Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 22:08

23
شهریور
الفبای مشاوره در تغذیه و كاهش وزن (2)

الفبای مشاوره در تغذیه و كاهش وزن (2)

بخش دوم- در یك بررسی طولانی مدت و طرح سوال فوق از بیست هزار مراجعه‌كننده دارای اضافه وزن و چاقی نتایج زیر به ترتیب فراوانی و تعداد پاسخ دهندگان به دست آمده است.

 

در چه محدوده‌ای قرار دارید؟

اكنون كه جدول را در اختیار دارید، یك دقیقه به خودتان زحمت بدهید و شاخص توده بدنتان (BMI) را محاسبه و مشخص فرمایید و تعیین كنید در چه محدوده‌ای قرار دارید.

همانطوری كه ملاحظه می‌گردد علاوه بر آنكه محدوده سن افراد در تعیین حد متوسط BMI قابل قبول نقش دارد، جنسیت نیز به علت متفاوت بودن بافت بدن خانم‌ها با آقایان محدوده متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهد، البته شاخص توده بدنی افراد در هر دو جنس با سن نیز ارتباط دارد.

یعنی فردی كه در سن 20 سالگی قرار دارد اغلب اندام متفاوت‌تری با افراد 40 ساله دارد.

 البته ناگفته نماند كه شاخص توده بدن نشانگر آن نخواهد بود كه شما به چه میزانی احساس سلامتی و سرحالی می‌كنید و یا تا چه حدی از تغذیه سالم برخوردارید و چه میزان در هفته فعالیت نموده‌اید،  مثلاً اگر خانمی از حاصل تقسیم وزن به مجذور قدش یعنی BMI یا شاخص توده بدنی در محدوده 24 به بعد قرار داشته باشد یقیناً دارای وزن بالاتری می‌باشد كه در محدوده وزن ایده‌آل برشمرده نمی‌شود، لذا از بعد رژیم‌درمانی توصیه می‌گردد كه در صورت علاقه داشتن به حفظ اندام متناسب و سلامتی پایدار، هر چه زودتر به تغییر نوع و میزان تغذیه روزمره پرداخته و همزمان با این تغییرات، فعالیت و ورزشی در خور و مناسب را به طور مرتب و ادامه‌دار برای خود برنامه‌ریزی نماید.

در غیر این صورت به میزان شاخص توده بدن شما به طور تدریجی ولی مداوم اضافه خواهد شد و اگر شما خواننده محترم این مطالب BMI یا شاخص توده بدنی به میزان بالاتر از 30 دارید، در اولین فرصت به مشاور یا متخصص تغذیه مورد اطمینان خود مراجعه كنید و بعد از رایزنی‌ و ارزیابی و تحلیل نتیجه انجام آزمایشات كامل اخیر خود به تغییر برنامه غذایی و روش زندگی فعلی‌تان از بعد نوع و میزان، فعالیت و جنب و جوش مورد نیاز اقدام فرمایید.

چاقی، حاصل سال‌ها انباشتگی انرژی

باز لازم به یادآوری می‌دانم با توجه به این موضوع كه انباشتگی انرژی‌های مازاد بر نیاز واقعی شما بطور تدریجی و در طولانی مدت حاصل آمده و وزن فعلی شما را در این لحظه به تصویر كشیده است، لذا رفع و رجوع و كاهش دادن آنها نیز احتیاج به یك رژیم متناسب، متعادل و متنوع دارد كه با تعدیل میزان انرژی دریافتی فعلی‌تان می‌توانید بتدریج از انرژی‌های پس‌انداز شده خود برداشت نموده و بدون بروز هیچ عارضه‌ای در حین و بعد از اجرای دقیق برنامه تدوین شده به اندام موزون و وزن دلخواه‌تان دست پیدا كنید و اگر مجدداً به ریزه‌خواری و عدم تحرك مزمن گذشته برنگردید این دستاورد و موفقیت حداقل تا چندین سال ماندگاری خواهد داشت.

پس مثل همیشه شما بزرگواران آینده‌نگر و هدفمند را از اجرای رژیم‌های كاهش‌دهنده سریع وزن و داروهای كمك لاغری مجهول و نامعلوم برحذر داشته و به یادتان می‌آورم كه شما در طول یك یا دو هفته به این اندام و وزن فعلی نرسیده‌اید كه در زمان كوتاهی بتوانید این همه انرژی‌های انباشته شده بصورت بافت چربی را به مصرف برسانید. باور بفرمایید رسیدن شما به هدف‌های معقول و حساب‌شده دور از دسترس نمی‌باشد.

 هزاران نفر دیگر كه وضعیت خیلی بدتر و شاخص توده بدنی بالاتر از سركار را داشتند و از عدم تناسب اندام، نارضایتی خود را ابراز می‌داشتند، در طول زمان مناسب كاملاً موفق گردیده‌اند و هستند افرادی كه وزن و اندام بازیافته خود را در طول چندین سال گذشته حفظ نموده‌اند و از ابتلا به بیماری‌های ناشی از اضافه‌وزن و چاقی در امان مانده‌اند و حتی به تعدیل و رفع بیماری‌های زمینه‌‌ای خود نیز نایل گردیده‌اند.

 

 

برای خواندن بخش اول- الفبای مشاوره در تغذیه و كاهش وزن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ورزش، تغذیه مناسب، برنامه غذایی، اندام مناسب، توده بدنی، انباشتگی انرژی تعداد بازديد: 906 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز