Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:32

7
بهمن
تناسب اندام با گوشی های هوشمند (1)

تناسب اندام با گوشی های هوشمند (1)

روز به روز به تعداد افرادی که نرم افزارهای مربوط به سلامتی و تناسب اندام را در گوشی‌‌های خود نصب می‌کنند افزوده می‌‌شود.

غزاله شیمی؛ كارشناس ارشد تغذیه بالینی

 

 

همه ی ما علاقه‌مند به گوشی‌‌های هوشمندمان هستیم. از زمان ورود این گوشی‌‌ها به بازار جهانی، یعنی تقریبا ازده سال پیش تاکنون، وابستگی‌‌های ما به دستگاه‌‌هایی مانندBlackberry،iPhoneوAndroid، با قابلیت‌‌هایی همچون اتصال به اینترنت و ایمیل، برنامه‌ریزی زمانی و تنظیم کار،دوربین و نصب برنامه‌‌های پیشرفته پردازشی برای سلامت انسان، بیشتر شده است.

روز به روز به تعداد افرادی که نرم افزارهای مربوط به سلامتی و تناسب اندام را در گوشی‌‌های خود نصب می‌کنند افزوده می‌‌شود. هدف از طراحی اینگونه نرم افزارها رسیدن به اندامی مناسب، کاهش وزن و ارتقاء سلامتی در زمینه‌‌های مختلف می‌‌باشد. از آنجایی‌که تلفن‌‌های هوشمند همیشه همراه ما هستند، می‌‌توانند نوید‌بخش مسیری آسانتر برای آغاز یک زندگی سالم، داشتن یک رژیم متعادل و  انجام ورزش باشند. اما آیا براستی این نرم‌افزارها یا برنامه‌‌های کم حجم گوشی‌‌های همراه می‌‌توانند باعث تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت ورزشی ما شوند؟

امروزه هزاران نرم افزار تندرستی و سلامتی برای گوشی‌‌های همراه موجود می‌‌باشند که در اکثر آن‌‌ها می‌توانید پیگیر رژیم غذایی روزانه خود بوده تامواد مغذی و کالری مورد نیاز روزانه خود را تأمین نمایید. از جمله این نرم‌افزار‌‌ها می‌‌توان به ”Lose It”، “Calorie Counter” و  “MyFitnessPal”اشاره نمود.

مطالعات نشان داده‌اند که پیگیری رژیم‌‌های غذایی و رفتار‌‌های فیزیکی بسیار مفید بوده و درواقع باعث می‌‌شوند تا شما شاهد پیشرفت کاری خود باشیدو هر زمان که نتیجه مثبتی گرفتید تمایل بیشتری برای ادامه آن پیدا نمایید. در حقیقت اعتبار این برنامه‌‌ها را می‌‌توان به گوشی‌‌های هوشمند نسبت داد، زیرا ما هرگز گوشی‌‌های خود را کنار نگذاشته و همیشه به همراه داریم.

در نتیجه برای رژیم گیرندگان آسان‌تر خواهد بود تا همزمان با خوردن غذا اطلاعات وعده غذایی خود را در گوشی‌‌هایشان وارد نمایند تا اینکه در پایان روز بیاد آورند که چه خوراکی‌‌هایی را مصرف نموده‌اند. بنابراین به نظر می‌‌رسد که این برنامه‌‌ها در ثبت مواد غذایی مصرفی دقیق‌تر عمل کرده و باعث شده‌اند تا کاربران تصمیم درست در زمانی مناسب بگیرند. به عنوان مثال، مسلما با در اختیار قرار دادن کالری و محتوای مواد مغذی موجود در خوراکی‌‌ها، افراد سعی در انتخاب خوراکی‌‌هایی با کالری کمتر و سالم تر خواهند نمود.

نحوه نظارت بر نرم افزارهای سلامتی و تناسب اندام

تعداد نسبتا زیاد این نوع نرم افزار‌‌ها در گوشی‌‌های همراه می‌توانند باعث سردرگمی افراد در انتخاب درست شوند. جالب است که برای این برنامه‌‌ها طبقه‌بندی خاصی صورت نگرفته زیرا بعضی از آن‌‌ها برای افراد عادی جامعه و برخی دیگر برای ارائه دهندگان مراقبت‌‌های بهداشتی مناسب می‌‌باشند.

همه این موارد باعث شده تا سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) نظارت بر این نرم افزارهای سلامتی را بر عهده گرفته و استانداردهایی را برای تولید و توسعه آن‌‌ها معرفی و تعداد قابل توجهی را نیز از رده خارج نماید. شاید به این علت است که iPhone در نسخه جدید سیستم عامل خود یعنیios8، نرم افزاری به نام "”Health  را تعبیه نموده تا به افراد در نظم‌دهی اطلاعات سلامتی‌شان کمک کرده باشد.

نحوه انتخاب یک نرم افزار مناسب

تعدادی از دانشمندان به بررسی دقیق نرم افزارهای موجود در بازار پرداخته‌اند. به عنوان مثال، در یک تحقیق که توسط محققان علوم بهداشتی در سال 2011 انجام گرفت و در مجله‌ی علمی”Translational Behavioral Medicine” به چاپ رسید، 13 توصیه برای کاهش وزن درنرم افزارهای موجود درApple  سال2009 ابداع شدند که از آن جمله می‌‌توان به ثبت متداوم مواد غذایی، افزایش فعالیت بدنی و افزایش مصرف میوه و سبزیجات اشاره نمود. قابل توجه است که در زمان این تحقیق، درمیان این نرم‌افزارها  فقط 3 عددیا کمتر از این 13 توصیه رعایت شده بودند.

حتی در یک تحقیق جدیدتر نیز که در همان مجله به چاپ رسید، محققان شاهد تغییرات زیادی نشدند. تقریبا نیمی از نرم افزار‌‌های مورد بررسی، توصیه‌‌ها را رعایت نکرده و آن دسته‌ای هم که تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی را در برنامه‌‌های خود لحاظ كرده بودند، شروع روز با صبحانه سالم و کاهش زمان تماشای تلویزیون را در نظر نگرفته بودند. پس می‌‌توان نتیجه گرفت که برای اعمال توصیه‌‌های متخصصین و تغییر رفتارهای مناسب، وجود توسعه دهندگان نرم‌افزار و شاغلین در امور بهداشتی در کنار یکدیگر امری ضروریست.

 

برای خواندن بخش دوم - تناسب اندام با گوشی های هوشمند - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و سلامتی، کاهش وزن، تناسب اندام، نرم افزار لاغری، نرم افزار لاغری برای گوشی تعداد بازديد: 915 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز