Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 23:07

29
تیر
راهكار‌های درمان و كنترل هموروييد (2)

راهكار‌های درمان و كنترل  هموروييد (2)

بخش دوم- به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است.

 

— در جمعیتی كه دریافت فیبر بالا  باشد، بروز هموروئید خیلی كم است. فیبر نامحلول، حجم مدفوع را افزایش می دهد. نوشیدن آ‌ب همراه با غذای غنی از فیبر و یا مكمل های آ‌ن باعث مدفوع حجیم تر و نرمتر می شود كه به راحتی از مجرای گوارشی عبور می كند.

در نتیجه خیلی از پزشكان توصیه می كنند افرادی كه هموروئید دارند روزانه در رژیم غذایی خود ازغذاهای غنی از فیبر مانند میوه و سبزی، حبوبات، غلات سبوس دار بیشتر مصرف كنند. انجام این كار باعث نرم شدن مدفوع و افزایش حجم آ‌ن می شود كه به كاهش زور زدن كه علت هموروئید یاتشدید علائم آ‌ن است، كمک می كند.

در صورتی كه قادر به مصرف مقادیر كافی غذاهای حاوی فیبر نیستید، می توانید از مكمل های فیبر استفاده كنید، مكمل های فیبر، به نرم نگه داشتن مدفوع و منظم بودن دفع مدفوع كمک می كند، اما قبل از مصرف اینگونه مكمل ها، با پزشک خود مشورت كنید. بعضی از پزشكان ۲ قاشق غذاخوری تخم پسیلیوم یا یک قاشق مرباخوری سبوس پسیلیوم را ۳-۲ بار در روز همراه با آ‌ب یا آ‌ب میوه تجویز می كنند.

همراه با مصرف این ماده، دریافت مایعات كافی ضرورت دارد. مصرف مكمل های فیبر ممكن است باعث ایجاد یبوست یا تشدید آ‌ن شود، در نتیجه فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود وارد كنید تا از مشكلا ت مرتبط با ایجاد گازمصون بمانید. از مصرف ملین ها و داروهایی كه بر حركات روده اثر می گذارد پرهیز كنید زیرا ممكن است باعث اسهال و تشدید هموروئید شود.

— مصرف نمک را محدود كنید، چرا كه احتباس مایعات در نتیجه مصرف نمک می تواند باعث تورم بافت هموروئیدی شود.

— روزانه مقادیركافی مایعات مصرف كنید؛ میزان نیاز به آ‌ب و مایعات مورد نیاز وابسته به سن، جنس، وضعیت سلامت، سطح فعالیت و عوامل دیگر متفاوت است. اما سعی كنید حداقل ۸ لیوان آ‌ب در روز بنوشید. از مایعاتی كه محتوی كافئین (مانند: قهوه و چای) یا الكل هستند اجتناب كنید. این مایعات ممكن است باعث دهیدراتاسیون و در نتیجه یبوست شوند.

— از مصرف غذاها ونوشیدنیهایی (مانند خشكبار، غذاهای پر ادویه...) كه می تواند باعث تشدید علائم شما شود بپرهیزید.

— تعدادی از فلاونوئیدها (موجود در سبزیجات رنگی) اثرات ضد التهابی و یا تقویت عروق خونی را دارند. این اثرات می تواند برای افراد مبتلا  به هموروئید مفید باشد.

— برای كاهش فشار وارده بر وریدها بهتر است فعالیت بدنی را فراموش نكنید تا بدین صورت از یبوست جلوگیری كنید. ورزش می تواند به كاهش وزن اضافی كه در ایجاد هموروئید سهیم است كمک كند.

— سعی كنید زمانی كه هموروئید تحریک پذیر است برای مدت طولا نی نایستید و یا ننشینید. اگر باید به مدت طولا نی بنشینید از بالش استفاده كنید. در صورت امكان هر چند وقت یكبار برای مدت كوتاهی قدم بزنید. نشستن طولانی مدت مخصوصا روی توالت می تواند باعث فشار برروی وریدهای موجود در معقد شود.

— از بلندكردن اجسام سنگین پرهیز كنید. اگر مجبور هستید اجسام سنگین را بلند كنید در هنگام بلند كردن بازدم داشته باشید و نفستان را در سینه حبس نكنید.

— هنگام دفع مدفوع از زور زدن پرهیز كنید: زورزدن و حبس كردن تنفس در هنگام عبور مدفوع باعث ایجاد فشار بیشتر به وریدهای موجود در پایین مقعد و تورم هموروئیدی می شود.

— عادت اجابت مزاج منظم، گام اول در جلوگیری یا كاهش شعله ور شدن هموروئید است. سعی كنید در اولین فرصت ممكن به ضرورت حركات روده ای پاسخ دهید. تاخیر در داشتن حركات روده ممكن است باعث كاهش انگیزه دفع شود و بدین ترتیب مدفوع موجود در مقعد بعدا سخت تر و مشكل تر دفع می شود.

— برای پاک كردن ناحیه مقعد فقط از دستمال توالت نرم، سفید و غیر معطر استفاده كنید. دستمال توالت كه قبلا  مرطوب شده باشد می تواند مفید واقع شود.

— حتی زمانی كه هموروئید وجود داشته باشد در صورت بروز خونریزی از مقعد یا دردناک شدن آ‌ن، ارزیابی كامل برای حذف علل دیگر به وجود آ‌ورنده علا ئم لا زم به نظر می رسد. اگر خونریزی از مقعد طولانی مدت شود، ممكن است كم خونی ناشی از فقر آ‌هن رخ دهد.

دلایل دیگر خونریزی شامل: شقاق مقعد، فیستول، آ‌بسه یا تحریک و درد و خارش، اختلالات روده ای و سرطان كولون است كه علا ئم مشابهی با هموروئید دارد و گاهی اوقات بطور اشتباه به عنوان هموروئید طبقه بندی می شود. معمولا  هموروئید خطرناک و تهدیدكننده زندگی نیست.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- راهكار‌های درمان و كنترل  هموروييد- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهكار‌های درمان و كنترل  هموروييد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: یبوست، مجرای گوارشی، فلاونوئیدها، مكمل های فیبر، تورم هموروئید، كم خونی، شقاق مقعد، فیستول تعداد بازديد: 771 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز