.

مرحله دوم این رژیم لاغری: در مرحله دوم نیز مثل مرحله قبلی، مصرف بدون محدودیت گوشت‌ها، روغن‌ها و تخم‌مرغ مجاز بوده و فقط بین 8-5 گرم كربوهیدرات یا قند و چند پره گردو و مقدار بسیار محدود و ناچیزی گوجه‌فرنگی میل می‌شود.

مرحله سوم این رژیم لاغری: در این مرحله، علاوه بر مواد غذایی مراحل قبلی، مقدار یك‌دوم تا یك‌سوم لیوان سبزیجاتی مانند كدوی سبز، انواع كلم، لوبیای سبز، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، اسفناج و گوجه‌فرنگی به صورت مخلوط یا جداگانه اضافه می‌شود و از موادغذایی حاوی كربوهیدرات مثل نان، سیب‌زمینی، ماكارونی و برنج به قدری اجازه داده می‌شود كه كل قند دریافتی از 16-10 گرم تجاوز نكند (یك كف دست نان با وزن 30 گرم به طور تقریبی 15 گرم قند دارد).


مرحله چهارم این رژیم لاغری: در این مرحله مقدار كربوهیدرات یا قندساده و مركب را تا حد30-20 گرم در روز افزایش داده و علاوه بر مواد گوشتی و چربی‌ها، رژیم‌گیرندگان می‌توانند در دو روز هفته به مقدار محدود شده‌ای از انواع توت‌ها، طالبی و گریپ‌فروت تناول كنند.

مرحله پنجم این رژیم لاغری: در مرحله آخر ضمن ادامه تاكید به مصرف بدون محدودیت مواد چربی و پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها، تخم‌مرغ، كره، خامه و سس مایونز، كربوهیدرات دریافتی را تا حد 30-25 گرم افزایش می‌دهند و بدین ترتیب امكان استفاده از یك برش نان یا چند قاشق برنج در روز فراهم می‌شود.

گرچه در طی ادامه دقیق این روش، امكان كاهش وزنی به مقدار 10-8 كیلوگرم در كوتاه‌مدت میسر می‌شود ولی به علت خطرات فراوان و عوارض جبران‌ناپذیر ناشی از چنین برنامه غذایی نامتعادل، سلامت رژیم‌گیرندگان مورد تهدید قرار می‌گیرد.

توصیه‌های لازم در این رژیم شامل موارد زیر می‌باشد:

1- این رژیم لاغری نباید حاوی بیش از 20 گرم كربوهیدرات در روز باشد.

2- تنها زمانی كه فرد گرسنه است باید غذا بخورد.

3- اگر غذای خاصی در رژیم ذكر نشده باید از مصرف آن اجتناب شود.

  4- رژیم لاغری باید شامل پروتئین خالص، چربی خالص و تركیبی از این دو باشد.

خطرات ناشی از رژیم لاغری اتكینز

1- به علت عدم تكافوی موادقندی دریافتی و سوخت ناقص چربی‌های فراوان مصرفی، مولكول‌های كتونی در بدن انباشته می‌شود كه از یك طرف به علت تاثیرگذاری بر مركز اشتها موجبات بی‌میلی و عدم رغبت شدید به غذا خوردن را در رژیم گیرندگان موجب می‌شود.

2- از طرف دیگر كلیه را تحت تاثیر قرار داده و دفع اسیداوریك حاصل از تجزیه مواد پروتئینی حاوی پورین را مهار می‌كند و بدین ترتیب حجم اسیداوریك در خون و مایعات بدن افزایش یافته و در افراد مستعد و دارای پیش‌زمینه به ایجاد نقرس یا حمله شدید آن منجر می‌شود.

3- مصرف بدون محدودیت انواع روغن‌ها و چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع شده افزایش چربی خون را ایجاد كرده و سطح تری‌گلیسیریدها و كلسترول به ویژه كلسترول بد یا LDL را افزایش و سطح كلسترول خوب یا HDL را كاهش می‌دهد كه خود زمینه‌ساز و ایجادكننده تصلب شرائین، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، كلیوی و سكته‌های مغزی می‌باشد.

4- به دلیل دفع فراوان آب و الكترولیت‌ها تعادل مایعات بدن به هم خورده و منجر به شوك آنافیلاكسی و مرگ می‌شود.

5- از عوارض دیگر این روش رژیم لاغری می‌توان به یبوست شدید، هموروئید، بدبویی نفس، ریزش مو، آزردگی كبد، عصبانیت شدید و عدم تحمل دیگران را نام برد.

6- اگر رژیم‌گیرندگان این رژیم لاغری به موازات ادامه چنین برنامه نامتعادل و نامناسب مكمل ویتامینی و مواد معدنی دریافت نكنند، به گرسنگی پنهانی و سلولی و تبعات ناشی از تخلیه كامل ذخیره بدن از این مواد حیاتی و بیماری‌های ناشی از آن دچار خواهند شد.

7- یكی از مشكلاتی كه با ایجاد حالت كتوزیس ناشی از رژیم لاغری دكتر اتكینز بروز می‌كند، اسیدی شدن PH ادرار و خون است كه با دفع املاح از استخوان‌ها همراه بوده و كلسیم استخوان‌ها را خارج می‌كند و زمینه پوكی استخوان را به خصوص در خانم‌ها فراهم می‌آورد و چون این مسأله در كشور ما یك مشكل اساسی است و بیشتر قشر چاق را در جامعه ما خانم‌ها تشكیل می‌دهند، از اینرو توصیه می‌شود كه این گروه به هیچ عنوان از این نوع رژیمهای غذایی استفاده نكنند.

 

برچسب ها: رژیم لاغری، تغذیه سالم، رژیم غذایی کاهش وزن، رژیم غذایی لاغری، رژیم غذایی دکتر اتکینز، رژیم غذایی غلط، رژیم غذایی غیر اصولی، توصیه های رژیم دکتر اتکینز، خطرات رژیم اتكینز، رژیم لاغری اتکینز تعداد بازديد: 1836 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز