Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:13

17
مرداد
در مسیر کاهش وزن، خوراکی های سالم را برگزینید (1)

در مسیر کاهش وزن، خوراکی های سالم را برگزینید (1)

بعضی از افراد بر این باورند که خوراکی‌های سالم خوشمزه نیستند اما این طرز فکر صحیح نیست. بلکه شما می‌توانید مواد غذایی را طوری انتخاب کنید که ضمن کم کالری بودن از آنها لذت هم ببرید.

علی پزشکی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه

           

اغلب مردم با شنیدن عبارت «خوراکی سالم» برداشت منفی می‌‌کنند و این گونه می‌‌پندارند که خوراکی‌‌های سالم، خوشمزه و دلچسب نیستند. اما اینطور نیست.

برای لاغر شدن و لاغر ماندن بایستی این ذهنیت را که خوراکی‌‌های سالم به اندازۀ خوراکی‌‌های مورد علاقه‌تان، رضایت بخش نیستند را تغییر دهید.

در واقع بسیاری افراد پس از آشنایی با این گونه خوراکی‌‌ها، طعم، ترکیب و بوی آنها را به خوردنی‌‌های ناسالم ترجیح می‌‌دهند. در ذهن ما این گونه جا افتاده است که غذاهای کم چرب، خوشمزه و درست و حسابی نیستند.

اما در بسیاری موارد خوراکی‌‌های کم چرب و کم کالری از انواع پرکالری‌شان قابل تشخیص نیستند و چه بسا گاهی خوشمزه ترند!

بنابراین کنار گذاشتن این اندیشه که خوراکی‌‌های کم‌چرب به خوشمزگی خوراکی‌‌های پرچرب نیستند، اهمیت دارد. از آنجا که از ابتدا ذائقه‌تان به خوراکی‌‌های پرکالری عادت کرده است گمان می‌‌کنید که خوشمزه‌ترند.

نکات زیر به شما کمک می‌‌کند تا در این مسیر، موفق‌تر عمل کنید.

1- نوع کم چرب خوراکی‌‌های مورد علاقه‌تان را امتحان کنید

انتخاب نوع کم‌چرب یا بدون چربی خوراکی‌‌ها به کاهش دریافت کالری کمک می‌‌کند. یک فنجان شیر بدون چربی 60 کالری کمتر از یک فنجان شیر پرچرب انرژی دارد.

می‌‌توانید مقداری ماست کم چرب با شکر بخورید و با این حال 70 کالری کمتر از زمانی که ماست پرچرب می‌‌خورید، انرژی بگیرید.

100 گرم پنیر کم چرب، در حدود 120 کالری کمتر از همین میزان پنیر پرچرب، انرژی دارد.

 

پس به هنگام خرید، به برچسب خوراکی‌‌ها دقت کنید تا مطمئن شوید که کم چرب، کم شیرین و بطور کلی کم کالری باشند.

اگر حذف کامل سیب‌زمینی از رژیم غذایی برای‌تان دشوار است، نوع کبابی آن را که 40 کالری کمتر از انواع معمولی‌اش دارد، بخرید.

به همین سادگی با یافتن یک جایگزین مناسب برای خوراکی‌‌هایی که عادت به خوردنشان داشته‌اید، می‌‌توانید از کل میزان کالری مصرفی‌تان بکاهید.

2- یک کاسه سوپ بخورید

بررسی‌‌ها نشان داده اند هنگامی که سبزیجات با آب مخلوط می‌‌شوند، رضایت بخش‌تر از زمانی هستند که به تنهایی خورده می‌‌شوند.

یک کاسۀ سوپ، به نسبت کم کالری است و آبی که در آن وجود دارد سبب می‌‌شود که پیام سیری زودتر به مغز برسد.

همچنین از آنجا که سوپ بطور معمول داغ سرو می‌‌شود، نمی‌توانید به سرعت آن را میل کنید و ناچارید قاشق قاشق بخورید.

بهتر است موادی همچون گوجه فرنگی، غلات سبوس‌دار، لوبیا، سبزیجات و کمی گوشت بدون چربی به سوپ خود اضافه کنید.

هر چه سوپ دارای ترکیبات بیشتر باشد، دیرتر هضم می‌‌شود و در نتیجه دیرتر گرسنه می‌‌شوید. از سوپ‌‌های خامه‌ای بپرهیزید، زیرا کره، چربی و کالری زیادی دارند.

3- به جای سرخ کردن کباب، آن را تنوری یا بخارپز کنید

شیوۀ طبخ خوراک، نقش بزرگی در روند کاهش وزن دارد. برای کاهش مصرف کالری، خوراک تان را به گونه ای دیگر تهیه نمایید. یکی از دلایل پرکالری شدن خوراک، سرخ کردن آن است که خطر سرطان زایی را نیز افزایش می‌‌دهد.

یک گرم چربی 9 کالری دارد، حال آنکه کربوهیدرات و پروتئین در هر گرم 4 کالری دارند. 150 گرم سینۀ مرغ تنوری 260 کالری و 5 گرم چربی دارد، اما همین میزان سینۀ مرغ سرخ شده 400 کالری و 21 گرم چربی دارد.

بنابراین بکوشید گوشت، مرغ و ماهی را به جای سرخ کردن، کبابی، تنوری یا بخارپز کنید. همچنین می‌‌توانید با استفاده از ظروف نچسب با کمترین میزان روغن، مواد غذایی را تفت دهید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -در مسیر کاهش وزن، خوراکی های سالم را برگزینید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، رژیم درمانی چاقی، لاغری، تغذیه و کاهش وزن، تناسب اندام، مواد غذایی کم چرب، خوراکی های کم چرب تعداد بازديد: 1150 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز